eding-cnc breakout naar TB6600 vraag

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

edjuh

eding-cnc breakout naar TB6600 vraag

Bericht door edjuh »

Ik zoek naar de correcte manier van aansluiten van het eding-cnc breakout board naar de TB6600.
Twijfel steeds of ik nou ground of +5V moet gebruiken.

Hier de plaatjes.

Afbeelding
Voobeeld plaatje

Afbeelding

Ik wil de 10 pin headers gebruik, om met flatcable vanaf het breakout board naar de TB600 te verbinden.

Axis Out (1-4):
Pin #1 : Watchdog Out (enable)
Pin #3 : Direction
Pin #5 : Step
Pin #9 : +5V
Pin #2,#4,#6,#7#8 : Ground

Deze gegevens dan weer uit > https://edingcnc.com/wp-content/uploads ... l_rev2.pdf

Als ik echter op TB600 zoek, krijg ik steeds andere informatie over wat ground, en wat +5V zou moeten zijn.
Dir & Pull zijn gelukkig helder. Of ik nu wel of niet enable moet gebruiken is me ook nog niet duidelijk

Afbeelding
Dit is dan weer een plaatje waarbij een Arduino wordt aangestuurd.

Kortom, ik zie even de stekkers in het dradenbos niet meer. Het vast heel erg simpel, ik zie het alleen niet.

Vraag is, wie heeft er een idee/link die het me inzichtelijk maakt
Superkees

Re: eding-cnc breakout naar TB6600 vraag

Bericht door Superkees »

Van rechts naar links zijn op de TB6600 1,3, en 5 ground. De voeding van de TB6600 moet je gewoon separaat doen.

Dat onderste plaatje, deel links klopt geen drol van. De min sluit je aan op de ground van de Arduino en de rest moet op digitale IO die je desgewenst hoog maakt in de software van de Arduino. Dat zal bij een Eding-bordje niet anders zijn.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij bedraden is het handig dat je weet wat je doet, er niet van uit gaan dat “het wel hetzelfde zal zijn”
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

edjuh schreef: 13 nov 2024 12:10 Of ik nu wel of niet enable moet gebruiken is me ook nog niet duidelijk
Als je enable niet aansluit, is deze driver altijd enabled. Dan kunnen de stepper en driver warm worden maar is de kans op ongewenste positie verandering minder.
De Z-as van mijn CNC router is altijd enabled omdat deze anders soms een heel klein beetje zakt. Ook mijn A6 Lichuan servo is altijd enabled omdat anders zijn positie langzaam drift. Voor de rest zijn mijn drivers alleen enabled als de motor draait.
edjuh schreef: 13 nov 2024 12:10 Als ik echter op TB600 zoek, krijg ik steeds andere informatie over wat ground, en wat +5V zou moeten zijn.
Dir & Pull zijn gelukkig helder. Of ik nu wel of niet enable moet gebruiken is me ook nog niet duidelijk
Bij deze drivers heb je de keus tussen de driver (+) op 5Volt zetten en de driver (-) op de cnc controller uitgang aan te sluiten. Je kunt ook de driver (-) aan de GND leggen en de CNC controller uitgang op de driver (+) aansluiten. De driver kan het beiden.
De Arduino Uno, Mega, ESP32, etc hebben een uitgang die zowel een stroom kan sturen (sourcen) als een stroom naar 0V schakelen (sinken). Er zijn ook controllers die alleen een stroom naar 0 Volt kunnen schakelen zoals de BSMCEO4U , een populaire MAch3 USB controller.

Het Eding breakout bordje is een passief bordje het doet niets anders dan het signaal van de CNC controller aan een screw connector verbinden. Het is dus de vraag wat de Eding CNC controller kan sturen.
Bij het CNC720 bordje staat in de manual:
These outputs can control up to 4 axes simultaneously. Each output has an output level of 5V and can sink or source around 20mA per output. The maximum step frequency is 400kHz.
Bij de CPU5A
STEPx/DIRx/WDo outputs
These outputs can control up to 4 axes simultaneously. Each output has an output level of 5V and can sink or source around 15mA per output. The maximum step frequency is 125Khz.
Deze twee Eding bordjes kunnen net als de arduino bordjes, zowel sourcen als sinken en je bent vrij om te kiezen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
edjuh

Bericht door edjuh »

