Cpu5a3 met servo spil

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
CncGehaktbal
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2022 11:54

Cpu5a3 met servo spil

Bericht door CncGehaktbal »

Hallo,

ik heb een cnc freesbank gebouwd met de cpu5a3, nu werkt de x y z etc. goed maar ik heb problemen met het aansluiten met een servo als een spindel. Ik heb het aangesloten op 0-10 volt en ook PWM. 0-10 volt werkt voor mijn redenlijk. Maar nu heb ik het probleem dat hij alleen maar linksom draait (Niet het probleem van de servo) en hij draait maar 1500 TPM/RPM dus de helft.

Dus nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met de cpu5aX en een servo als spindel. heb echt van alles geprobeerd maar krijg het niet werkend.

Groeten, Ed
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Cpu5a3 met servo spil

Bericht door serum »

Welkom en punten voor je gebruikersnaam.

Vermoed dat er iets niet goed staat in de aansturing van de driver, heb je de 10V gemeten aan de kant van Eding? Komt er 10V uit? De orientatie van de spindel wordt niet geregeld door en 0-10V signaal, maar door een apart cw/ccw signaal (hoog is zeg meer ccw, en laag is cw) dat is een uitgang op de eding kaart en moet aangesloten worden op de driver.

In PWM is eding een eigenaardige, weet het niet precies meer, maar volgens mij pruttelt het PWM signaal bij eding op 4 of 5khz, terwijl de standaard 3 of 4 khz is.

twee vragen;

-Gooi eens een typenummer van de driver in de groep.
-meet je 0-10V op de uitgang van eding?
CncGehaktbal
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2022 11:54

Re: Cpu5a3 met servo spil

Bericht door CncGehaktbal »

Moooi! eerste punten te pakken! :lol:

Net even opgemeten ik krijg 5.1 volt door de kabel heen, dus dat verklaard de helft van de toeren.

Nu heb ik op de servo 1v=600 toeren ingevoerd dus nu draaid hij wel op vol vermogen, het hoord niet maar het werkt.

Nu worstel ik alleen met de kant dat die opdraaid. Linksom freesd niet zo goed

De servo is een chinaservo , de 110-st-m06030
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Cpu5a3 met servo spil

Bericht door Goudgele »

Er is vast een instelling te maken in de servodrive om te draairichting te veranderen. Vaak kan dit met dip switches die op de drive zitten, of je zult de parameters in moeten duiken.
CncGehaktbal
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2022 11:54

Re: Cpu5a3 met servo spil

Bericht door CncGehaktbal »

Pn097 moet dat fixen, nu werkt dat wel in de jog modus maar niet met 0-10 volt :cry:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Cpu5a3 met servo spil

Bericht door serum »

Spindel joggen op de CPU5e3? leg uit! gebruik je wel de 0-10V output voor de spindel? 5V klinkt als de USB voeding. Wat voor voeding gebruik je op de eding kaart? Betwijfel of er een step-up opzit voor de 0-10V.
CncGehaktbal
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2022 11:54

Re: Cpu5a3 met servo spil

Bericht door CncGehaktbal »

Sorry beetje verwarend uitgelegd, ik doe de jog functie op de servo driver niet via de cpu5a3.
ik gebruik 5v voeding via een supply.
en de draden naar de drive angesloten op de PWM uitgang en de anderen naar de - PWM poort diend geloof ik ook als de 0-10V uitgang op de cpu5a3??

Ik gebruik ook de breakout board die eding maakt voor de cpu5a3, mischien ook wel handig om te weten
Plaats reactie