Differentieel aansluiten op Eding 760

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Differentieel aansluiten op Eding 760

Bericht door P1-Engineering »

Toevallig iemand ervaring met het differentieel aansluiten van de stepper uitgangen op een 760 kaart?.

Door de single ended aansluiting kan ik de Delta servos maar op 200khz aansturen terwijl de kaart tot 400khz kan, en dat is zonde natuurlijk.

Deze convertors zouden het mogelijk moeten maken, maar ben je weer $100 verder + importkosten.

https://cnc4pc.com/differential-converter.html
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Differentieel aansluiten op Eding 760

Bericht door Kars-cnc »

Die link die je geeft is wel een bijzonder ding met die RJ45 stekkers, die heeft een CNC760 niet en verloopjes maken lijkt me meer werk dan het waard is.

Step en Dir aan de CNC760 kant zijn gewoon 0-5V signalen, daar moeten de wereld aan omzettertjes voor zijn maar de kunst is er een te vinden die gemakkelijk ingezet kan worden.

Heeft jou CNC760 een break-out bordje op de Drive connectoren zitten of gebruik je de flatcable contacten direct? Gezien je nu single ended 0-5V aanstuurt ga ik er vanuit dat differentieel naar je drive toe ook gewoon 2x 0-5V is? Mocht dat anders zijn, dan zou je even de specificaties van het signaal moeten posten.

Ik weet niet of je een beetje handig met elektronica bent maar 1 IC-tje uit de reeks 74xx04 heeft 6 inverters, de levels die je zoekt, en kost niets. Het moet alleen nog op een stukje experimenteerprint en dan verbonden worden met de CNC760 en de driver kabels.

Misschien is zo'n inverter bordje ook wel kant en klaar te koop op b.v. AliExpress, dat weet ik dan weer niet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Differentieel aansluiten op Eding 760

Bericht door Kjelt »

Differential line driver ic gebruiken, er zijn er zoveel. Ook vast wel al op een printje bestucked kant en klaar te koop zoals bij Ali.
Even op de max en min spanningen letten van de delta driver.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Differentieel aansluiten op Eding 760

Bericht door P1-Engineering »

Had nog even bij Eding nagevraagd of die er een oplossing voor weten en toevallig komt er binnenkort een bordje voor uit om dit mogelijk te maken!.
Dat is natuurlijk de mooiste en meest eenvoudige oplossing, die gaan we dus even bestellen!. :mrgreen:

De RJ45 stekkers zouden in mijn geval een mooie oplossing zijn, daar maak ik al veelvuldig gebruik van om alles binnen de kast aan elkaar te knopen:
https://www.cnc-steuerung.com/big-io-ip-s-steuerung-

https://www.cnc-steuerung.com/mms-kuehlmittelsteuerung

Zou dit ook een mooie oplossing vinden voor de 760 kaart als er een breakout board met RJ45 connectoren zou zijn.
Op component niveau houdt het al snel op bij mij, kan de schema's goed lezen en allerlei componenten met elkaar integreren, maar verder ben ik (nog) niet gekomen.
Drive kan inderdaad 5V hebben tot 500khz dus dat gaat goed. Als je daarboven wilt gaat zitten (tot 2mhz) mag het signaal max 3.3V zijn.

Als het Eding bordje op z'n plek zit meld ik mij weer, eerst even dit weekend de nieuwe servo-steunen frezen op de VMC van het werk. 8)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Differentieel aansluiten op Eding 760

Bericht door Kjelt »

Tja RJ45 is goedkoop, goed en voor DHZ projecten prima als connector.
Echter als producent zul je toch altijd rekening willen houden met de willekeur aan klanten (ik druk me hier politiek correct netjes uit).
Je wilt niet weten wat mensen kunnen uitvogelen met connectoren dus of het nou fijn is als je een differentiele uitgang op een netwerkswitch of pc gaat aansluiten ?
Dan zou ik voor het kleinere broertje RJ12 gaan die wordt in huis nergens voor gebruikt. RJ11 is dan weer voor de ouderwetsche draadtelefoon gereserveerd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Differentieel aansluiten op Eding 760

Bericht door hugo stoutjesdijk »

RJ12, dat is de P1 connector van de slimme meter. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Differentieel aansluiten op Eding 760

Bericht door P1-Engineering »

Kjelt schreef: 10 jun 2023 11:46 Tja RJ45 is goedkoop, goed en voor DHZ projecten prima als connector.
Echter als producent zul je toch altijd rekening willen houden met de willekeur aan klanten (ik druk me hier politiek correct netjes uit).
Je wilt niet weten wat mensen kunnen uitvogelen met connectoren dus of het nou fijn is als je een differentiele uitgang op een netwerkswitch of pc gaat aansluiten ?
Dan zou ik voor het kleinere broertje RJ12 gaan die wordt in huis nergens voor gebruikt. RJ11 is dan weer voor de ouderwetsche draadtelefoon gereserveerd.
Als je daar rekening mee moet gaan houden.... :lol: :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Differentieel aansluiten op Eding 760

Bericht door Kjelt »

Er is een reden dat er heel veel verschillende connectoren met diverse locks en codes zijn ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Differentieel aansluiten op Eding 760

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 11 jun 2023 11:58 Er is een reden dat er heel veel verschillende connectoren met diverse locks en codes zijn ;-)
Ja, hoofdzakelijk commercieel, en elke fabrikant vind de connectoren die er al zijn niet goed genoeg voor zijn wereldverbeterende frutsel. :mrgreen:

Als je het voor de foutkans bij consument probeert te doen, dat gaat nooit lukken. ;-)
Al eens een klant gehad die een Siemens Nixdorf computer op blies omdat ze dachten dat het probleem wat zich voor deed wel opgelost zou zijn als ze dat rode schuifje achterop van 230 naar 110 zouden zetten. :lol: (en dat was echt niet iemand die uit een ei kwam)

Wat dacht je van kertverlichting lampjes?
De buurman: kun jij es naar dat lamje kijken (met 7 gloeilampjes). Hij brand even en dan is ie weer stuk.
Dus ik denk 230/7 = 32v. Die kerstboomlampjes zijn 24v zal wel niet werken.
En als je de moeite neemt om even op de verpakking te kijken of de opdruk op de hals van de schroefdraad.....

(en ondertussen commentaar leveren als er schrijfvouten in een tekst staan)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Differentieel aansluiten op Eding 760

Bericht door Kjelt »

Mjah maar gedeeltelijk voorkomen is beter dan genezen repareren. :mrgreen:
Plaats reactie