Pendant W-XHC LHB04B-6

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Na een paar jaar gewoon gebruik gemaakt te hebben van het toetsenbord om de machine te besteuren, dacht ik ,... een pendant lijk mij toch wel handig.
Dus na wat gelezen te hebben hier over op het forum, ook over de wireless pendant, heb ik besloten om een gewone pendant te kopen, ik hoef ja niet veel te lopen.
Na wat gezocht te hebben bij Ali, heb ik de volgende besteld, WI XHC LHB04B-6 dit is naar mijn weten de de normale bedraade versie met USB aansluiting.
Ziet er ook uit als die bij Eding, maar dan bedraad.

Nu ben ik niet helemaal zeker, word deze op de Micro USB aansluiting van de cpu board aangesloten of op de PC USB poort, of worden de 6 draden die uit de pendant komen aangesloten op de cpu board, ik heb nog zo'n CPU5B met Lan en USB aansluiting. USB Stekker afknippen dan natuulijk.
En wat komt er nog meer bij kijken, macro's instellingen, of moet het gewoon werken?

Tot nu to doet hij helemaal niets.

Achteraf misschien toch beter een wireless?...

Mvg John
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door serum »

Werkt niet icm met eding. Je hebt een originele nodig of je kan een handwiel/knoppen rechtstreeks op de kaart aansluiten.. Er was voorheen een licentie te koop van eding, maar die bestaat volgens mij ook niet meer.
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Johnny p »

Hoi Serum,

Ja ik weet, twee versies, de wireless en de bedraade, wat ik begrepen heb is dat voor de wireless een lecentie nodig is, dat wilde imk mij besparen, daarom voor een bedraade versie gekozen, deze zou moeten werken, wat ik gelezen heb.

Ik heb deze besteld, https://nl.aliexpress.com/item/32993270 ... pt=glo2nld

Het zou jammer zijn als ik hem niat aan het werken krijg, ik weet ook niet hoe die aangesloten moet worden, ik doe dus wat fout.

Mvg John
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Kjelt »

Als je hem al wilt laten werken moet hij op de usb poort vd pc aangesloten worden, want de usb van de kaart is alleen voor firmware updates.
Dan heb je software nodig van de pendant fabrikant die de commandos omzet in toetsenbord akties maar dan nog werkt volgens mij het joggen niet want dat zijn pulsen geen toetsenbord commandos.
Oftewel ik denk niet dat het kan werken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Arie Kabaalstra »

"is het niet speciaal voor EdingCNC, dan werkt het waarschijnlijk niet met EdingCNC" daar komt het zo ongeveer op neer bij Pendants.. Mensen denken vaak goedkoper uit te zijn met een Universeel ding, maar uiteindelijk zul je wéér in de buidel moeten om iets aan te schaffen waarvan je weet dat het wel werkt
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 25 mei 2023 23:50 Werkt niet icm met eding. Je hebt een originele nodig of je kan een handwiel/knoppen rechtstreeks op de kaart aansluiten.. Er was voorheen een licentie te koop van eding, maar die bestaat volgens mij ook niet meer.
Een kunststof behuizinkje, en wat creativiteit en je maakt een prima pendant.. (ik begrijp overigens doorgaans niets van de wens voor een Pendant.. omdat de meeste machines niet zo groot zijn.. (en dan te bedenken dat ik met een machine gewerkt heb met een opspantafel van 3200 x 1600 mm, Pendant?.. nie nodig..

Maar goed.. het staat ieder vrij om zo'n ding te hebben.. en zelf iets bouwen.. waarom ook niet?.. Toetsen matrixje op een stukkie gaatjesprint.. Pokeys kaartje eraan.. Handwieltje erbij.. en je bent het heertje.. een UIO-10 erin kan ook natuurlijk..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mei 2023 10:35 Een kunststof behuizinkje, en wat creativiteit en je maakt een prima pendan..
En uiteraard simpel aan de machine te programmeren in E++
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Johnny p »

Tja,..

Jammer, had begrepen uit dit topic viewtopic.php?t=13497&start=70 dat de XHC LHB04B-06 , een bedraade pendant wel werkte op eding CNC CPU5B, MAAR deze dus niet...
Heb dus niet alles begrepen, zal het in de toekomst wat vaker moeten lezen.

