tandemhoming bug

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Told you"... :lol:

't is precies geworden wat ik met Alfred heb besproken.. dat wil zeggen.. Alfred gaf aan dat dit wel een werkbare optie is, immers.. de machine kan in ongehomede toestand niet beoordelen welke kant ie veilig op kan.. dus handmatig even weg Joggen.. en dan Homen...
"Vrij vertaald" even de auto uit zijn versnelling halen voor je em start... 🤣
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2023 12:39 immers.. de machine kan in ongehomede toestand niet beoordelen welke kant ie veilig op kan.. dus handmatig even weg Joggen.. en dan Homen...
Niet mee eens. Aangezien een van de homesensoren aktief is en de machine de MCS coordinaten van iedere homesensor weet, en de MCS limieten, weet ie bij benadering wel waar hij staat en hoeveel hij nog welke kant op kan. Door een tien(tal) mm de geinverteerde richting van de homingrichting te kiezen of net zo lang tot beide sensoren inaktief zijn, kan de machine zichzelf weer vrij maken. Daarna kan hij tandemhomen.

Maar deze oplossing is ook goed, lekker makkelijk maar bovenstaande is een volgende stap.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door kawarider »

Dankjewel Serum, mijn volgende project overweeg ik serieus Eding. Het probleem is me nu duidelijk en inderdaad zeer ongewenst. Fijn dat je hier aandacht aan gegeven hebt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 26 mar 2023 12:51
Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2023 12:39 immers.. de machine kan in ongehomede toestand niet beoordelen welke kant ie veilig op kan.. dus handmatig even weg Joggen.. en dan Homen...
Niet mee eens. Aangezien een van de homesensoren aktief is en de machine de MCS coordinaten van iedere homesensor weet, en de MCS limieten, weet ie bij benadering wel waar hij staat en hoeveel hij nog welke kant op kan. Door een tien(tal) mm de geinverteerde richting van de homingrichting te kiezen of net zo lang tot beide sensoren inaktief zijn, kan de machine zichzelf weer vrij maken. Daarna kan hij tandemhomen.

Maar deze oplossing is ook goed, lekker makkelijk maar bovenstaande is een volgende stap.
Ik ben het met Kjelt eens.

De homing sensoren zijn aangesloten zoals optie 1 (de enige juiste manier). Optie 2 is fout. De machine weet precies welke kant ie op kan bewegen om de fout op te lossen. maar juist daar zit de fout, hij beweegt de verkeerde kant op. Dit lost het wel op, maar is een VODK oplossing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 26 mar 2023 13:31 Dit lost het wel op, maar is een VODK oplossing.
Unne wat? Google kent hem niet ;-)
Q&D Quick and Dirty wel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

And now you know.. :mrgreen: Is misschien wel een Q&D variant
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 26 mar 2023 13:38
serum schreef: 26 mar 2023 13:31 Dit lost het wel op, maar is een VODK oplossing.
Unne wat? Google kent hem niet ;-)
Q&D Quick and Dirty wel.
-Vinger Op De Knop- ?.. da's het eerste wat er in mij op kwam..
Kjengel Oops.. Kjelt... schreef:Niet mee eens. Aangezien een van de homesensoren aktief is en de machine de MCS coordinaten van iedere homesensor weet, en de MCS limieten, weet ie bij benadering wel waar hij staat en hoeveel hij nog welke kant op kan. Door een tien(tal) mm de geinverteerde richting van de homingrichting te kiezen of net zo lang tot beide sensoren inaktief zijn, kan de machine zichzelf weer vrij maken. Daarna kan hij tandemhomen.

Maar deze oplossing is ook goed, lekker makkelijk maar bovenstaande is een volgende stap.
Als de besturing aangeeft wat je moet doen, dan is dat inderdaad al een oplossing.. als de machine vervolgens alles automagisch kan.. dan is dat nog mooier... Ik zal er niet van opkijken als men bij EdingCNC precies datgene ook gaat uitvlooien.. bewegen tot beide sensoren vrij zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2023 17:22 -Vinger Op De Knop- ?.. da's het eerste wat er in mij op kwam..
Goed van je Arie maar je zit dan ook al een tijdje in het vak.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja... maar.. vinger op de knop?.. als er iemand is die dat Juist NIET doet... ben ik het wel..vraag maar na bij bezoekers van een CNC Meeting van een paar jaar geleden.. ik had laten zien hoe ik een programma opbouwde, met Cycli die ik in een partprogram mikte.. had er een stuk materiaal in zitten.. even de voorkant aanraken.. Z1.. Mooi..stukje wegjoggen.. Start heien.. en ik liep gewoon weg.. op de vraag :"Waar ga je heen" antwoordde ik "Koffie halen... what else?"..

Ik ben nu vrij ver gevorderd met E++, en zodra ik dat op de machines heb.. Ja.. ik zal in het begin nog wel even de boel in de gaten houden.. maar zodra ik het vertrouw, en da's al snel.. is het niet meer dan "grote groene knop.. Koffie!"
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

De ware betekenis houd ik nog maar even onder de pet. Anders is het meteen een 18+ topic met parental advisory
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 26 mar 2023 19:26 De ware betekenis houd ik nog maar even onder de pet. Anders is het meteen een 18+ topic met parental advisory
Oh… dan weet ik het al, heeft met harig diertjes te maken, alhoewel ik ze het liefst zonder heb 😂
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

andrefc101 schreef: 26 mar 2023 19:56
serum schreef: 26 mar 2023 19:26 De ware betekenis houd ik nog maar even onder de pet. Anders is het meteen een 18+ topic met parental advisory
Oh… dan weet ik het al, heeft met harig diertjes te maken, alhoewel ik ze het liefst zonder heb 😂
Laten we 26 maart eren.

Het is allemaal een nu al goed geslaagde 1 april grap Andre.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: tandemhoming bug

Bericht door WillyH »

serum schreef: 26 mar 2023 12:05

Code: Selecteer alles

22-03-2022 V4.03.61
- Prevent tandem axis homing if homing switches have different state to prevent issues
Nu nog de klok juist zetten bij Eding.
Plaats reactie