tandemhoming bug

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 21 mar 2023 13:31 Tja, als je behalve de sunny day scenario's alle rainy day scenario's wilt aftesten ben je jaren bezig.
Je kunt het zo gek niet bedenken of er is ergens wel een persoon in de wereld die iets doet of wil waar niemand eerder over nagedacht heeft :lol:

Maar hier betreft het machine damage prevention dus best wel goed als het opgelost wordt.
Try to make it Idiot-Proof, and someone will proof to be a better Idiot..
Zoals gezegd gaat het homen altijd goed, tenzij 1 van de 2 sensoren actief is.
Nou...Ik heb me er nog niet in verdiept.. maar is er niet één of andere manier om er voor te zorgen dat beide Sensoren NIET actief zijn als je gaat Homen?.. gewoon in Tandem bewegen in de richting van het midden van de machine tot beide sensoren niet meer actief zijn?.. en dan homen?..

ik zeg niet dat dat de oplossing is, maar in die richting zou ik het wel zoeken,.

Even nadenkend als "Doorgewinterde gebruiker".. hoe zet je je machine uit aan het eind van de dag?.. een machine stil laten staan op de positie waar ie stond?.. da's net zoiets als .. je auto na een lange rit midden op straat laten staan, of... met een peperdure vulpen schrijven, en em daarna zonder dop op tafel laten liggen... of een pen die na het schrijven in een ander doppie gaat.. Daarvan krijg ik balle in me buik...al 4 keer mee langs het ziekenhuis gelopen.. niks geholpen....

Nou heb ik op mijn EdingCNC gestuurde machines geen Home switches, maar...Ik heb nulpunten die ik mechaninsch kan reproduceren, en dus zet ik mijn machine na afloop van de werkzaamheden terug op het Nulpunt.. Wat nou als je je machine bij het afsluiten naar een positie dicht bij het nulpunt stuurt, maar dan wel zo dat er geen Sensoren Getriggerd zijn?.. want dan zou het goed gaan.. Dan doe je dat toch?.. niet dat het probleem dan opgelost is.. maar je neemt wel de oorzaak weg...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 21 mar 2023 17:41 Sensoren Getriggerd zijn?.. want dan zou het goed gaan.. Dan doe je dat toch?.. niet dat het probleem dan opgelost is.. maar je neemt wel de oorzaak weg...
Precies daarom heb ik de G28 nu een paar mm voor de sensoren gelegd. Maar tegen de tijd dat je erachter bent wat het probleem veroorzaakt is je brug niet zo zuiver meer als voordat je de fout had ontdekt.

Ik ga er ook geen tijd meer aan spenderen, het is wat het is, maar het moet gewoon opgelost worden op softwareniveau. Het hoort gewoon niet.

De reden dat ik het hier post is om een ieder die het tandemhoming wel gebruikt bewust te maken van het probleem en te zorgen dat je je lieve bruggetje in fatsoen houdt. Want daar baal ik nog het meeste van.

Dus; gebruik je tandem homing; wees je bewust van het probleem!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies daarom heb ik de G28 nu een paar mm voor de sensoren gelegd.
Nou.. dat is eigenlijk al een goed advies voor iedereen die een portaalmachine gebruikt met TandemHoming..

Jij "parkeert" je machine dus met G28?.. Goede methode, Ik heb G28 op andere coordinaten liggen..Bij mijn Beagle is de G28 Positie X140 Y120 Z-10 hetgeen betekent, de tafel middenvoor, bijna helemaal vooraan. (20 mm ruimte voor de A-as motor, anders hangt ie in mijn deur, en krijg ik die niet meer open..) en de Z Centimentertje onder de hoogste stand, dat is de "koffie op, klus is klaar" positie, G30 is alle assen op 0, dan staat de tafel rechtsachterin de machine, dus dat kukelt er qua A-as motor ook niet tegenan..
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: tandemhoming bug

