E++, Custom EdingCNC Editor

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sommigen hebben er al iets van meegekregen, met name in het Software gedeelte van dit forum.
Ik had namelijk wat hulp nodig om zover te komen, mede dus door hugo stoutjesdijk, hfjbuis en MeMoRy, immers, C# leer je niet op één dag.
Nou moet ik wel toegeven, C# komt makkelijker op me over dan VB.NET, en...Ik vond op het Internet een FastColoredTextBox, die je als NuGet Package kan downloaden en in je project kan opnemen.

Wat doet zo'n FastColoredTextBox?..die stelt je in staat om zelf (Relatief) makkelijk SyntaxMarkering te maken.
Dat kennen we natuurlijk uit Notepad++
Relatief... Ja... want als je het goed wilt doen, moet je Regular Expressions gebruiken, een manier om tekst uit te filteren, die nog het meeste weg heeft van een Esoterische programmeertaal als Malbolge.
Maargoed..

E++ dus.. Na Visual G++ dat ik lang geleden inmiddels schreef voor mijn Freesbank, ben ik verder gegaan met programmeren.. met name in EdingCNC G-Code, tot ik in 2014 een "belangrijke ontdekking" deed, ik kon mijn Draaibank programmeren via een "loophole", een manier om EdingCNC's Code toe te passen op een manier die Bert Eding niet aan had zien komen, door programma's schrijven MET EdingCNC.
Met E++ heb ik dat weer naar een Niveau hoger getild... nog hoger?.. Ja.. ik vond nog wat mogelijkheden..Dankzij serum die vragen had over de UIO-10 kaart waarmee je schakelaars aan kan sluiten, om allerhande functies te starten, om zodoende een Besturingspaneel te maken..
Mijn eerste gedachtengang was :"Da's mooi om mijn Cycli op de draaibank achter te knopen, zoals ik het op de Fagor 8055 CNC besturing op de draaibank vroeger op mijn werk ook had..

Het lolligste is.. zodra je zoiets doet, een Dialoogje oproepen met een UIO-10, dan komt ie, ongeacht in welk programma je zit op dat moment, al zit je op TikTok te kijken, naar de voorgrond!..

en toen viel het kwartje.. Ik was al bezig met die Editor, maar.. als je uit elke hoek een Dialoog kan oproepen.. maakt het ook geen bal meer uit.... WANT!.. Ik schrijf toch mijn Parameters meteen weg naar een File...dus.. als ik die nou eens....Juist.. een Routine geklopt die in de gaten houdt wanneer dat bestandje, "Teach_in.NC" op mijn machines gewijzigd wordt, dan kopieert E++ de inhoud van dat bestandje (het deel met de Cyclusdefinitie) Automagisch kopieërt, zodat ik dat stukje Code met een druk op de knop in mijn programma kan invoegen!..

24700

en een programma met 3 draaibewerkingen (cycli) ziet er dan zo uit..

en je kunt de Cycli ook nog inklappen..

24701

door Ctrl Up en Ctrl Down, kun je de boel in-en uitklappen, en dat is nog maar één van de functies die er al in de FastColoredTextBox zitten..

Afbeelding

Indentatie is er nog zo eentje.. Bij het opstellen van een programma doet ie het automatisch, en als je stukken kopieert dan kun je de Indentatie Updaten doormiddel van Ctrl-U..

Qua Functietoetsen, Ik heb eigenlijk alleen F1 nog maar toegewezen voor een Specifieke functie, namelijk het invoegen van het stukje Code dat door een Dialoog is gegenereerd., de andere toetsen, F9 Tot en met F12 zijn voor "New File", "Open File" en "Save File" en tot slot "Alt/Tab", waarbij moet worden aangetekend dat Save File vooral bedoeld is om een bestand onder een andere naam op te slaan.. want, zodra je E++ even verlaat, dan Slaat ie het bestand op.


