tandemhoming bug

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

tandemhoming bug

Bericht door serum »

Als je bij het tandemhomen 2 homing sensoren gebruikt voor de master en 1 voor de slave-as en 1 van de 2 homing sensoren is actief wanneer je gaat tandemhomen, zal bij het homen 1 van de 2 assen stilstaan. Niet zo fijn als je van plan was om je brug recht te houden.

Het is een redelijk voordehand liggend scenario als je op het randje van wel/niet triggeren je G28 hebt liggen en keurig een G28 uitvoert aan het einde van je opdrachten.

Fout doorgegeven aan Eding. Zit in zowel V4 als V5.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kjelt »

Nooit last van gehad maar ik zet hem dan ook altijd een stukje (5 cm) vd sensoren weg.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Probeer het ook maar niet te reproduceren. Maar mocht je compleet onvoorspelbaar gedrag hebben wbt het tandemhoming weet je waardoor het komt. Ik weet ook niet welke sensor actief/inactief is, de slave of de master, maar bij mij heb ik het feilloos kunnen reproduceren..
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: tandemhoming bug

Bericht door keesfrees »

Heb je ook al een idee hoe je het zou kunnen voorkomen met de stuursoftware.

Het ging in jouw geval om een normaal werkende machine die ineens kuren kreeg ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Ik heb een andere controller op de machine gebouwd, had nu genoeg assen tot mijn beschikking en wilde daarom het tandemhomen wel gebruiken. in de basis werkt dit, op deze bug na.

Ik zou het kunnen voorkomen door een regel in de macro to gooien die kijkt of de homing sensoren op de master/slave beiden actief of inactief zijn, en indien dat niet het geval is zou hij voor het homen 1 mm moeten bewegen. (M56 P52 geeft bv de waarde van home sensor van de Y as)

Ik heb de gewoonte om de machine altijd met P1 (knop voor G28) of gewoon G28 af te sluiten. Deze heb ik nu 2mm verder naar voren gezet op de Y, zodat hij niet op de wip staat om 1 van beide homing sensoren te activeren.

Het probleem zit hem erin dat van de ene as de homing sensor 0,3mm moest corrigeren in de software om hem recht te trekken. In dat geval zit er dus 0,3mm ruimte tussen beide sensoren en als je een G28 geeft met een negatief afwijking van de homing sensor op de slave as, je altijd een overlap van 0,3mm hebt waarop alleen 1 van beide sensoren actief is. Toen ik dat had kwam het permanent voor. Later de waarde naar een posieve afwijking op de master gegeven en toen was het probleem verdwenen. (dacht ik) tot ik na joggen toevallig wel precies op die 0,3mm stond waarop 1 van de 2 sensoren actief was. Ik kan het prima reproduceren als ik jog naar waar 1 van de 2 sensoren actief is en dan de betreffende as home. Toen ik de assen niet gecorrigeerd had, heb ik het probleem niet gehad. (omdat je dan in theorie 0,000 mm speling hebt waarbij 1 van de 2 sensoren actief is).

Heb de de maximale offset tussen beide sensoren voor de master/slave ook op iets van 1,5mm staan. Maar ook dat wordt genegeerd als ie de fout in gaat.

De bug moet gewoon opgelost worden in Eding. Zoals gezegd zit hij ook in V5 dus het is een voortborduursel op de onderliggende commando's die aangeroepen worden voor het tandemhomen.

Heb het vanmiddag doorgegeven. Ervaring leert ondertussen dat je zo een week verder bent voordat er uberhaupt iets gebeurt.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: tandemhoming bug

Bericht door keesfrees »

Ik kan er veel over zeggen, maar DE oplossing heb ik niet.
Destijds ben ik er ook uitgebreid mee bezig geweest, veel gecommuniceerd (met Bert) ook filmpje laten zien van hoe een andere sturing het doet.
Maar nog steeds niet naar m'n zin / voor verbetering vatbaar

Bij experimenten zette ik de max stroom naar de stappenmotoren heel laag, dan gaat er niets stuk maar slip de motor, slaat stappen over dus.

Hier een eerder onderwerp er over.
haaksstellen : opgelost !
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door kawarider »

Kees, inderdaad, zo simpel is het. Of begrijp ik de bug niet Serum? Ik zit nu ook een tijdje te klooien met Uccnc en blijkt dat een uitgang stappen mist. Kromme brug! Van de andere kant, zorg voir flex in je brug als je tandem homed?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

De oplossing moet geboden worden door Eding. Het is een vervelende bug die je brug scheef trekt.

Zoals gezegd, als 1 van de 2 homing sensoren actief is van de betreffende tandem en als je de homing procedure van de tandemas start, dan gaat het mis.

Alles staat verder precies zo ingesteld zoals de handleiding omschrijft en werkt ook prima zoals het hoort, zolang je beide sensoren van de brug maar actief of inactief hebt zodra je het tandem homen begint.

Het lijkt er haast op dat de homing sensoren omgedraaid zijn tijdens deze fout. Dus wellicht staat er iets niet lekker in de code.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

kawarider schreef: 21 mar 2023 07:03 Kees, inderdaad, zo simpel is het. Of begrijp ik de bug niet Serum? Ik zit nu ook een tijdje te klooien met Uccnc en blijkt dat een uitgang stappen mist. Kromme brug! Van de andere kant, zorg voir flex in je brug als je tandem homed?
Ik begrijp niet precies wat er nou zo simpel is? Ik zie in die post waar Kees naar verwijst een gebruikersfout? (hij wist niet dat je bij de home-position een waarde in kon stellen om de brug haaks te krijgen)
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: tandemhoming bug

Bericht door H.C »

Serum:
Kan je eigenlijk de home routine bijwerken ? bv: iets meer laten terugkeren na trigger.

Gebruik ook altijd voor het afsluiten P1, ondanks geen trigger...na opstarten wel.
Heb dan ook de gewoonte om na opstart in jog eventjes op de - te duwen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Nee, daar kan je niets aan bewerken, dat zit dieper in de software. Ben mij er niet van bewust dat er parameters mee kan geven bij het homen. na het homen kan je wel een G28 oid meegeven
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 21 mar 2023 07:04 Het lijkt er haast op dat de homing sensoren omgedraaid zijn tijdens deze fout.
Zoiets zou het wel eens kunnen zijn!

Ik heb er zelf ook wat rariteiten mee gehad. als ik mij goed herinner homed Eding naar de sensoren toe als je er voor staat maar als je er al voorbij staat wordt vanaf andere kant gehomed. Ik wilde dit sowieso niet want ik vind dat een precisie procedure als homen altijd vanaf dezelfde kant moet gebeuren, dus heb dat verder ook niet onderzocht.

Als dit echter inderdaad zo is, en er wordt per as gekeken of de home sensor al gepasseerd is en welke kan dus op gehomed moet worden, dan krijg je hele nare dingen als op de ene as de sensor gepasseerd is en op de andere nog niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Ik vermoed dat die sensoren tav de assen omgedraaid worden (of misschien zelfs standaard omgedraaid zijn, dat kan je lastig bepalen) Hierbij mijn homing deel, zit niks geks in. De C as is de slave. De C as staat ingesteld als SLAVE Y

Code: Selecteer alles

Sub home_x
    home x
Endsub

Sub home_y
    homeTandem y
Endsub

Sub home_z
    M54 P1
    home z
Endsub

Sub home_a
    home a
Endsub

Sub home_b
    home b
Endsub

Sub home_c
    home c
Endsub

;Home all axes, uncomment or comment the axes you want.
sub home_all
    gosub home_z
    gosub home_y
    gosub home_x
    ;gosub home_a
    ;gosub home_b
    ;gosub home_c
    msg "Home complete"
endsub
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

homen gebeurt altijd vanaf een actieve sensor naar de niet actieve kant. Dus als hij geen sensor ziet, loopt hij naar de sensor toe, mindert toerental met de-acceleratietijd, dan draait hij de as om en zoekt hij op een lagere snelheid weer naar het verbreken van de homing sensor. Als de sensor actief is, dan gaat het ook gewoon op dezelfde manier, hij zoekt dan op dezelfde lage snelheid het verbreken van de sensor. (afhankelijk of je ze nc/no ingesteld hebt, maar dat wijst voor zich)..

Zojuist nog even getest; hij beweegt echt de as met de niet actieve sensor nog verder van zich af, terwijl juist de andere as die kant op moet. (en dan het liefst in tandem ipv 1 individuele as om scheefloop van je brug te voorkomen).
Plaats reactie