Bericht door WillyH »

serum schreef: 21 mar 2023 18:59
Ik ga er ook geen tijd meer aan spenderen, het is wat het is, maar het moet gewoon opgelost worden op softwareniveau. Het hoort gewoon niet.
In ieder geval bedankt voor het melden, Serum! Het is aan Eding om hun product correct af te leveren, ook al is het het een 1 op 1000 (on)gelukje dat je deze situatie tegenkomt. Het zou Eding dan ook sieren als ze dit snel oplossen en ondertussen de bug melden op hun support-pagina. Dat enkele Eding-adepten dit minimaliseren hoeft m.i. niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik beloof niets.. maar ik heb Alfred Bos vanmiddag aan de telefoon gehad... waar we het allemaal over gehad hebben.. dat ga ik hier niet vertellen.. da's on a Not need to know basis.. and you not need to know :lol:

Het issue is hem inmiddels bekend en duidelijk.. staat ook op de lijst om aan te pakken..
Het advies van mij, waar Alfred het ook mee eens was.. Kun je het voorkomen door ervoor te zorgen dat de brug NIET op één van de sensoren staat, DOE DAT DAN!.. 't is momenteel vergelijkbaar met je auto in de versnelling starten.. niet handig.. zeker niet onder je Carport.. en..hoeveel autofabrikanten bouwen er een beveiliging in dat je een auto niet kan starten als ie in de versnelling staat?.. Juist....zelfs bij Motorfietsen is een beveiliging op de zijstandaard alles behalve standaard.... ik ben blij dat de mijne automagisch inklapt..op mijn brommer had ik er met een remlichtschakelaar en een controlelampje op mijn dashboard een "alarmpje" op gemaakt..
Zoals gezegd dus.. probleem is bekend.. gaat naar gekeken worden..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 25 mar 2023 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: tandemhoming bug

Bericht door H.C »

ah, die G28 er iets voor zetten... geniaal :) thx, er nooit bij stil gestaan :D

Eding/Alfred/... pffff de een schuift het door naar de andere...het probleem erkennen doen ze niet... weg ermee!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kars-cnc »

H.C schreef: 25 mar 2023 02:06 Eding/Alfred/... pffff de een schuift het door naar de andere...het probleem erkennen doen ze niet... weg ermee!
Arie schrijft toch dat ze het probleem erkennen???

[Edit] misschien is het je niet bekend maar Alfred=Eding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door Arie Kabaalstra »

H.C schreef: 25 mar 2023 02:06 ah, die G28 er iets voor zetten... geniaal :) thx, er nooit bij stil gestaan :D

Eding/Alfred/... pffff de een schuift het door naar de andere...het probleem erkennen doen ze niet... weg ermee!
Graag of heel niet hoor.. net wat ik eerder schreef.. het probleem is bekend inmiddels.

en.. Inderdaad.. gewoon die G28, of G30 een paar millimeter voor de switches neerzetten.. makkie... maar als dat je te veel werk is.. dan veronderstel ik dat je je auto ook gewoon zonder handrem parkeert?..liefst midden op straat?

Zoals ik het zie, er is een goede, en een minder goede manier om met een machine om te gaan, en als je niet van plan bent om het goed te doen.. moet je ook niet zeuren als "niet zo goed" uiteindelijk slecht blijkt te zijn..zeker niet als hier de oplossing, of in elk geval het voorkomen van een bepaald probleem op een presenteerblaadje wordt aangereikt
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Eding is er inderdaad druk mee geweest.
Arie Kabaalstra schreef: 24 mar 2023 23:29 't is momenteel vergelijkbaar met je auto in de versnelling starten.. niet handig.. zeker niet onder je Carport.. en..hoeveel autofabrikanten bouwen er een beveiliging in dat je een auto niet kan starten als ie in de versnelling staat?.. Juist..
Ongenuanceerd en ridiculiserend :mrgreen:

Deze is van toepassing; 'je mag je auto niet starten als je de koppeling en de rem tegelijk intrapt'. Dit karretje drijft dan geheel onlogisch de achterwielen in tegengestelde richting aan van de voorwielen.