De stand van zaken tot nu toe:

24703

Naam: E++, dat staat wel zo'n beetje vast.
Bij het starten van de applicatie opent ie het laatste bewerkte programma, en de laatste gemaakte Cyclus.
Als je een nieuw NC bestand aanmaakt, dan vraagt E++ meteen om het op te slaan, zodat het een locatie en een bestandsnaam heeft
Na het invullen van een Dialoog die naar een bestand wordt weggeschreven, komt E++ naar de voorgrond, zodat je die Code in kan voegen, alsof je de dialoog vanuit E++ aanroept.
de gegenereerde code voor een Cyclus wordt in een venstertje rechts in de Applicatie weergegeven

Wat is er nog te doen?.. Ik heb nu een Mapje met Iconen voor de Softkeys, genaamd F1.bmp tot F12.bmp, Dat kan zo blijven, da's vergelijkbaar met de procedure van EdingCNC, het hangt ook af van hoeveel functies er komen..
Momenteel moet het pad naar het Cyclusbestand nog handmatig in een TextFile getypt worden, maar één keertje. maar het zou wel fijn zijn als dat met een dialoogje kan, zou dat wel mooi zijn., mogelijk ook zoiets voor de iconen.

een ander Item kan zijn de eerste en laatste regel van een Cyclus,
;CYCLE GROOVING
#1001=10 (X1)
#1003=-1.5 (Z1)
#1011=0.5 (X2)
#1013=-2.5 (Z2)
;ENDCYCLE
;CYCLE en ;ENDCYCLE zijn momenteel de begrenzingen van een Cyclus, Mogelijk kan ik iets verzinnen waarmee je 2 andere "Keywords" kan ingeven, maar als dit werkt, waarom zou ik het veranderen?

Kun je zelf Cycli maken die hiermee werken?..Jazeker..
Het "enige" wat je moet doen is ;CYCLE en ;ENDCYCLE aan het begin en eind van je blok parameters zetten.
Deze parameters bepalen dan welke cyclus je uit gaat voeren, en hoe.. ik heb altijd een "index" die aangeeft welke sub er aangeroepen moet worden.
in je programma zet je dan na een Cyclus, op het moment dat je em uit wilt voeren, een aanroep naar de Cyclus.. zeg dat je een freeswerkstukje hebt, dan kan je programma eruitzien als
Tool oproep, Cyclusdefinitie (bijvoorbeeld, gaatje boren), verplaatsing naar veiligheidsafstand eerste gat, cyclusaanroep, volgende gat, cyclusaanroep, enzovoort..

het "mooie" is dat je makkelijk G-Code kan kloppen voor allerhande bewegingen, en de bewerkingen die klop je in, in een dialoogje in EdingCNC, en je mept em dan in je programma..
Probeer maar eens een G00, G01, G02 of G03 te programmeren met een dialoog... zoveel mogelijkheden..da's niet te doen.. Dus, klop je die net zo makkelijk in een Editor zoals E++

Het is vergelijkbaar met wat ik vroeger gewend was met Heidenhain, daarmee werkte ik op dezelfde manier..Binnenkort ook de Freesmacro maar eens onder handen nemen..(maar dan moet er ook een nieuwe PC in de Beagle.. want Windhoos 10 op een Intel Atom , da ga nie..
eerst de macro voor de draaibank onder handen nemen, want..

24702

Dat is wat ik van plan ben met de EMCO Compact 5 CNC, de kast heb ik al, een EMCOtronic TM02 kast, de "5" past erin.. een Heidi Klavier heb ik liggen, een UIO-10 ook, Mepscherm.. check!.. er moet alleen een nieuwe Spilmotor opkomen..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 02 mar 2023 21:10 maar dan moet er ook een nieuwe PC in de Beagle.. want Windhoos 10 op een Intel Atom , da ga nie..
Ik draai al jaren met Windhoos 10 Atom tablets op de CNC draaibank. Dat gaat probleemloos. Alleen soms, tijdens een W10 update wordt e.e.a. wat stroperig, dan ga ik wel 10 min wat anders doen. Daarnaast heb ik de W10 virusscanner verteld dat hij C:\ en D:\ niet hoeft te scannen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb even een voorbeeldje gemaakt:

Onderstaand, de Sub M99, voor Cyclusaanroep Waarin ik kijk naar de Index Variabele, er staat in dit voorbeeld maar 1 functie, dus dat valt nog mee..

