E++, Custom EdingCNC Editor

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 jun 2023 12:57 Hehe, hij heeft het door, was dat nou zo lastig? :mrgreen: ;-)
Nou... je kunt natuurlijk ook vermenigvuldigen met de vierkantswortel van 0.25...

Hoe dan ook.. ik ben lekker aan het knopselen.. die chamfer met M83/84 X..Z..F..D..C.. komt er wel.. dat kan ik durven..

Als dann alles klaar is, dan kunnen we identieke, of bijna identieke routines in een sub smijten teneinde de code wat compacter te maken

Net ook mijn pakketje van conrad mogen ontvangen, dus dat wordt even spaghetti worstelen om een nette touwenbak te bewerkstelligen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Juist!.. Progressie!..

Code: Selecteer alles

#2001=[2*[#2215-[SQRT[[#4003**2]-[#3800**2]]]]]
Deed het em uiteindelijk... eerst de [2*[#2215- nog weggelaten.. en daar kwamen de staande zijden van de driehoekjes eruit rollen.. #2215-[.. gaf de halve waarden.. dus 2* ervoor gezet.. en Presto!

Meer dan de stelling van Pythagoras is het immers niet.. want. een Cirkel of Cirkelboog is een infiniete verzameling rechthoekige driehoeken waarvan de Hypotenusa een constante is, gelijk aan de radius van de Cirkel of Cirkelboog.. Immers.. (Stelling van Kabaalstra :lol: )

Nu nog wat IFjes en wat Plussen en minnen.. om het voor alle 4 kwadranten en Oriëntaties goed te zetten..

En dan het langsdraaien nog..Ik heb nog even wat te knopselen..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jun 2023 13:58 Meer dan de stelling van Pythagoras is het immers niet.. want. een Cirkel of Cirkelboog is een infiniete verzameling rechthoekige driehoeken waarvan de Hypotenusa een constante is, gelijk aan de radius van de Cirkel of Cirkelboog.. Immers.. (Stelling van Kabaalstra :lol: )
Ik vond het al zo raar dat je daar zo lang over moest doen 😏
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou.. daar heb ik inderdaad wel even over na moeten denken.. maar dat is alweer een hele tijd geleden.. Immers.. Bij DamenCNC is al de basis gelegd voor dit stukje Macro, omdat we dat toen nodig hadden voor een projectje..

Nu alles zo'n beetje klaar is, ben ik begonnen met de hele zwik in een Nieuwe blanco macro te mikken, met wat aanpassingen, omdat bepaalde dingen beter, of overzichtelijker kunnen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

M83/M84 X.. Z.. F.. D.. ONE COORDINATE FACING/TURNING FINISH DOC
M83/M84 X.. Z.. F.. ONE COORDINATE FACING/TURNING FINISH

M83/M84 X.. Z.. F.. C.. D.. CHAMFER C*45° DOC
M83/M84 X.. Z.. F.. C.. CHAMFER C*45° FINISH

M83/M84 X.. Z.. U.. W.. F.. D.. CHAMFER 2 COORDINATES DOC
M83/M84 X.. Z.. U.. W.. F.. CHAMFER 2 COORDINATES FINISH

M83/M84 X.. Z.. F.. R.. D.. FILLET ROUNDING DOC
M83/M84 X.. Z.. F.. R.. FILLET ROUNDING FINISH

M83/M84 X.. Z.. U.. W.. R.. F.. D.. FILLET 2 COORDINATES CONCAVE DOC
M83/M84 X.. Z.. U.. W.. R.. F.. FILLET 2 COORDINATES CONCAVE FINISH

