Snelheid spindle 0-10v omgedraaid

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Snelheid spindle 0-10v omgedraaid

Bericht door De houtdraaier »

Ik heb 2 'breakoutbordjes' op de uitgang van de cpu aangesloten, en daar zit oa. Een 0-10 volt uitgang bij. Ik zal de voltages eens even gaan opmeten, laat het nog weten!
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Snelheid spindle 0-10v omgedraaid

Bericht door De houtdraaier »

Ik heb het opgemeten, en de spanning tussen de fwd, en de 0-10 volt blijft constant, oom bij verhogen van snelheid in Eding Het lijkt er dus op dat daar iets niet klopt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Snelheid spindle 0-10v omgedraaid

Bericht door hfjbuis »

De houtdraaier schreef: 08 okt 2021 17:13 Enig probleem is dat de snelheid omgekeerd is, dus als ik in eding de snelheid verhoog, gaat de spindel juist langzamer draaien. Enig idee wat dit kan zijn?
De houtdraaier schreef: 10 okt 2021 16:47 Ik heb het opgemeten, en de spanning tussen de fwd, en de 0-10 volt blijft constant, oom bij verhogen van snelheid in Eding Het lijkt er dus op dat daar iets niet klopt.
Dit is tegenstrijdig! Je moet de spanning meten op de uitgang van het eding bordje tussen de 0 en 10V pin.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Snelheid spindle 0-10v omgedraaid

Bericht door De houtdraaier »

Ik krijg de snelheid nu ook niet meer lager, dus hij staat nu 'vast'. Misschien verklaart dat de constante snelheid?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Snelheid spindle 0-10v omgedraaid

Bericht door Kars-cnc »

De houtdraaier schreef: 10 okt 2021 19:27 Misschien verklaart dat de constante snelheid?
Ja, maar niet dat je eerste een omgekeerde toeren regeling had. Zoals hfjbuis al aangeeft zit hier iets tegenstrijdigs.

Een ander goed debug principe is: als het slechter geworden is, dan weer terug naar de vorige situatie :mrgreen:
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Snelheid spindle 0-10v omgedraaid

Bericht door De houtdraaier »

Dat is een goede inderdaad:). Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen soms het bos niet meer zie haha. Ik zal de handleidingen nog eens even goed doorlezen. Het klopt toch dat de jumper op de print op 0-10volt moet staan? Of moet die op pwm?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Snelheid spindle 0-10v omgedraaid

Bericht door hfjbuis »

0-10V lijkt mij wel logisch!
De handleiding kan dit bevestigen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Snelheid spindle 0-10v omgedraaid

Bericht door Kjelt »

Hangt natuurlijk ook van die breakout bordjes af.
Ik begrijp niet als die Eding print 0-10V uitgeeft dat je dan nog een breakout bordje nodig zou hebben.
Oftewel stapje terug, kijk in de handleiding van je vontroller board en van je breakoutboard en zorg ook dat je breakoutbord een spanning >= 10V heeft want die kan natuurlijk niet magisch van 5V opeens 10V maken.
Voor Eding testen, gebruik de MDI command prompt dan weet je wat je doet.
Spindelsnelheid stuur je met S commandos.
Bv S10000 intypen op enter drukken en de uitgang zou een aantal volt moeten worden.
Mocht je er niet uitkomen neem het spul mee naar de open cnc dag dan kijk ik of Ben of iemand van de anderen er even naar.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Snelheid spindle 0-10v omgedraaid

Bericht door De houtdraaier »

Goed nieuws, ik kan de spindel nu bedienen van 6000-24000 toeren! Nu moet ik hem alleen nog zien om te draaien, aangezien hij nu op 24000 toeren draait als ik S1000 invoer
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Snelheid spindle 0-10v omgedraaid

Bericht door Kjelt »

Dat kun je corrigeren in een tabel, staat in de handleiding en ikheb het ook ergens uitgelegd maar ben niet thuis dus kan niet makkelijk zoeken.
Plaats reactie