Verder de user Sub, waar de dialoog in staat, alsmede een paar controles, of het freesje wel gaat passen, en of je niet op cancel hebt gedrukt

en de cyclus die aan de hand van de ingegeven parameters een bewerking gaat uitvoeren... wanneer?.. alleen als #1100 gelijk is aan 5, en er een M99 in het programma staat..

Code: Selecteer alles

SUB M99
    MSG"OPERATION CHECK"
    IF [#1100==5]
        GOSUB 1105
	ENDIF
ENDSUB

SUB USER_5
    MSG "CIRCLE EXAMPLE"
	DLGMSG"CIRCLE" "DIAMETER" 1500 "SHEET THICKNESS" 1501 "SET UP CLEARANCE" 1507
	IF [#5398 <1]
        MSG "USER CANCELLED OPERATION"
        M2
    ENDIF
	IF [#1500<[#5009*2]] 
		MSG"OOPS, TOOL TOO LARGE"
		M2
	ENDIF
	GOSUB FILEWRITE
ENDSUB

SUB FILEWRITE
	#1100=[5]
	;FILENEW
        LOGFILE TEACH_IN.NC 0
        LOGFILE TEACH_IN.NC 1
		LOGMSG ";CYCLE CIRCLE" 
		LOGMSG "    #1500="#1500 "		(DIAMETER)"
		LOGMSG "    #1501="#1501 "		(SHEET THICKNESS)"
		LOGMSG "    #1507="#1507 "		(SET UP CLEARANCE)"
		LOGMSG "    #1100="#1100 "		(CYCLE INDEX)"
		LOGMSG ";ENDCYCLE " 
ENDSUB

SUB 1105
#2001=[#5001]
#2002=[#5002]
#2003=[#5003]
#2500=[[#1500/2]-#5009]

G01 G91 Z-[#1507] F100
G01 G91 Z-[#1501]
G90
G01 X[#2001+#2500] F300
G03 X[#2001-#2500] Y#2002 R#2500 F300
G03 X[#2001+#2500] Y#2002 R#2500 F300
G01 X#2001 Y#2002 F300
G00 Z#2003
ENDSUB
Wat betekent dat?...

Nou.. het volgende!

Code: Selecteer alles

T2M6
S2200
;CYCLE CIRCLE
    #1500=10        (DIAMETER)
    #1501=2     (SHEET THICKNESS)
    #1507=5     (SET UP CLEARANCE)
    #1100=5     (CYCLE INDEX)
;ENDCYCLE
G00 X0 Y0 Z20
G00 Z5 M3
M99
;CYCLE CIRCLE
    #1500=15        (DIAMETER)
    #1501=2     (SHEET THICKNESS)
    #1507=5     (SET UP CLEARANCE)
    #1100=5     (CYCLE INDEX)
;ENDCYCLE
G00 X20 Y0
M99
G00 X40 Y0
M99
G00 X40 Y20
M99
M2
Bovenstaande Code geeft Onderstaand resultaat, Ik heb eerst een cyclus voor een gaatje met een diameter van 10 mm, ik verplaats naar X0 Y0 Z5, zet de spil aan, en Roep met M99 de cyclus op, daarna prog ik een nieuwe cyclus, nu met een diameter van 15, en roep die 3 keer op

Afbeelding


Afbeelding

But WAIT!, there's More!!...
Ik heb het zo nu en dan wel eens over ObjectGeorienteerd programmeren, welnu.. Ja.. Je kunt een Cyclus beschouwen als een Object.. je definieert em één keer, door het toekennen van eigenschappen, middels een dialoogje geef je immers de eigenschappen van dit Object een waarde, door deze toe te kennen aan de parameters die staan voor deze eigenschappen.. Dus...

Afbeelding

Kunnen we met nagenoeg hetzelfde programma elke cirkel een andere diameter geven.. hoe?.. door 4 keer die dialoog opnieuw in te vullen?... zie ik zo bleek?..je past alleen aan wat je aan wilt passen..:

Code: Selecteer alles

T2M6
S2200
;CYCLE CIRCLE
    #1500=20        (DIAMETER)
    #1501=2     (SHEET THICKNESS)
    #1507=5     (SET UP CLEARANCE)
    #1100=5     (CYCLE INDEX)
;ENDCYCLE
G00 X0 Y0 Z20
G00 Z5 M3
M99
G00 X20 Y0
    #1500=8
M99
G00 X40 Y0
    #1500=25
M99
G00 X40 Y20
    #1500=10
M99
M2
gewoon vóór elke M99 de eigenschap "diameter" van het Object Circle aanpassen door de waarde van #1500 aan te passen.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden...
Op deze manier kun je een parametrische bewerking programmeren, en de eigenschappen snel toekennen, door gewoon de dialoog van die bewerking in te vullen, en daarna, of nog een keer invullen, of aanpassen wat er veranderd... (ik deed op de Heidenhain al niet anders, nooit les gehad.. :mrgreen: ...)