M83/M84 X.. Z.. U.. W.. R.. O.. F.. D.. FILLET 2 COORDINATES ORIENTATION DOC
M83/M84 X.. Z.. U.. W.. R.. O.. F.. FILLET 2 COORDINATES ORIENTATION FINISH
Ik ben gisteren opnieuw begonnen.. omdat je bij het opstellen van een nieuwe Macro zoveel dingen toevoegt, raak je het overzicht kwijt, en ook omdat ik teveel probeerde 1 sub te gebruiken voor het voorbewerken van een bepaalde cyclus, liep ik vast.. (gegoochel met parameters enzo.. )

de nieuwe macro krijgt 2 mogelijkheden, de aloude Cyclus Definities,
;CYCLE CHAMFER TURNING
#1001=20 (X1)
#1003=-5 (Z1)
#1011=30 (X2)
#1013=-10 (Z2)
#4001=1500 (FEED)
#4002=1 (DOC)
#3999=4 (CYCLE INDEX)
;ENDCYCLE
;M99
Waarbij een M99 nodig is om de Cyclus uit te voeren (hetgeen je wat vrijheid geeft om de cyclus eerder te programmeren dan dat je em nodig hebt,
en de M83/M84 regels, waarbij M83 Vlakdraaibewerkingen zijn, dus met de hoofd bewegingen in de X-as, en M84 als langsdraaibewerking, met de hoofdbewegingen in de Z-as (vergelijkbaar met de Cyclus Index in de Cyclusdefinities, Oneven is vlakken, Even is langsdraaien
Waarbij aangetekend dient te worden dat M83/M84 veel meer vrijheid bieden, zoals op te maken is uit bovenstaand overzicht.. feitelijk komt het erop neer. dat D (Snedediepte) een Optionele parameter is, programmeer je em niet, dan gaat ie nadraaien, Datzelfde geldt ook voor de Parameter O voor Orientatie bij Fillets, laat je die weg, dan is het Concave by Default
Ook de U en W Coordinaat parameters zijn optioneel, vul je die niet in, en je programeert een Chamfer (C) of een Radius (R), dan rekent de besturing zelf de U en W coordinaten uit, en plaatst ie een 45° afschuining of een Tangentiale (concave) afronding.

Zoals 't nu is, kun je dus kiezen voor Cyclusdefinities, die je met een Dialoog in EdingCNC programmeert, waarna E++ weer naar de voorgrond komt, zodat je em kan invoegen, met een M99 op het moment dat je de Cyclus wilt uitvoeren (Klunsmodus :lol: ) of.. je gebruikt M83/M84 en je vult alleen datgene in wat belangrijk is (Ouwe-Rot-in-het-vakmodus :lol: )

Vergeet je een Parameter.. dan doet ie gewoon niets.. dat was nog een puzzel, maar dat heb ik opgelost met Parameter #1280 (ja.. dat nummer heb ik bewust gekozen, al loopt de waarde van #1280 mogelijk op tot 511 (Nu snappen de slimmeriken onder jullie wel hoe ik dat gedaan heb.. Ja.. inderdaad.. Binair.. X=1, Z=2 F=4, U=8 W=16 enzovoorts tot D die 256 bij de waarde optelt.. zodoende heeft elke Combinatie een uniek nummer.. en dat filter je er makkelijk genoeg uit.)
Komt een waarde niet voor in de reeks IF's dan doet ie er dus niets mee..

Ik overweeg nog om M99 ook optioneel te maken, als je het uitschakelt, dan wordt een Cyclus geprogrammeerd middels een Cyclusdefinitie direct uitgevoerd, en bij een M83/M84 regel moet je em dan ook gebruiken, maar dat betekent ook dat je die regel ook eerder kan schrijven dan dat je em nodig hebt..
Da's eenvoudig genoeg te schrijven.. gewoon even kijken naar de waarde van een bepaalde parameter (4096? :lol: )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

E++ Draait alweer een poosje hier, en op de Open dag bij EdingCNC heb ik er ook veel positieve reacties op gekregen.