Ik wil er geen verdere discussie over, maar vind dat je mij en het probleem hiermee tekort doet. (dat icm met het gesprek dat je hebt gevoerd vraag ik mij af hoe erover dit probleem gesproken is en of de ernst er uberhaupt van erkent wordt. Ik zet het neer hoe ik het opvat).

Vertel mij hoe jij het vindt als er aan jouw brug 2 servomotoren staan te hengsten met de intentie om elkaar lekker tegen te werken. Ik was dus, gezien de hoeveelheid werk die ik in het uitlijnen van mijn machine heb gestopt niet perse blij.

Misschien zie je het gemak niet waarmee je de fout kan reproduceren;

Pas toen ik een offset op 1 van beide sensoren ging instellen ging het mis. En dat is logisch, omdat je dan 1 vd 2 sensoren gaat verleggen en zo de fout eerder aanspreekt.

Dat er dan geen verlegd nulpunt op de G28 zit is logisch, omdat dat niet standaard ingesteld staat. Je moet er dus proefondervindelijk achter komen dat je 'm niet mag starten met de koppeling en de rem tegelijk ingedrukt.

Zoals gezegd wilde ik die ervaring hier delen om de fout bij anderen te voorkomen, aangezien cnczone.nl niet 100% van alle edinggebruikers over de wereld vertegenwoordigt is het voor de hand liggend dat het opgelost wordt. (en dat wordt het met een hotfix).

Ik heb mijn lesje geleerd en de G28 verlegd en adviseer iedereen met tandem-homing dat te doen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb mijn lesje geleerd en de G28 verlegd en adviseer iedereen met tandem-homing dat te doen.
Nou.. precies dat dus... dat is wat ik dus ook adviseer..

maar de Reactie van HC, schoot me eerlijk gezegd in het verkeerde keelgat.
Het is totaal niet mijn intentie om wie dan ook tekort te doen, integendeel zelfs..

Ik sta dan wel bekend als een zeer tevreden EdingCNC gebruiker, maar geloof me.. er zijn er maar weinig die zo kritisch zijn dan ik, het is alleen dat ik dat niet altijd hier meldt.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: tandemhoming bug

Bericht door H.C »

even voor alle duidelijkheid, had over iets anders.
Gewoon mijn indruk over de werking bij eding na mijn eerste support ticket. (niet echt een probleem, maar een vaststelling dat iets niet werkt hoe het zou moeten.)
[Edit] misschien is het je niet bekend maar Alfred=Eding

amaai die mens heeft vele namen :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tandemhoming bug

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. Bert = Eding, Alfred = Edingcnc.
Alfred is sinds een paar jaar alweer de "baas" bij Edingcnc, en Bert is medewerker.
Vandaar.. vroeger was het een eenmanszaak.. maar dat is veranderd toen Bert een ruimte betrok aan de Fransebaan.. dat is nu inmiddels te klein, Vandaar dat alles verhuisd is maar Best...

Ik hoop dat ik ten tijde van de open dag voldoende hersteld ben.. dan nodig ik jullie van harte uit...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 25 mar 2023 14:04
Ik hoop dat ik ten tijde van de open dag voldoende hersteld ben.. dan nodig ik jullie van harte uit...

Geef je hier nou een stukje van de inhoud van jullie telefoongesprek weg? ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

het probleem is in de nieuwe release (voor v4 en v5) opgelost met een halt en een foutmelding. Er vindt nu een check plaats op de status van beide sensoren.

Uit de release notes;

Code: Selecteer alles

22-03-2022 V4.03.61
- Prevent tandem axis homing if homing switches have different state to prevent issues
Wat dat doet is een foutmelding geven als de situatie zich voordoet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie