geschikte controller

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan

geschikte controller

Bericht door Jan »

Beste Bert,

Mijn vraag is of deze usb cnc controller geschikt is om 3 stappen motoren te sturen en de spindel in en uit te schakelen. Ik heb 3 stappen motoren (3V, 1,8 ohm, 1.8 deg en 1.7A) en een spindel van 2.1Nm, 6,8A (max: 4000rpm, 130v, 37A). Het is al een redelijk oude cnc freesmachine.
Hoe kunnen de stappen motoren bekrachtigd worden met het beperkt vermogen van een usb-poort?

M.v.g. Jan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: geschikte controller

Bericht door Arie Kabaalstra »

De USB poort geeft alleen stuursignalen uit, in't kort komt het hierop neer:

je hebt 3 stappenmotoren, die koppel je elk aan een geschikte Driver ( een kastje dat stuursignalen van de PC omzet naar pulsen voor de motor )
die driver zit op zijn beurt aangesloten op een USB-interface, die de USB informatie verdeeld over de drivers, , je drivers hebben ook nog een ingang voor de Voedingsspanning voor je stappenmotoren.

je motoren worden dus NIET gevoed vanuit de USB poort... die is er alleen voor de signalen naar je drivers
Jan

Re: geschikte controller

Bericht door Jan »

hey Arie,
bedankt voor de info.
De machine is in het verleden altijd seriëel aangestuurd geweest en zou dus nu via usb moeten werken. Als ik het goed begrijp dan zou ik eigenlijk de controller nodig moeten hebben en 3 drivers voor de stappenmotoren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: geschikte controller

Bericht door Arie Kabaalstra »

serieel?..

Ik heb momenteel een PC met de aansluiting over de printerpoort ( die's parallel), en daar hangt per motor een controller achter... er zitten er 4 in de kast..

't lijkt me onmogelijk, of in elk geval absoluut niet handig om je steppers te voeden vanuit de PC voeding.. ( ok.. op een 12 volt voeding kun je een stappenmotor laten draaien, misschien leuk als je een plottertje wilt maken.. )

In mijn controller-pc zitten dus 4 controllers, en een voeding.. ga ik naar USBCNC over, dan moet ik er een kaartje van USBCNC , en de software opgooien.. da's alles.. 5 volt vanuit de voeding om het kaartje te voeden ( als ik het in het schema goed gezien heb, mogelijk komt de benodigde spanning uit de USB poort zelf )

de benodigde "dropveters" aan elkaar knupp'n, en gaan met die banaan..

Ik ben een electro- en electronica noob eersteklas.. ik weet dat electrische systemen op rook werken, en als de boel gaat lekken, dat dan de rook eruit komt, en de boel niet meer werkt.. daarom stoken ze dus kolen in een electriciteitscentrale.. er moet zoveel mogelijk Rook de draden in.. en omdat electriek een gesloten kring moet zijn, komt de verbruikte rook uit de schoorsteen van de centrale.. zoiets toch? :lol:

desondanks denk ik dat ik net als de huidige "electro-spaghetti" USBCNC , met 2 uurtjes draaiende heb..
Plaats reactie