Dingen zoals een Schakelpaneel, je hoeft alleen de centerposities van elke schakelaar en lamp aan te geven, en op die positie het juiste gaatje oproepen.. je kunt dan eerst de vierkante gaten programmeren, en waar nodig de maten aanpassen met de parameters, en dan hetzelfde uitvreten met een rond gat...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 02 mar 2023 22:32
Arie Kabaalstra schreef: 02 mar 2023 21:10 maar dan moet er ook een nieuwe PC in de Beagle.. want Windhoos 10 op een Intel Atom , da ga nie..
Ik draai al jaren met Windhoos 10 Atom tablets op de CNC draaibank. Dat gaat probleemloos. Alleen soms, tijdens een W10 update wordt e.e.a. wat stroperig, dan ga ik wel 10 min wat anders doen. Daarnaast heb ik de W10 virusscanner verteld dat hij C:\ en D:\ niet hoeft te scannen.
't is niet dat de Professor op het moederbord van die kabouter het niet trekt, maar Windhoos10 wil een bepaalde minimale hoeveelheid Giechelbytes hebben om lachend te kunnen draaien, en met de hoeveelheid die er nu inzit zal het lachen em wel vergaan..
even uit het hoofd zit er een Intel Atom 915 moederbordje in.. op een Mini ITX formaatje... (nie groter dan een pak shag)
het mooie van dat bordje was wel dat ie gewoon in een standaard chassis paste, omdat de bevestigingpunten overeen komen... zit in een gemodde case, omdat kleine PC's toen nog vaak Laptop heetten.. Ik heb de PC in 2013 vervangen..ja. 10 jaar gelee...en al die tijd niet geupdate... zelfs EdingCNC niet, vanwege een aanpassing in de tussentijd, en de programmering van de Pokeys..
Binnenkort de macro maar eens beetpakken Visual G++ eraf, en E++ erop..
Al is het momenteel alleen nog maar testen, met E++ gaat het proggen toch veel sneller
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hfjbuis »

Mijn oudste 7" tablet (Trekstore Surftab Wintron 7,Atom Z3735G) heeft 1GB geheugen en een 16GB HD. Upgraden (6 maandelijks) ging niet meer maar wel een nieuwe installatie met de laatste W10 versie. De Trekstore is recent overleden en daarom vervangen door een 10" gebruikte HP tablet (HP X2 210 G2, Atom X5 Z8330, 64 GB HD) Ik overweeg om een gebruikte W11 tablet aan te schaffen (€ 75,--) om met W11 te kunnen testen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

De Testapplicatie loopt aardig, maar de code kan wat netter..

Dus ben ik nu een "RoadMap" aan het schrijven:

Code: Selecteer alles

<E++ Roadmap>
<? SETUP>
	<? HISTORY>
		<? CHECK IF FILE EXISTS>
			<? NO:>
				MAKE ONE
				STORE CURRENT FILE
				STORE NEW HISTORY
			<!>
			<? YES:>
				STORE CURRENT FILE
				STORE HISTORY
			<!>
		<!>
	<!>
	<? CYCLE>
		<? CHECK IF FILE EXISTS>
			<? NO:>
				SHOW FILEDIALOG
				SAVE PATH TO NEW CYCLE.TMP
			<!>
			<? YES:>
				EXTRACT CYCLE DEFINITION FROM FILE
			<!>
		<!>
	<!>
<!>
Ik heb in NotePad++ gewoon even een speciale Syntaxmarkering aangemaakt, die me in staat stelt een soort Mindmap te maken, met vraagstukken die al dan niet nog opgelost moeten worden, is het opgelost, dan zet ik een plusje achter het eerste <teken, dat kleurt dan groen, en is het nog niet opgelost, dan zet ik er een minnetje neer, die kleurt rood om aan te geven dat daar nog naar gekeken moet worden.., alle mogelijke functies ga ik erin zetten, en als ze allemaal groen zijn, is't klaar..

Ik wil de code nu nog netjes indelen, dus ook regions aanmaken, zodat ik een region "StartUp" heb, een region Filesave, een region ButtonPushes enzovoort... dan begin ik met de controles, dus als je het programma start.. dat het Ini bestand er is, zo ja.. dan kijkt ie naar het laatstgeopende bestand.. of dat pad nog ergens terug te vinden is, en of het bestand er nog is.., zo ja, openen, zo niet. alarm!.. hendels, Pedalen.. stoomfluiten en bellen.. nieuw bestand openen... en het pad meteen opslaan. dat soort dingen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben vanmiddag op mijn dooie akkertje aan de slag gegaan met het Snippetje Code dat ik van hfjbuis toegespeeld kreeg..

Code: Selecteer alles

if (p.ProcessName.Contains("cnc"))
Deed de truuk fantastisch, en na wat gekl..puzzel in mijn "testbak" ook even uitgevlooid hoe het nou zat met de Timer, en het in de gaten houden van de gewijzigde File waar de Cyclus in staat.. en nu heb ik het zo ver dat ie:
  • Uitvogeld onder welke naam, en welk procesnummer EdingCNC werkt/list]
    • En.. dat dat venster ook naar voren komt als je in E++ op de "magic Button druk
      • Wat heeft dit allemaal voor gevolg?..nou.. dat je middels een Functietoets, een mep op je scherm, of een klik met de muis van E++ naar EdingCNC kan overschakelen, en daar een Cyclus in kan vullen, die dan vervolgens door je Macro wordt opgeslagen in een bepaalde file..en zodra dat gebeurd is.. komt E++ weer naar de voorgrond, zodat je de geschreven Cyclus zo in je Programma in wording kan invoegen..
        Ook net nog even ingeduimd.. Stel.. je hebt het programma net geinstalleerd., dus nog geen FileHistory, en nog geen CYCLEFILE toegewezen... Nou.. dan krijg je gewoon 2 Dialoogjes op je scherm, achter elkaar.. de een vraagt om een NC bestand, degene waar je aan wilt gaan werken, en de andere vraagt om het Cycle bestand.. degene waar je méé gaat werken.., als die beide zijn ingevuld, schrijft ie die gegevens weg in 2 bestandjes in de installatiemap van E++, laat ze daar maar lekker staan.. haal je ze weg.. dan maakt ie nieuwe, de eerst volgende keer dat je opstart.. want hij vraagt er gewoon naar...Wor'ik zo blij van he?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een goed werkende versie komt stapje voor stapje dichterbij.., als je de eerste keer opstart, vraag het programma naar de locatie van de "cycle File", het bestandje dat je met EdingCNC maakt, als Cyclus.
En... de "knop" waarmee je EdingCNC naar de voorgrond haalt om een Cyclus in te kloppen.. die werkt ook inmiddels... en.. ik heb ook een "omschakelknop" in EdingCNC gezet.. gewoon de User_20 button gepakt, die gewoon even niets toevoegt aan de Cycle File, maar em wel even opent om dat te doen... dus veranderdt het tijdstip van "LastAccess" en daarmee wordt E++ weer wakker..

Tevens... weet ik sinds vandeweek waar het ontwerp van dat LedLampje

Afbeelding

Vandaan komt.. en ik heb daar ook even een sign Up gedaan... zodat ik elke stap die goed is, kan opslaan daar.. en ook van het net af kan sleuren als ik ergens anders ben, en verder wil.. wel zo handig eigenlijk..

het lastige is: een programmaatje inkloppen is zelfs in C# niet eens heel moeilijk..maar om het zo te krijgen dat een Aap het niet kan laten crashen.. da's de grootste uitdaging...
De komende tijd dus zien dat ik het naast Professionalbestendig (die weten wat de bedoeling is, en gaan volgens dat protocol aan de slag) ook Hufterbestendig krijg..je kent ze well die gebruikers die niet gehinderd door enige kennis, maar denken dat het programma begrijpt wat ze willen, en daarnaar handelt.. we zijn een heel eind op weg inmiddels.. maar ik beschik nog niet over die technologie.. dus is enige studie nog altijd aan te bevelen, maar is het tegelijkertijd aan mij om daar ook een beveiliging tegen in het leven te roepen..
Om maar iets te noemen, het onmogelijk maken dat je bij het opstarten (nadat je de History File gewist hebt) gewoon gaat zitten schrijven in een naamloos bestand... en dan verwacht dat je dat bestand dan ook in EdingCNC kan laden...
Neen... het is dus de bedoeling dat je eerst een bestand aanmaakt, door het een naam te geven, en dan je code gaat schrijven.
en dan kan ik ook nog wel verzinnen dat je een aantal "modules" code hebt, zo'n reeks codes waar je gewoontegetrouw mee begint.. dat je ook die er zo in wilt mikken.... moet ik nog even over nadenken hoe ik dat doe.. Templates, of stukken code die je onder de knop kan zetten..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 08 mar 2023 19:22 De komende tijd dus zien dat ik het naast Professionalbestendig (die weten wat de bedoeling is, en gaan volgens dat protocol aan de slag) ook Hufterbestendig krijg.
Er gaat heel veel tijd zitten om met de software gebruikersfouten te voorkomen. Mijn programma (draaibank software) red mij toch regelmatig. Ik probeer daarom elke fout die ik maak in software te voorkomen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben vanavond nog even aan het testen geweest.. vanmiddag wat tijd "Kwijtgeraakt" omdat ik Joechee Overflakkee!.. weer min of meer in staat ben om te lopen.. ik ben hedenmiddag dus even de voordeur uit gewandeld, met een sigaartje tussen de kaken.. en pas weer huiswaarts gekeerd toen ie op was.. 'k heb niet heel ver gelopen, maar ik heb mijn wandelstok thuisgelaten.. en da's een heel positieve drempel..

Maar goed..vanavond weer even verder geknutseld aan de software..met name als je de eerste keer opstart (dit simuleer ik door 2 bestanden weg te halen), er zat nog een "glitch" in, het pad naar de "Cycle File" gooide ie in het File History bestandje..

Hoe zit dat?.. Nu is het zo, dat als je voor het eerst opstart, dan vraagt ie om de Cycle File, en om een file om te bewerken.
Dat is dus geregeld.. wat nu als je bij het openen van de files op Cancel drukt?.. nou... dan snij je jezelf in de vingers.. want een leeg bestand slaat ie niet op, zeker niet als ie geen naam heeft..en als ie geen Cycle file heeft.. dan heeft het ook geen zin om een Cycle dialoog in EdingCNC in te vullen..., want dan komt ie ook niet automagisch naar de voorgrond als die Cycle file gewijzigd is.. (een klein trucje is wel.. ik kan met een bepaalde knop , User 20 in mijn geval, de Applicatie weer naar de voorgrond halen.. ik kan dus uit E++ naar EdingCNC overschakelen, en vanuit EdingCNC dus ook terug naar E++, door ofwel het invullen van een Cycledialoog, en daarvan de File opslaan als NC bestand, of het alleen maar even openen en weer sluiten van dit Cycle bestandje middels knop User_20 dus..

Hoe gaat dit in de praktijk in zijn werk?.. Nou.. je hebt EdingCNC en E++ aanstaan.. Dan maak je een nieuw bestand aan, of je gaat verder in een bestaande (Die E++ Automagisch opent bij opstarten), en je laadt dat bestand in EdingCNC....je vult een bewerkingsdialoog in, en zodra je op OK kilkt komt E++ naar de voorgrond, je gaat met de cursor naar de regel waar je de bewerking wilt invoegen.. F1...klaar.., M99 eronder om em aan te roepen.., en zodra je dan terugkeert naar EdingCNC, staat de nieuwe Cyclus en UItvoer daarvan dus ook in je preview.. elke beweging, elke cyclus, alles wordt direct opgeslagen als je overschakelt..een Heidenhain besturing heeft tenslotte ook geen "Save"button.. :lol:

Zodra ik weer meerdere dagen achtereen thuis ben, dan ga ik mijn Freesmacro ook even aanpassen op deze manier van programmeren..want inmiddels weet ik wel dat deze manier van programmeren veel handiger werkt dan Visual G++, en dat was al niet beroerd..alleen wat omslachtig..
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door joopbos »

omdat ik Joechee Overflakkee!.. weer min of meer in staat ben om te lopen..
Goed hoor, hou vol
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nog even een vraagje aan de Mede-GitHubbers, hoe doe je dat het beste?.. moet ik nu een nieuwe branch maken, de code Uploaden, en dan de oude eraf halen?..of kan ik gewoon de boel opnieuw Uploaden?..

voor mij is GitHub allemaal heel erg nieuw.. maar het zal me in de toekomst mogelijk in staat stellen om de code te delen met anderen.
het is sowieso wel fijn om de code ergens "reserve" te hebben, en ook versiebeheer te hebben.. dat wil zeggen.. de op één na laatste versie online, de versie waar ik aan werk locaal..mogelijk zoals ik het vroeger wel deed.. het project ook op een USB Stengel zetten, en openen op de Computer waar ik op dat moment op werk...

en dat volhouden.. Jazeker!... afgelopen maandag bij de Chirurg geweest in Liouwert, en die vertelde me dat het wel goed zat met die Titanium Pen in mijn Rechterbeen, en dat men de boel daar echt goed gefikst heeft, van de breuken in mijn heup, en mijn schouder is eigenlijk niets meer te zien op de Röntgen foto's.. die in mijn been nog wel, maar daar is ook te zien dat daar flink wat nieuw bot zit.., hij was ook tevreden over de Fysiotherapeuten die mij 2 keer per week behandelen.. Sinds maandag gebruik ik mijn wandelstok ook niet meer in huis.. en zoals aangegeven... vandaag ook voor het eerst zonder stok de straat op gegaan..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hfjbuis »

Nog even een vraagje aan de Mede-GitHubbers, hoe doe je dat het beste?
Je kunt op git (free versie) één private repository aanmaken en voor de rest alleen maar public repositories. Je kunt een private repository ook weer public maken.
Git en ik zullen nooit vrienden worden. Microsoft SourseSafe is beter (of ik weet niet hoe het moet in git) in het delen bibliotheken tussen applicaties. Daarnaast zit 25 jaar history in mijn SourceSafe database.
Toch gebruik ik Git voor het delen van bestanden. Dat doe ik (deels) met GitHub Desktop . Daarnaast kunnen VisualStudio en VisualStudioCode met git overweg. Linksom of rechtsom, Git leren vergt ook wat tijd en die moet je er aan besteden.
Een git repository kun je heel gemakkelijk naar de kl... helpen. Als die gedeeld is, maak je het de rest van de gebruikers behoorlijk moeilijk. Hou om te beginnen de repository private totdat je e.e.a. een beetje onder de knie hebt. Maak er ook regelmatig een lokale copy van, dan kun je e.e.a. weer herstellen.
Ook git is niet foutloos. In een van mijn gedeelde repositories zit een fout waardoor ik niets meer kan wijzigen/uploaden/committen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan moet ik morgen maar eens kijken naar die Bronkluis (SourceSafe), misschien ligt dat me beter...
het Online opslaan van dingen ben ik toch voorzichtig mee geworden.. niets meer online, als ik het ook niet locaal heb..
Ik ben ooit een bak ontwerpen van horloges kwijtgeraakt, en daarbij ook werktekeningen van onderdelen, omdat ik toendertijd met GoogleDrive een koppeling in mijn verkenner had waardoor ik het als locale schijf kon benaderen.. (geen idee of dat nu nog kan), ook had ik ooit voor mijn WebSite een koppeling in de Verkenner, waardoor ik dingen gewoon kop Uploaden door te slepen met mijn bestanden.., ook had ik een locale kopie voor mijn website..dat werkte ook fijn... Ik kan nog steeds niet overweg met het gemiddelde CMS...C# leren is makkelijker... echt waar...

Github blijft dan wel voor het delen....kan ik een Private Repository ook delen eigenlijk?.. of moet dat met een Pull Request?..
Plaats reactie