Macro voor fysieke resetknop maken

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

brunolundh

Macro voor fysieke resetknop maken

Bericht door brunolundh »

Is het mogelijk om een macro te schrijven die een reset triggert? Wat ik wil bereiken, is een fysieke knop voor reset

Regards
Christer
FreesKever

Re: Macro voor fysieke resetknop maken

Bericht door FreesKever »

Reset van wat?

Op zich is het natuurlijk niet zo moeilijk om een generieke I/O pin met een transistor of relay naar een reset pin van een microcontroller om te leiden of parallel aan de reset knop van je EdingCNC kaart (heeft die een reset lijn?) of PC te hangen.

Maar verwacht dan niet dat je CNC programma nog blijft draaien nadat de regel in de G-code wordt berijkt die deze constructie activeert. :mrgreen:

Bij zoiets is aandacht aan storingsgevoeligheid wel heel belangrijk natuurlijk. Maar vertel eerst eens wat meer over wat het doel is wat je wilt berijken om te voorkomen dat dit een XY probleem wordt. https://en.wikipedia.org/wiki/XY_problem Misschien zijn er betere methodes om dat doel te berijken.
Palmerlivesteam

Bericht door Palmerlivesteam »

Uh, Eding heeft toch een reset/noodknop en je kunt instellen wat het gedrag moet zijn van Eding indien die geactiveerd wordt.
EdingCNC 720 met Wabeco CC-F1200 HS
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Hoezo een macro ?

Als je de generieke reset knop bedoeld dat kun je met een UIO-10 interface en een knop doen

https://edingcnc.com/product/uio-10/

Of met de nieuwe OP-25 Operator Panel

https://edingcnc.com/product/OP-25/

Afbeelding
serum

Bericht door serum »

FreesKever schreef: 28 jul 2024 16:22 Reset van wat?

Op zich is het natuurlijk niet zo moeilijk om een generieke I/O pin met een transistor of relay naar een reset pin van een microcontroller om te leiden of parallel aan de reset knop van je EdingCNC kaart (heeft die een reset lijn?) of PC te hangen.

Maar verwacht dan niet dat je CNC programma nog blijft draaien nadat de regel in de G-code wordt berijkt die deze constructie activeert. :mrgreen:

Bij zoiets is aandacht aan storingsgevoeligheid wel heel belangrijk natuurlijk. Maar vertel eerst eens wat meer over wat het doel is wat je wilt berijken om te voorkomen dat dit een XY probleem wordt. https://en.wikipedia.org/wiki/XY_problem Misschien zijn er betere methodes om dat doel te berijken.
reset van een processor is compleet anders dan de reset van je cnc controller. Lijkt mij een bijzonder slecht plan. Denk dat een reset van de processor direct een 'communication lost with controller' teweeg brengt.

Wat je wilt kan ook met een UIO10.

Aan de reset kan binnen eding weer extra functies hangen; uitgangen schakelen (voor een motorrem oid)

Misschien dat een pokeys iets voor je is. Daarmee kan je toetsenbord commando's (CTRL+R) uitvoeren op je PC. e.v.v.a.

https://docs.edingcnc.com/keyboard-shortcuts
FreesKever

Bericht door FreesKever »

serum schreef: 28 jul 2024 17:21 Lijkt mij een bijzonder slecht plan.
Daarom dus ook een groen hoofd erbij en de vraag naar wat Bruno nu eigenlijk precies wilt berijken met zijn reset knop.
Palmerlivesteam

Bericht door Palmerlivesteam »

Een Fysieke knop is aanwezig, F1 op het toetsenbord van de personal computer aka PC, en ja het is mogelijk meerdere toetsenborden op een PC aan te sluiten, dmv USB en/of PS2. Ik heb een compact en een full size AT keyboard tegelijkertijd in bedrijf....dus in iedere geval werkt dit standaard in Win10 zonder speciale drivers oid.
EdingCNC 720 met Wabeco CC-F1200 HS
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
brunolundh

Excuseer, ik gaf de verkeerde naam. Ik bedoel de rode knop. (machine state/traffic light)
kan ik een fysieke knop hiervoor maken? Ik kan geen keyboard shortcut vinden.

Afbeelding
serum

Bericht door serum »

Die knop is bij mijn weten gewoon een e-stop knop.

Wat wil je bereiken?

-je kan ook een handwiel op de machine zetten, waarmee je je feed op 0% kan zetten zodat hij stopt met bewegen.
-Je kan een pauze knop aansluiten, waarbij hij stopt met frezen en dat bv de Z een stukje omhoog gaat om verbranding in je werkstuk te voorkomen --je kan een reset knopt gebruiken dat wanneer je de bewuste knop indrukt dat je machine stopt, de enable van je motoren afgooit en je kan er evt een veiligheidsrelay opzetten die bepaalde delen van de machine spanningsloos maakt.

Deze functies zitten allemaal standaard in Eding en op je controller.
brunolundh

Het activeert en deactiveert ook de machine. Wat ik wil bereiken, is een fysieke knop op een bedieningspaneel zodat ik niet op het scherm hoef te klikken om de machine te starten (of na een noodstop).
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

brunolundh schreef: 29 jul 2024 21:01 Wat ik wil bereiken, is een fysieke knop op een bedieningspaneel zodat ik niet op het scherm hoef te klikken om de machine te starten
Dat heet "De Grote Groene knop, en daar is een aansluiting voor op je besturingskaart..

Vertel me eens.. wat wil je bereiken?.. want voor een Start- en een Stop Knop zitten die aansluitingen zoals gezegd op de CPU, waarbij aangetekend moet worden dat het aanbeveling verdient om een NO schakelaar te gebruiken voor de Startknop, en een NC schakelaar voor de Stopknop, Immers.. bij Starten schakel je in, dus MAAK je het contact.. en de machine moet dan draaien tot het eind van het programma, of tot je em stopt middels de stopknop, of de E-stop.. vandaar dat dat een VERBREEK Contact is (immers.. zou er een Draadbreuk optreden.. dan stopt de machine)

een Fysieke reset knop?.. die zit op je Toetsenbord, daar heb je geen Macro voor nodig.. , wil je een andere toets dan F1 gebruiken?.. een Knop op je bedieningspaneel?, zet er dan een OP-25 aan, of doe als ik gedaan heb:

25234

de Reset knop, is de 2de van links in het onderste "blok" van 8 toetsen..

Overigens.. na het indrukken van de Grote Groene knop... KOFFIE!.. :lol:
serum schreef: 28 jul 2024 17:21 Misschien dat een pokeys iets voor je is.
Nee... Niet Misschien... :lol: Mijn Toetsenbord (inderdaad een Heidenhain TE 400 Klavier) is ook met een Pokeys aangesloten en gestuurd..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 29 jul 2024 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
dat valt er ook niet tegenan
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Als ik na elke druk op de groene knop koffie moet drinken slaap ik 3 weken niet. .. …
brunolundh

I think alot of what I try to communicate is lost in translation because I’m Swedish 😅
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

3974
Gezien het feit dat de reset knop in edingcnc gewoon een toetsenbord knop is (F1) kun je gewoon een pokeys gebruiken met een knop om deze toetsenbord aanslag te simuleren. je kunt ook macro's invoeren mocht er een functie zijn die je achter een fysieke knop wilt plaatsen, die meerdere toetsaanslagen nodig heeft.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie