Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door Kars-cnc »

Ik probeer de nesting mogelijkheid in Eding te gebruiken maar loop tegen een raar probleem aan waar ik zo niet uitkom. Hieronder wat plaatjes om het probleem te verduidelijken.

Nesting-0a.png
Zo ziet het scherm er uit met de code voor 1 werkstukje op de normale manier geladen. Het is maar een klein plaatje met een paar uitsparingen er in. Dit laat zich zonder problemen frezen. Ik doe dat op een vacuum tafeltje en door daar een wat grotere plaat op te leggen zou ik er meer in een keer kunnen doen.

Nesting-1a.png
Als ik nu "Nesting" activeer en een en ander invul voor 9 stuks uit een 140 x 180mm plaatje dan ziet het scherm er uit zoals hierboven. Tot zover alles nog volgens verwachting.

Nesting-2a.png
Maar als ik dan met die ingevulde gegevens op "Apply" druk dan worden die 9 stuks ineens verplaatst naar het machine-coordinaten nulpunt zoals hierboven te zien. Als ik de frees even start loopt hij hier ook inderdaad naar toe. Dit terwijl er wel een melding was dat het werkbereik overschreden wordt. Normaal kun je dan de code helemaal niet starten.

De handleiding van Eding zegt het volgende over de nulpunten:

"Nesting internally uses coordinate system offset G59.3, the coordinate system offsets
may not be used in the program, otherwise nesting will not work, so no G54 .. G59.3
allowed in the program. The G54 offset should be 0.
G92 is allowed, but if changed must be set back to the original value at the end of the
program."


Wat ik er uit haal is dat er geen G54 in de G-code mag staan maar dat G54 wel als nulpunt ingesteld moet worden. Intern gebruikt Nesting G59.3 voor de verschillende werkstukjes.

Goed, G54 heb ik uit de code gehaald (stond op N35), en er wordt verder geen enkel ander nulpunt aangeroepen, de code eindigt met M30, dus daar kan het allemaal niet aan liggen... Ik heb voor de zekerheid ook nog geprobeerd met G54 in de code maar dan wil hij 9 keer het werkstukje op dezelfde plek frezen. Wel op de goeie plek overigens.

Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door serum »

Bekend met linear pattern in F360 in de cam? Heeft veel voordelen. Ik zou daar Eding persoonlijk niet voor gebruiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12052
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Staan de waardes van g54 ook op 0. Die #…. Dus
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 dec 2021 21:29 Staan de waardes van g54 ook op 0. Die #…. Dus
Nee, die staan op het verschil tussen het machine nulpunt en het werkstuk nulpunt.

Dat lijkt mij ook goed eigenlijk maar ik heb toch even geprobeerd wat er gebeurt als ik ze op nul zet, maar dan staat alles steeds boven het werkgebied, dus zowel 1 stuks als 9 stuks. Het machine nulpunt is bij mij links bovenin. Wel staat dan nummer 1 van de 9 stuks dan op dezelfde positie als gewoon 1 stuks.
serum schreef: 02 dec 2021 20:09 Bekend met linear pattern in F360 in de cam? Heeft veel voordelen. Ik zou daar Eding persoonlijk niet voor gebruiken.
Nee, dat ken ik nog niet. Dat zou een prima alternatief kunnen zijn. Maar ik blijf nog even proberen de "Nesting" functie werkend te krijgen. Zoiets moet toch gewoon werken... (altijd al eigenwijs geweest :mrgreen: )
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door benkr »

Lees dit eens door:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=240293#p240293

Wat daar ook wordt voorgesteld, files vergelijken, kennelijk ligt het aan de door Fusion gegenereerde files.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door keesfrees »

Waar teken je nu in dan ?

Het cam deel van E-cnc moet je niet te serieus nemen nmi, is er als extraatje bij gedaan. Ik zou er niet te lang mee worstelen in jouw geval.
Als je de gcode eenmaal goed hebt dan kun je het steeds opnieuw starten met een nieuw begin punt, maar hoe dat het snelste te doen is dat weet ik niet.
Anderen hier wel.

Toch maak ik dit hier onder maar dan op de jbf manier.

23930
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door serum »

Kars-cnc schreef: 02 dec 2021 22:17 Zoiets moet toch gewoon werken... (altijd al eigenwijs geweest :mrgreen: )
In Fusion heb je meerdere voordelen. Simulatie, je kan je klemmen definiëren dus heb je een crashdetectie. Als je wilt klungelen in DOS 3.11 is dat natuurlijk prima, voel je vrij om er avonden op kapot te slaan. Ik kies liever voor de weg met de minste weerstand. :mrgreen:

Ik vind het maar gepruts in eding. Het is, zoals keesfrees aangeeft, een onderontwikkelde feature. (extraatje).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12052
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Uiteindelijk kun je met 2 parametertjes ook wel een array programmatjes neer leggen.
Als je dat 1x zelf verzint begrijp je veel meer van de mogelijkheden.
Dan werk je met een vast nulpunt, en je verschuiving zet je in G92 X(nx*steekX) Y(my*steekY)
en dan 2 geneste loopjes om die nx en ny te laten tellen.

En als je dat eenmaal snapt doe je het voortaan gewoon in Fusion. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door DirkSchipper »

Ik zie het hier over nesting van steeds hetzelfde 'ding' gaan. Ik heb nogal eens nesting van heel veel unieke dinge nodig (ribben en spanten van een modelvliegtuig). Daar gebruik ik "Deepnest.io" voor. Één DXF voor één ding, en je kunt per DXF opgeven of er meerdere kopieën geplaatst moeten worden. De afmetingen van het werkterrein geef je ook met een DXF op.
Dit werkt voor mij voortreffelijk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13524
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb 't daar met Bert en Alfred al over gehad.. dat moet echt op de schop..

als ik "genest werk" heb.. dan doe ik dat meestal zo dat ik een tekening maak, en die Nest.. (dan heb je ook de mogelijkheid om onderdelen te roteren om ze beter in elkaar te passen..

Dat trek ik dan in één keer door CamBam heen.. en dan heb ik tenminste iets dat meteen werkt, zonder gepuzzel..

't is mooi dat het erin zit.. maar dan zou het ook gewoon moeten werken.. en dat doet het niet..

Als je er zonder gebruiksaanwijzing niet uitkomt.. dan deugt het niet..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door Kars-cnc »

Nou, het is gelukt om m'n werkstukje met de nesting functie 9 keer te frezen:

Montageplaat 9x.jpg

Het kan dus wel maar niet op een manier zoals je zou willen. Door naar de parameters van de nulpunten te kijken (dank voor de hint Hugo) kwam ik er achter dat de waardes in G92 nogal invloed hadden op waar een en ander gepositioneerd wordt. Na wat experimenteren bleek het volgende te werken:
G54 moet echt nul gemaakt worden (staat ook eigenlijk in de handleiding maar ik verwachte dat het werkstuk nulpunt bedoeld werd). Daarna ga je het werkstuk nullen met G92 en dan kun je naar hartenlust nesten :lol:

Het betekend dus dat je het vinkje "G10L20Zeroing" in setup uit moet staan anders ga je weer naar G54 schrijven i.p.v. G92 bij het werkstuk nullen. Dat is wel jammer, ik heb dat vinkje standaard aan staan.

Mooi Arie dat je dit al met Bert en Alfred opgenomen hebt! Ik zal mijn bevindingen ook nog naar Eding opsturen, misschien hebben ze er wat aan en anders misschien goed om meer prioriteit te krijgen. Al is het maar door deze eigenaardigheden heel duidelijk in de handleiding te beschrijven, zodat je je niet suf zoekt wat er mis is. Aan de andere kant, zo moeilijk zal het toch niet zijn om de software aan te passen zodat het onder alle omstandigheden goed gaat?

Iedereen bedankt voor de input!

Een volgende keer ga ik het met "linear pattern" in Fusion360 CAM proberen :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door Kjelt »

Ik verwacht eigenlijk dat deze optie niet meer gesupport gaat worden of misschien zelfs gaat verdwijnen.
Nesting lijkt mij inderdaad eerder een taak van het CAM pakket waar je ook de grootte van je stock opgeeft en welke marges je wilt aanhouden etc.
Maar dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door serum »

Volledig mee eens. Sluit ook niet aan bij mijn filosofie dat je zoveel mogelijk achter de computer moet voorbereiden en zo min mogelijk tijd aan de machine moet staan (ergonomie enzo). Op je PC kan je je meteen af laten leiden door whatsapp, email en youtube. Die nuttige afleiding loop je volledig mis achter het scherm van je machine.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nesting van meerdere werkstukjes in Eding

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 03 dec 2021 17:48 Ik verwacht eigenlijk dat deze optie niet meer gesupport gaat worden of misschien zelfs gaat verdwijnen.
Dat is ook prima, er zijn genoeg alternatieven. Maar als het knopje er zit moet het werken is mijn filosofie.
Plaats reactie