@hfbuijs

Dank je wel. Dit verhelderd de boel. Hier kan ik mee verder.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 13 nov 2024 23:51 Als je enable niet aansluit, is deze driver altijd enabled. Dan kunnen de stepper en driver warm worden maar is de kans op ongewenste positie verandering minder.
De Z-as van mijn CNC router is altijd enabled omdat deze anders soms een heel klein beetje zakt. Ook mijn A6 Lichuan servo is altijd enabled omdat anders zijn positie langzaam drift. Voor de rest zijn mijn drivers alleen enabled als de motor draait.
Waarom zeg je nu eerst dat je het beter wel kunt kunt doen, om vervolgens te zeggen dat je het zelf niet doet!
Dan kun je misschien zeggen dat het beter van wel is, en dat je dat voor de z-as beter een motor met een rem neemt, alles opgelost!
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Nog even iets toevoegen.
Naar 0 V schakelen, sinken zijn NPN contacten. Een spanning geven, sourcen, zijn PNP contacten.
hfjbuis schreef: 13 nov 2024 23:51 Er zijn ook controllers die alleen een stroom naar 0 Volt kunnen schakelen zoals de BSMCEO4U , een populaire MAch3 USB controller.
Dat moet ik even verduidelijken:
De step/dir signalen van deze controller kunnen zowel sinken (npn) als sourcen (pnp). Daarnaast heeft deze controller 4 uitgangen die alleen kunnen sourcen (PNP). Als je een enable signaal wilt gebruiken, dan moet je daarvoor één van deze 4 uitgangen gebruiken.
andrefc101 schreef: 14 nov 2024 08:35 Waarom zeg je nu eerst dat je het beter wel kunt kunt doen, om vervolgens te zeggen dat je het zelf niet doet!
Ik heb nergens een advies gegeven hoe je het moet doen, alleen de voor en nadelen zoals ik die zie uitgelegd.
andrefc101 schreef: 14 nov 2024 08:35 Dan kun je misschien zeggen dat het beter van wel is, en dat je dat voor de z-as beter een motor met een rem neemt, alles opgelost!
Ik heb er niet aan gedacht om de optie van een rem uit te leggen. Goed dat je daar op wijst.
Als een as (Z-as), door zijn eigen gewicht, helemaal naar beneden zakt, dan kan een motor met rem dat probleem oplossen. Zo'n rem doet het ook als de spanning eraf is. Motoren met rem zijn echter "dure" motoren.

Een motor met rem, zal de langzame drift van mijn A6 Lichuan draaibank servo als de servo niet enabled is, niet oplossen.
Het bij gebruik, altijd enabled laten van de Z-as stappenmotor driver van mijn CNC router doet het bij mij ook en dat kost niets. Hij zakt ook maar 0.04 mm en maar heel af en toe.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Als ik het plaatje van eding bekijk, zit er een step, dir, +5v op een connector.
Het lijkt me de bedoeling dat je dus de +5v aansluit op de driver ingangen +step en +dir.
Maar volgens mij is er ook nog een manual waar het heel precies beschreven is.
Superkees

Bericht door Superkees »

hfjbuis schreef: 13 nov 2024 23:51
edjuh schreef: 13 nov 2024 12:10 Of ik nu wel of niet enable moet gebruiken is me ook nog niet duidelijk
Als je enable niet aansluit, is deze driver altijd enabled. Dan kunnen de stepper en driver warm worden maar is de kans op ongewenste positie verandering minder.
Mijn ervaring is anders. Ik stuur een dergelijke TB6600 driver aan via Arduino en ik maak Enbabel hoog om de driver te laten werken. Maar dat maakt dus uit hoe je hem aansluit. Ik geval van Arduino hangt de min aan Ground en de plus aan een digitale output.

Verder bepaalt de spanning op de stappenmotor (a+/a- en b+/b-) of dat de stappenmotor wel of niet vrij kan draaien. Enable doet daar niets toe of af.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Superkees schreef: 14 nov 2024 10:26 Verder bepaalt de spanning op de stappenmotor (a+/a- en b+/b-) of dat de stappenmotor wel of niet vrij kan draaien.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Superkees schreef: 14 nov 2024 10:26 Enable doet daar niets toe of af
Maar de enable bepaald of de driver wel of geen spanning op de stappen motor zet en of die dus vrij kan draaien.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 nov 2024 09:55 Als ik het plaatje van eding bekijk, zit er een step, dir, +5v op een connector.
Het lijkt me de bedoeling dat je dus de +5v aansluit op de driver ingangen +step en +dir.
Op die IDC10 connector zitten ook 5 GND aansluitingen. Je kunt dus kiezen.

Dat kiezen is weer zo iets. Als de driver het toe laat dan kies ik voor PNP aansturing (-step,-dir,-enable op GND) zodat ik geen voeding naar buiten hoef te brengen. Een sluiting op de voeding kan wel eens schade veroorzaken. De meeste controllers kunnen een sluiting op de step/dir/enable signalen zonder schade hebben.
Links om of rechts om, deze driver en de Eding controller kunnen zowel NPN als PNP aangesloten worden.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Ik bekijk het vanuit de voor de hand liggende mogelijkheid.
Die gnd op de pennen 2 4 6 8 10 zie je bij flatcable wel vaker, eigenlijk gewoon een ‘afscherming’ tussen de signaal draden zoals ik het zie.
edjuh

Bericht door edjuh »

Nou, er is progressie

Afbeelding

En dan nu eens /even/ de handleiding verder doorspittten, welke parameters en vinkjes gezet moeten worden.

Wellicht maar eens een eigenbouw topic hier starten. Is dat een specifiek subforum? ( @moderator )
edjuh

Bericht door edjuh »

Voor de scherpe toeschouwer, idd geen home of andere terugkoppeling.
De eigenaar van de CNC vindt dat niet nodig ( ik wel )

Zal nog wel een noodknop toevoegen, dat is voor mij een absolute eis.
Al is dit dan een figuurzaag op steroïden qua toepassing, het blijft een machine.
Plaats reactie