Affijn, pendant in de aanbieding op marktplaat

Mvg John
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 26 mei 2023 12:07
Arie Kabaalstra schreef: 26 mei 2023 10:35 Een kunststof behuizinkje, en wat creativiteit en je maakt een prima pendan..
En uiteraard simpel aan de machine te programmeren in E++
Ja.. de behuizing wel.. Ik heb in het verleden ook een Pendant aan de machine gehad, met een Handwiel, Start en Stop knop, en een Streeltegel met 2 knopjes.. om bestanden te laden..
die is nog geprogrammeerd toen EdingCNC nog USBCNC heette, en nog geen MacroFile had.. Maar toen had ik reeds een voorloper van E++, een reeks programma's met een Cyclus erin.. en bovenin het programma de Cyclusdefinitie.. je kon dus maar 1 Cyclus per programma gebruiken, maar wel meerdere punten..
de Gaatjes voor de knoppen zijn er dus met 2 G00 regels, en 2 keer "gosub cycle" uitgevoerd
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mei 2023 10:35 Ja.. de behuizing wel.. Ik heb in het verleden ook een Pendant aan de machine gehad, met een Handwiel, Start en Stop knop, en een Streeltegel met 2 knopjes.. om bestanden te laden..
die is nog geprogrammeerd toen EdingCNC nog USBCNC heette, en nog geen MacroFile had.. Maar toen had ik reeds een voorloper van E++, een reeks programma's met een Cyclus erin.. en bovenin het programma de Cyclusdefinitie.. je kon dus maar 1 Cyclus per programma gebruiken, maar wel meerdere punten..
de Gaatjes voor de knoppen zijn er dus met 2 G00 regels, en 2 keer "gosub cycle" uitgevoerd
Om er in Eding V5 achter te komen dat die 'dubbele functie-knopjes' die je altijd gebruikte niet meer werken in het jog menu om een andere as te selecteren of om de betreffende as op 0 te zetten. Ze werken alleen nog maar als start en pause knop.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Arie Kabaalstra »

Er is geen EdingCNC V5... zegt de term "beta" je iets?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door serum »

Ach toch. Was ik potverdikkeme vergeten de b7 of b8 toe te voegen achter v5. Als je minimaal je best doet begrijp je waar ik het over heb.

Voor mij in ieder geval een reden om niet te kunnen testen met V5, omdat ik het niet kan gebruiken zonder die functies.

Ik heb dit probleem op 21 april gelogd bij Eding, en gisteren kreeg ik uiteindelijk de vraag of ik een foto wilde geven van de pendant die ik gebruik. Was toch vrij volledig met de omschrijving hoe ik het aangesloten had en wat de situatie was. Iets langer dan een maandje, dat is mijn ervaring met reacties op tickets onderhand.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mei 2023 10:35 (ik begrijp overigens doorgaans niets van de wens voor een Pendant.. omdat de meeste machines niet zo groot zijn.. (en dan te bedenken dat ik met een machine gewerkt heb met een opspantafel van 3200 x 1600 mm, Pendant?.. nie nodig..
Voor mijn machine, met slechts een 600mm x 400mm bed, vind ik een pendant toch wel heel erg handig. In de eerste plaats omdat als ik iets "een op het oog" positioneer ik daarbij met mijn hoofd laag over het werkstuk of in het verlengde van de X of Y-as wil kijken. Ik kan dan vaak niet tegelijk bij m'n toetsenbord komen.

Daarnaast is nauwkeurig positioneren met het toetsenbord een drama is mijn ervaring. Of de stapjes zijn zo klein dat je nooit een keer op de plek komt of de stapjes zijn groot maar je gaat 1 stapje te ver en de frees zit vast in het werkstuk... Maar goed, misschien ligt het aan mij en ben ik niet handig genoeg met het Eding toetsenbord gebeuren :mrgreen:

Wat bij Eding een bedraad pendant heet is een pendant wat met een header connector die direct op de controller print aangesloten wordt. Eding verkoopt er zelf een maar ook de bedrade pendants van b.v. Aliexpress die direct de contacten doorgeven naar het eind van de kabel kun je gebruiken mits je zelf wat modificaties door kunt voeren en de juiste stekker aan het eind van de kabel kunt monteren.

Ik heb zo'n bedraad model helemaal zelf gemaakt en dat werkt prima, ben er dik tevreden over. Maar als ik eerlijk ben had ik achteraf misschien toch beter gewoon de wireless variant van Eding (met licentie) kunnen kopen.
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 26 mei 2023 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Kjelt »

Johnny p schreef: 26 mei 2023 12:16 Tja,..
Jammer, had begrepen uit dit topic viewtopic.php?t=13497&start=70 dat de XHC LHB04B-06 , een bedraade pendant wel werkte op eding CNC CPU5B, MAAR deze dus niet...
In het verleden kon je licenties kopen maar dat was teveel werk.
Vervelend, ik heb het topic geupdate zodat niet meer mensen in de toekomst dit overkomt.
Plaats reactie