Da's voor mij genoeg motivatie om verder te werken aan E++, Maar.. wat moet je toevoegen aan iets dat werkt?..
Allereerst valt te denken aan Ini Files Per machine.. zodat je met één venster E++ meerdere machines kan programmeren..

Immers, diegenen met meerdere machines hebben doorgaans ook een kopie op hun PC staan, om te programmeren..
en da's niet heel moeilijk.. Je start EdingCNC op met de Ini van de machine waarvoor je een programma hebt, om dat te kunnen testen..

Nou.. dan moet dat met E++ toch ook kunnen?.. Hoe?.. Ik denk zelf aan het volgende.. Je start op, en dan neemt E++ gewoon de INI van de laatst geopende sessie.. ergo.. als je gisteren voor de draaibank bezig was.. dan start ie nu ook weer op met de Ini van de draaibank geladen.. (dus koppeling met de Macro en de tooltabel van die machine)
wil je voor een andere machine gaan programmeren.. dan kies je die gewoon uit een lijstje die je zelf aan kan maken..

Echter.. Wat ik ook zou kunnen doen.. dat je dat lijstje voor je snufferd krijgt als je opstart..(met een Merktekentje voor de laatst gebruikte machine, zodat je alleen maar Enter hoeft te heien, als je voor dezelfde machine doorgaat)
in de Setup, moet je dan gewoon een andere machine kunnen kiezen als je om wilt schakelen.. dat moet gewoon net zo simpel zijn als in Word een andere printer kiezen.. :P

Dan.. Kleuren.. leg ik een paar profielen vast, of laat ik de gebruiker dat lekker zelf bepalen?.. met hooguit een tweetal Templates voor het "lichte" en het "donkere" kleurenschema?

De geschiedenis herhaalt zich tenslotte.. Zaten we vroeger.. (kinderen luistert.. Opa vertelt!) te programmeren op een Donker scherm, met Lichtgroene, Amber of witte lettertjes.., Deed Commodore het met de C16/Plus4 net even andersom.. die hadden een witte achtergrond met Zwarte letters.. net als nu dus.. en dat zette zich voort op de Commodore 128..terwijl Dos PC's voornamelijk nog met een donkere achtergrond werkten..

Blijkbaar dus.. is die Donkere achtergrond weer in zwang geraakt.. persoonlijk geef ik nog altijd de voorkeur aan een licht kleurenschema, hoewel ik pas met de Bridgeport XP610-van-de-zaak *en dan zitten we alweer voorbij het jaar 2002, een licht schermthema had.. alle CNC machines die ik tot die tijd bediende, en daarna ook nog een groot aantal, hadden een donker schema..Waarbij moet worden aangetekend dat de Heidenhain TNC 410 al wel Syntax Highlighting had.

De komende tijd zal ik me dus onder andere bezig willen gaan houden met E++ V2.0
Mijn "Verlanglijstje" ziet er dan als volgt uit:
  • Machineprofielen
  • Kleurprofielen
  • Voorbeeldmacro meeleveren
Nou had ik in het verleden wat problemen om Kleuren toe te wijzen aan bepaalde Codegroepen, maar ik kan het "probleem" ook omdraaien.. 't is even wat CodeCopyWerk.. maar ik kan gewoon een Reeks kleuren en stijlen aanmaken.. voor elke code groep.. en dan gewoon dat vastleggen in een Ini bestandje.. daar durf ik me wel in te storten..

Gisteren weer een Horlogemakers werkblad afgemaakt, dus zodra de klant die ophaalt.. heb ik weer ruimte in de werkplaats.. en dan kan ik me weer eens lekker gaan storten op productiewerk dat al een maand of 10 stilgelegen heeft..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gisteravond kreeg ik weer een "Brainfart".. Wat nou als ik de Syntaxis van een DLGMSG uit EdingCNC "overneem" in E++?..

Dus.. dat je in E++ Dialogen kunt maken op dezelfde manier als in EdingCNC?..
Wat daarvoor nodig is, is een Kopie van de Dialogen in een Tekstbestandje dat E++ gewoon laadt bij het opstarten (uiteraard gekoppeld aan "machine profiel, zodat je de draai Dialogen krijgt als je een draaibank selecteert, en de Frees Dialogen bij een Freesprofiel)

't is voor mij dus nu zaak om dat "even" in C# te programmeren.. maar dat moet wel te doen zijn.. Gewoon regel voor regel lezen, en de eerste "Tekst" na DLGMSG eruit peuteren, en daar .PNG achter zetten, en zie daar het plaatje voor die Dialoog.. , dan de verdere Teksten voor de beschrijving eruit vissen, en de parameters, en dan in een Dialoogje frotten..
In C# kan ik daar dan ook "Optionele Parameters" overslaan als ik daar zin in heb.. want in C# krijgt een Variabele geen waarde als je em niet invult, dit in tegenstelling tot EdingCNC, waar je altijd "kunstgrepen" moet toepassen om dat voor elkaar te krijgen.. (Met M-Code regels gaat dat makkelijker, maar een Cyclus programmeren met een Dialoog is makkelijker voor de gemiddelde gebruiker.. Ik wil tenslotte een "Conversational Programming" Maken..

Het laden van het bestandje "dlg.txt" met alle DialogMessages erin, dat heb ik inmiddels werkende, Ik laad ze in een "listbox" want daar kan ik makkelijk Regels uit peuteren, aan de hand van een Functietoets, F1=Listbox.Items(0), F2=Listbox.Items(1) enzovoort.. da's niet heel spannend..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inmiddels ben ik alweer een beetje aan het Knopselen geslagen.. en ik heb een "probeerapplicatie" draaiend waarin ik stap voor stap die mogelijkheid aan het bouwen ben..

Eerst laad ik de File met de Dialogen:

Code: Selecteer alles

DLGMSG"FACING-TURNING" "X"1001 "Z"1003 "FEED"4001 "DOC"4002 "DIRECTION"3999
DLGMSG "CHAMFER" "X1" 1001 "Z1" 1003 "X2" 1011 "Z2" 1013 "FEED" 4001 "DOC" 4002 "DIRECTION" 3999
DLGMSG "FILLET" "X1" 1001 "Z1" 1003 "X2" 1011 "Z2" 1013 "RADIUS" 4003 "CONCAVE / CONVEX 0/1" 1201 "FEED" 4001 "DOC" 4002 "DIRECTION" 3999
DLGMSG "GROOVING" "X1" 1001 "Z1" 1003 "Z2" 1013 "DOC" 4002 "FEED" 4001
DLGMSG "DRILLING" "Z1" 1003 "PECK" 4005 "FEED" 4001
Zo moet zo'n bestandje eruit gaan zien.. dat betekent dus ook dat een gebruiker van E++ zelf zijn eigen dialogen kan maken, net zoals dat in EdingCNC gaat.. dus.. als je al een Macro ingeknopseld hebt in het verleden, dan kun je gewoon alle dialogen naar een Tekstbestandje kopieren, de volgorde bepaald dan onder welke Functietoetsen ze belanden in E++, F2 zal de eerste worden, F3 de tweede, en zo verder.. Ik denk eraan om daar 2 Menu's voor te maken, zodat je dezelfde indeling kan aanhouden als in EdingCNC.. wel zo makkelijk..
Het enige "Grote" verschil met de EdingCNC Dialogen gaat worden dat ik niet met losse velden ga werken maar met een DataGridView, een "Snippertje Excel-sheet" zo je wilt..

en het is de bedoeling dat het er dan Aldus uit komt te zien:

Afbeelding

zoals je ziet, een DataGridView, 'k moet het nu nog zo maken dat zodra je op de onderste regel komt, en je geeft daar [Enter] dat ie de boel uit de DataGridview peutert, en in een Tekstbestandje mietert.. dezelfde als die voor de Dialogen in EdingCNC..

Dan kun je dus gewoon in E++ blijven om je Dialogen op te roepen en in te vullen.. lijkt mij persoonlijk wel een mooie toevoeging..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

24942

Done!.. dat wil zeggen Ik heb 't inmiddels in mijn Testapplicatie voor elkaar om:
  • De Dialogen (DLGMSG) in dezelfde Syntaxis als die van EdingCNC uit een bestandje te laden
  • Deze Dialogen weer te geven in een DataGridView
  • Ze af te sluiten door Enter te geven op de onderste regel
  • Sta je op Ok, dan slaat ie em op en sluit ie em af
  • Sta je op Cancel dan sluit ie em af
  • De Dialoog wordt dan als "Cyclus" in het Tekstvenster geplaatst
Nog te knopselen: de inhoud van het Tekstvenster moet nu nog ingevoegd kunnen worden in het programma, nou heb ik in E++ al een Tekstvenster.. dus dat komt mooi uit.. hoef ik em niet apart in een Bestand op te slaan..
Met Copy-Paste uit het Tekstvenster naar E++ komt de Cyclus ook keurig met Indentatie en alle Syntaxkleuren tevoorschijn.. zoals ik het in mijn hoofd had..

Wat betekent dit allemaal?.. Nou.. dat je de Dialogen in E++ kan schrijven, in dezelfde Syntaxis als in EdingCNC, Dus als je al een Macro hebt waarmee je Dialogen gebruikt in EdingCNC, dan kun je ze naar een Tekstbestandje Kopieren, en die in E++ Laden, en dan heb je die Dialogen ook in E++
UIteraard kun je ook gewoon een Lijstje Dialogen maken in een Tekstbestandje, zonder dat je die in EdingCNC gebruikt.. mag je helemaal zelf weten..
de DialogPictures, daar moet ik nog even aan werken, of ik die in de E++ Map zet, of in de EdingCNC map.. Ik denk gewoon in de E++ Map, Immers, de Dialogen die je in E++ gebruikt hoeven niet in EdingCNC te zitten..

Zodoende heb je straks de mogelijkheid om : in E++ je Dialogen op te nemen, en die als CyclusDefinitie in je programma te knikkeren.. Je moet er dan voor zorgen dat in je EdingCNC Macro de Subroutines staan die met die gegevens uit de voeten kunnen.. Dat wil zeggen, ik gebruik daar momenteel een Index Parameter voor die EdingCNC herkent, en aan de hand daarvan de juiste Subroutine aanroept..

Dat betekent ook dat ik de Manual van E++ opnieuw kan gaan schrijven, want er komt nogal wat bij.

24943

met de Indeling ben ik ook nog even bezig geweest.. omdat van oorsprong niet alles even netjes onder elkaar stond, maar!. dat is nu opgelost.. door aan waarden die maar 1 getal lang zijn.. 3 spaties toe te voegen, en dan een Tab.. zodat alles netjes boven elkaar staat.. ook als je grotere waarden opgeeft.. tot 5 cijfers gaat het goed.. en je moet wel een heeeeeel snelle of heeeel grote machine hebben als je dergelijke grote getallen nodig hebt...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 mar 2023 08:07
Arie Kabaalstra schreef: 11 mar 2023 23:40 Als jullie met het oog op de laatste afbeelding nog suggesties hebben qua kleuren.. Ik hoor/lees het hier wel.. mogelijk doe ik er zelfs wat mee.. als Ik vind dat je een goed idee hebt.. zou het immers niet slim zijn als ik er niets mee deed.. :mrgreen:
Er kan nog wel wat bij lijkt me. :mrgreen:
Ja.. Ik heb deze weer even uit de Oude Doosch getrokken, maar da's zeker iets wat er nog bij kan..

24944

Zoiets dus!..'t zelfde idee, maar dan mooier.. :lol:

Nu is het nog maar een "testapplicatie" Maar Binnenkort ga ik E++ op de Schop nemen.. en dan schep ik dit er netjes in.
Er is nog heel wat te doen.. NIeuwe Functies.. de Dialogen hebben momenteel Prio1, want dat is de meest productieve verandering, Verder wil ik er wat meer kleurtjes in zetten, zoals de keuze tussen een Licht en een Donker kleurenschema, zodat het ook past bij EdingCNC V5, en meer keuze in Syntax kleuren... zodat je groepen kan kiezen, en daar een kleur aan kan knopen..

De Huidige functionaliteit voldoet vooralsnog, Bestanden die gewoon opgeslagen worden als je de Applicatie verlaat, of afsluit, zodat je meteen veranderingen ziet in EdingCNC..

Maar.. met alle nieuwe Functionaliteit moeten er ook meer Functietoets menu's bij komen..maar dat kan ik durven..
Er moeten namelijk 2 Menu's bij komen die tot 20 Dialogen bevatten..Waarom 20?.. omdat dat ook de standaard setting in EdingCNC is..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Leren is leuk, anders was ik wel dom gebleven".. ik heb die kreet hier al vaak gebezigd, en.. ik blijf daar bij..

Wat nu weer?.. Nou.. ik vroeg me af.. "kan ik het minimum formaat van een Programma venster vastleggen?..

Code: Selecteer alles

this.MinimumSize = new Size(800, 600);
Ja dus.. Lollig.. dat voorkomt namelijk dat je bij het verkleinen van het venster je knoppenbalk zover in elkaar schuift, dat alle knoppen op een hoopje aan de linkerkant van het venster liggen..
'k was er al blij mee dat de 4 Groepen Functietoetsen netjes schuiven bij het verkleinen en vergroten van het venster, maar smaller dan 800, dan zou de boel in de soep lopen..Nu dus niet meer.. want alles stopt bij 800 pixels..

Nu even uitpluizen wat de afmetingen van de Afbeeldingen voor de Dialogen moet zijn.. dan kan ik dat tenminste ook in de Manual zetten,
Bij een 800 x 600 scherm (de kleinste maat) heb je 400 x 400 Pixels, Groter kan wel, maar de PC Frommelt het dan toch in een 400 x 400 Venstertje.
'k moet even kijken of ik er wat in kan verzinnen zodat het venster voor het plaatje altijd dezelfde verhouding houdt..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 02 aug 2023 16:09 Zoiets dus!..'t zelfde idee, maar dan mooier.. :lol:
Dat is wel te hopen, in vergelijk met een uitvoering van 35 jaar geleden. :mrgreen: (die nog niet eens aan 800x600 zat)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 aug 2023 08:46 in vergelijk met een uitvoering van 35 jaar geleden. (die nog niet eens aan 800x600 zat)
Nee.. wat hadden we toen?.. Op mijn Commodore zat ik aan 320 x 200..da's nu zo'n beetje het formaat van onze icoontjes... :)

'k werd vanmorgen wakker met een oplossing voor een pro.. uitdaging.. Bij de meeste van mijn Dialogen moet ik de "Cycle Index" handmatig ingeven, omdat ik daarmee de Orientatie van de bewerking vastleg..
Dus.. hij moet in de DLGMSG regel zitten.. Maar.. voor een Boorbewerking op een Draaibank staat de Orientatie vast natuurlijk. dus.. moet ie ofwel als "readOnly" in de DataGridView worden neergezet, maar als ie bij andere bewerkingen wel bewerkt moet worden.. is dat niet handig.. Hmm
Wat ik dan kan doen is een andere Variabele voor de Orientatie gebruiken, daar komt een andere Macro schrijver ook wel uit.. DIe moet je kunnen bewerken, dus nemen we die gewoon op in de DLGMSG, maar die Cyclus Index dan?..

Die komt in het DLG bestand, op de regel onder de DLGMSG, en dat kan dan als volgt:

Code: Selecteer alles

DLGMSG"FACING-TURNING" "X"1001 "Z"1003 "FEED"4001 "DOC"4002 "DIRECTION"3998
#3999=1
DLGMSG "CHAMFER" "X1" 1001 "Z1" 1003 "X2" 1011 "Z2" 1013 "FEED" 4001 "DOC" 4002 "DIRECTION" 3998
#3999=2
DLGMSG "FILLET" "X1" 1001 "Z1" 1003 "X2" 1011 "Z2" 1013 "RADIUS" 4003 "CONCAVE / CONVEX 0/1" 1201 "FEED" 4001 "DOC" 4002 "DIRECTION" 3998
#3999=3
DLGMSG "GROOVING" "X1" 1001 "Z1" 1003 "Z2" 1013 "DOC" 4002 "FEED" 4001
#3999=4
DLGMSG "DRILLING" "Z1" 1003 "PECK" 4005 "FEED" 4001
#3999=5
Wil je Geen extra Parameter aan je Cyclus toevoegen.. dan laat je die regel gewoon blank.. Makkelijk zat..
en wil je een Functietoets overslaan?.. kan ook.. gewoon 2 lege regels tussen 2 Dialogen..

Dat maakt de Opmaak van het Dialoogbestand lekker eenvoudig.. gewoon regels 1, 3, 5 en verder met DLGMSG's, en Regels 2, 4, 6 en verder met de "Cycle Index"
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vrolijk verder geknopseld, en ik heb wat ideetjes die ik nu vorm aan het geven ben.

Wat heb ik NOU weer bedacht?.. Nou.. er zaten genoeg functies in de Textbox waar ik mijn Code in maak.. daar kunnen we wel wat mee natuurlijk..
Zoeken zat er al in.. Zoeken en vervangen komt er nu bij, alsmede Ga naar Regelnummer.. Bookmarks had ik ook al, maar de optie om van bookmark naar bookmark te springen, die knoop ik er ook bij.
Verder.. 11 Lege knoppen in de eerste 2 menu's.. (ik heb er tot nog toe 7.. ).. maar wat kun je met 11 lege knoppen?.. Stukjes Code invoegen, al wil je een File Header met alle voorbereidende G-, en M-Codes in één keer invoegen.. die Code zet je dan in een leeg textbestandje in de map "Code Snippets"
Je kunt er ook veel gebruikte G-Codes inzetten, zoals G0, G1, G2, G3 enzovoort.
Een Hele File invoegen kan ook., Stel, je hebt een patroon dat in meerdere programma's voorkomt.. Nou.. dan voeg je em toch in?.. Hoe maak je dan zo'n bestandje?.. zeg dat je dat Patroon in een Subroutine gezet hebt.. dan selecteer je die Subroutine, en dan druk je op F11 in het tweede menu.. Save Snippet.

Menu 3 Wordt voor de Hulpfuncties.. daar komen dus Code invouwen en uitvouwen, zoeken, zoeken en vervangen, Ga Naar Regelnummer.. Bookmark toevoegen of weg halen, en omhoog of omlaag naar het volgende Bookmark

Dan Menu 4 en 5, Cycli!.. daar vindt je de Dialogen die je in het Dialoogbestand gezet hebt, 20 Stuks!

Menu 6 is de Tooltabel, en Menu 7 de Setup, hier maak je de instellingen, Welke CycleFile je wilt gebruiken vanuit EdingCNC (ook voor het omschakelen vanuit EdingCNC, de Locatie van de CNC.INI of Tool.INI, maar ook de MachineProfielen, die je in staat moeten stellen om met een paar knopdrukken van de ene machine naar de andere om te schakelen.
En Daarbij worden dan Andere Dialogen, Icoontjes, en eventueel kleuren geladen..
Plaats reactie