4e as eding cnc, kinematics?
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38
4e as eding cnc, kinematics?
Goedenavond,
Ik ben bezig met een upgrade van de cnc machine op mijn werk. Ze hebben een 3 assige machine gekocht met een tilting spindle. Best een prima machine qua bouw, maar met een waardeloze chinese kaart en mach3. Bovendien deed de 4e as niets.
Nu heb ik er een eding CNC760 kaart ingezet en de machine loopt vele malen beter.
De machine heeft 3 lineare assen: XYZ en een over de Y as kantelende spindle, die ik als roterend B as heb ingesteld.
In fusion 360 heb ik een generic 4-axis machine gepakt met XYZB(head) configuratie en daar heb ik werkende toolpath mee gegenereerd. Als ik deze wil posten met de eding post processor uit de fusion library produceert 'ie (nadat ik TCP van false naar true heb gezet in de pp) gcode die de machine begrijpt.
Echter: de B as beweegt zoals ie moet doen, en de spindle bevestiging beweegt zich op de juiste manier over de lineaire assen naar de opgegeven coordinaten, maar de tooltip blijft niet op de plek waar hij moet zijn. Met andere woorden, de machine corrigeert niet in het XZ vlak voor de kanteling van de B as.
Ik heb wat zitten snuffelen op het forum en heb gestudeerd op de kinematics pdf die in de CNC4.03V2 map zit, maar kom er nog niet uit. Ik vermoed dat ik ergens in de postprocessor (of in het rotatekins C-script) iets moet opzetten / aanpassen en mischien zelfs wat wiskunde moet toepassen om het aan de praat te krijgen. Tijd om de driehoeksleer van stal te houden, soscastoa...
Wie kan mij in de goede richting wijzen?
Ik ben bezig met een upgrade van de cnc machine op mijn werk. Ze hebben een 3 assige machine gekocht met een tilting spindle. Best een prima machine qua bouw, maar met een waardeloze chinese kaart en mach3. Bovendien deed de 4e as niets.
Nu heb ik er een eding CNC760 kaart ingezet en de machine loopt vele malen beter.
De machine heeft 3 lineare assen: XYZ en een over de Y as kantelende spindle, die ik als roterend B as heb ingesteld.
In fusion 360 heb ik een generic 4-axis machine gepakt met XYZB(head) configuratie en daar heb ik werkende toolpath mee gegenereerd. Als ik deze wil posten met de eding post processor uit de fusion library produceert 'ie (nadat ik TCP van false naar true heb gezet in de pp) gcode die de machine begrijpt.
Echter: de B as beweegt zoals ie moet doen, en de spindle bevestiging beweegt zich op de juiste manier over de lineaire assen naar de opgegeven coordinaten, maar de tooltip blijft niet op de plek waar hij moet zijn. Met andere woorden, de machine corrigeert niet in het XZ vlak voor de kanteling van de B as.
Ik heb wat zitten snuffelen op het forum en heb gestudeerd op de kinematics pdf die in de CNC4.03V2 map zit, maar kom er nog niet uit. Ik vermoed dat ik ergens in de postprocessor (of in het rotatekins C-script) iets moet opzetten / aanpassen en mischien zelfs wat wiskunde moet toepassen om het aan de praat te krijgen. Tijd om de driehoeksleer van stal te houden, soscastoa...
Wie kan mij in de goede richting wijzen?
- P1-Engineering
- Donateur
- Berichten: 492
- Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
- Locatie: Haarlem
Re: 4e as eding cnc, kinematics?
Op het moment heeft Eding nog geen ondersteuning voor TCP.
Ze zijn er wel mee bezig van wat ik gezien heb, maar nog niet duidelijk wanneer beschikbaar.
Voor nu is het dus een kwestie van je CAM omgeving exact matchen met de daadwerkelijke situatie. Met een standaard 4de/5de as doe je dit door het nulpunt exact in de draaipunten te zetten.
Hoe dit bij tilting head te doen zou ik zo snel niet weten.
En misschien Eding even contacten, wellicht kunnen ze iets betekenen met een test-versie. Zijn denk ik weinig mensen die Eding zo gebruiken dus wellicht staan ze open voor wat testwerk van buitenaf.
Ze zijn er wel mee bezig van wat ik gezien heb, maar nog niet duidelijk wanneer beschikbaar.
Voor nu is het dus een kwestie van je CAM omgeving exact matchen met de daadwerkelijke situatie. Met een standaard 4de/5de as doe je dit door het nulpunt exact in de draaipunten te zetten.
Hoe dit bij tilting head te doen zou ik zo snel niet weten.
En misschien Eding even contacten, wellicht kunnen ze iets betekenen met een test-versie. Zijn denk ik weinig mensen die Eding zo gebruiken dus wellicht staan ze open voor wat testwerk van buitenaf.
Re: 4e as eding cnc, kinematics?
Eens een pp bekijken van een machine met deze setup.
Key is de offset: center rotation B axis vs spindelneus. (dit moet ergens ingevuld worden)
Key is de offset: center rotation B axis vs spindelneus. (dit moet ergens ingevuld worden)
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12415
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: 4e as eding cnc, kinematics?
En de tool lengte dan vanuit spindelneus opgegeven neem ik aan?
Per slot kan zo'n TCP alleen maar werken wanneer die de hoek en lengte van de 'schuine zijde' weet.
De X en Z worden dan gecorrigeerd met de berekende waarde uit de rechthoeks zijde.
In mach3 kun je daar zo een formule voor in geven. Zou dat met die kinematics in Eding niet kunnen? Waar is die dan voor bedoelt?
Zoiets dus:
viewtopic.php?p=273939#p273939
Geen oplossing, maar misschien helpt het in je zoektocht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38
Re: 4e as eding cnc, kinematics?
Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk inderdaad dat er na de gegenereerde gocde nog wat gerekent moet worden. Op zich zou dat niet heel moeilijk moeten zijn; als je de afstand van de tooltip tot het draaipunt weet kun je met behulp van de B hoek terugrekenen hoe de machine op het XZ vlak moet bewegen om de tooltip op de goede plek te houden.
Maar hoe dit geimplementeerd moet worden zou ik niet weten. Volgens mij kan het in edingcnc met een DLL waarmee het in realtime kan, er is zelfs een werkende example van, maar ik ben niet genoeg thuis in het programmeren om dit echt goed te begrijpen.
Een alternatief is om dit in de post processor om te rekenen. Dus voor iedere verandering van de B hoek met een reken functie de bijbeorende XZ coordinaten te berekenen. Maar waar zet je zoiets...
Ik denk inderdaad dat er na de gegenereerde gocde nog wat gerekent moet worden. Op zich zou dat niet heel moeilijk moeten zijn; als je de afstand van de tooltip tot het draaipunt weet kun je met behulp van de B hoek terugrekenen hoe de machine op het XZ vlak moet bewegen om de tooltip op de goede plek te houden.
Maar hoe dit geimplementeerd moet worden zou ik niet weten. Volgens mij kan het in edingcnc met een DLL waarmee het in realtime kan, er is zelfs een werkende example van, maar ik ben niet genoeg thuis in het programmeren om dit echt goed te begrijpen.
Een alternatief is om dit in de post processor om te rekenen. Dus voor iedere verandering van de B hoek met een reken functie de bijbeorende XZ coordinaten te berekenen. Maar waar zet je zoiets...
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12415
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: 4e as eding cnc, kinematics?
Geen idee, maar jij hebt de TCP van false naar true heb gezet in de pp. Misschien kan ander die pp die correctie wel uitvoeren. Dan moet de machine geometrie wel in de pp bekend zijn. Toen besturingen nog geen TCP hadden deden de pp dat klusje ook.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Arie Kabaalstra
- Berichten: 14182
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: 4e as eding cnc, kinematics?
'k heb zelf nog niet veel ervaring met 4 assig freeswerk..
De Code voor dit deel is Vooral gewoon met de hand aan de machine geschreven, immers is het niet meer dan van Y+ of Y- naar Y0 Frezen, A as roteren, en dan doorlopen.. dan de X opschuiven, Rinse and repeat..
Voor de kamertjes heb ik gewoon de Horlogekast op de juiste Orientatie gezet, en middels roteren in CAM de positie bepaald, Bewerking aangemaakt, Code gegenereerd, en dat in het Freesprogramma geplakt..
het nafrezen van die holtes om een afronding te krijgen naar de kast is niet meer dan van +rotatie naar -rotatie te lopen op Y0.
'k heb ook een "Wrapper" geschreven om graveerwerk om te zetten van plat naar rond om de X-as, zodat ik het kan graveren op de A-as, en met Z0 op de Centerlijn, kan ik dezelfde gravure in de wrapper een andere diameter geven, en zo opnieuw graveren.. Daarom dus Z0 op de Centerlijn!.
immers, met een Spindelneus-Rotatiepunt van laten we zeggen 50 mm, en een Toollengte van 10, reken je dus met een lengte van 60.. bij 45° rotatie moet de boel dus om het gereedschapscenter op dezelfde plek te houden 0.7071 x 60 zakken en 0.7071 x 60 opschuiven in X.. Hoe kom ik aan deze waarden?.. 1-1 Wortel 2 voor een 45°driehoekje..
"Soscastoa Toe ze reskjoe!" dus..
ik heb me nog niet in de Kinematica verdiept.. zou ik toch eens moeten doen, echter dan moet ik ook eigenlijk van te voren weten hoe één en ander zou moeten functioneren, en dan de Kinematica daarop passend maken..
De Code voor dit deel is Vooral gewoon met de hand aan de machine geschreven, immers is het niet meer dan van Y+ of Y- naar Y0 Frezen, A as roteren, en dan doorlopen.. dan de X opschuiven, Rinse and repeat..
Voor de kamertjes heb ik gewoon de Horlogekast op de juiste Orientatie gezet, en middels roteren in CAM de positie bepaald, Bewerking aangemaakt, Code gegenereerd, en dat in het Freesprogramma geplakt..
het nafrezen van die holtes om een afronding te krijgen naar de kast is niet meer dan van +rotatie naar -rotatie te lopen op Y0.
Precies.. Ik zie het nog heel vaak gebeuren dat de Z0 op de omtrek van het werk ligt.. en dat is Fout in mijn optiek.. want je weet niets..P1-Engineering schreef: ↑10 feb 2024 12:47 Voor nu is het dus een kwestie van je CAM omgeving exact matchen met de daadwerkelijke situatie. Met een standaard 4de/5de as doe je dit door het nulpunt exact in de draaipunten te zetten.
Hoe dit bij tilting head te doen zou ik zo snel niet weten.
'k heb ook een "Wrapper" geschreven om graveerwerk om te zetten van plat naar rond om de X-as, zodat ik het kan graveren op de A-as, en met Z0 op de Centerlijn, kan ik dezelfde gravure in de wrapper een andere diameter geven, en zo opnieuw graveren.. Daarom dus Z0 op de Centerlijn!.
en dan moet je er dus ook voor zorgen dat je Toollengte vanuit de spindelneus wordt gemeten.. anders weet je nog niets..
immers, met een Spindelneus-Rotatiepunt van laten we zeggen 50 mm, en een Toollengte van 10, reken je dus met een lengte van 60.. bij 45° rotatie moet de boel dus om het gereedschapscenter op dezelfde plek te houden 0.7071 x 60 zakken en 0.7071 x 60 opschuiven in X.. Hoe kom ik aan deze waarden?.. 1-1 Wortel 2 voor een 45°driehoekje..
"Soscastoa Toe ze reskjoe!" dus..
Ja dus.. Immers.. de machine moet de afstand van Toolpunt tot Rotatiepunt weten..hugo stoutjesdijk schreef: ↑11 feb 2024 08:51 En de tool lengte dan vanuit spindelneus opgegeven neem ik aan?
ik heb me nog niet in de Kinematica verdiept.. zou ik toch eens moeten doen, echter dan moet ik ook eigenlijk van te voren weten hoe één en ander zou moeten functioneren, en dan de Kinematica daarop passend maken..
- Arie Kabaalstra
- Berichten: 14182
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: 4e as eding cnc, kinematics?
En dat is eigenlijk zoals ik het nu ook doe.. Die horlogekast had ook nog een aantal vlakke kanten onder een hoek.. wat ik eerst gedaan heb is bepalen op de machine waar mijn werkstukoppervlak tenopzichte van de A-as lag, en dientengevolge kon ik in CamBam mijn werkstuk model verticaal transleren naar de juiste plek, als je dan een Rotatie uitvoert, dan roteert het werk zoals het op de machine ook gebeurt.. en dus komt alles op je scherm uit, daar waar het later in de machine ook uit zal komen.. dus rotatie zoveel graden plus en min, Rechthoekje selecteren, Freesbewerking erop smijten.. code genereren.. klaar..hugo stoutjesdijk schreef: ↑11 feb 2024 16:42 Geen idee, maar jij hebt de TCP van false naar true heb gezet in de pp. Misschien kan ander die pp die correctie wel uitvoeren. Dan moet de machine geometrie wel in de pp bekend zijn. Toen besturingen nog geen TCP hadden deden de pp dat klusje ook.
Maar.. als dit met Kinematica op de machine op te lossen wordt, dan kan ik dergelijke gein gewoon aan de machine inkloppen.. want dan weet ik waar het vlak blijft, en kan ik gewoon zeggen "Daar moet je een rechthoekje Frezen.. dieptestap, voeding, diepte.. en gaan..
Re: 4e as eding cnc, kinematics?
heb je die generic machine aangepast naar uw machine ?
(de offset moet bij de B as centerpunt Z staan)
Configuring a post processor for machine simulation in Fusion
https://www.autodesk.com/support/techni ... n-360.html
(ergens gezien, als je de machine niet kunt aanpassen moet je deze eerst kopiëren naar de cloud of zoiets)
pfff: ga ervan uit dat de pp de tooloffset erbij rekent he...maar,
var compensateToolLength = false; // add the tool length to the pivot distance for nonTCP rotary heads
(de offset moet bij de B as centerpunt Z staan)
Configuring a post processor for machine simulation in Fusion
https://www.autodesk.com/support/techni ... n-360.html
(ergens gezien, als je de machine niet kunt aanpassen moet je deze eerst kopiëren naar de cloud of zoiets)
pfff: ga ervan uit dat de pp de tooloffset erbij rekent he...maar,
var compensateToolLength = false; // add the tool length to the pivot distance for nonTCP rotary heads