emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

maarten
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 sep 2012 14:51
Contacteer:

emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door maarten »

hallo ,

Ik ben een leerling van het 6de middelbaar industriële-ICT en ik moet een eindwerk maken. Zoals de tittel al zegt gaat mijn eindwerk over het besturen van een cnc-machine via de PC. Hiervoor zou ik usb-cnc willen gebruiken. Nu ik zit met nogal wat vraagjes, omdat ik niet erg veel weet over usb-cnc. Ik ga dus een cnc-controller bouwen en ik ga alles bestellen bij damenCNC. Ik heb dus een offerte aangevraagt en zij hebben mij alles gegeven wat ik nodig zou hebben , maar ik zie nu dat ze mij een cpu5A3 aanraden , maar er bestaat toch een cpu4 speciaal voor draaien?Nu ik heb nog niets bestelt omdat de school dat moet doen. damen raad mij ook aan om nieuwe stappenmotoren te plaatsen maar omdat de oude nog werken zou de school de oude wille gebruiken. Nu vraag ik mij af hoe ik deze moet aansluiten op de cnc-controller en of dit wel mogelijk is. Zou er ook iemand foto's van z'n controller kunne doorsturen zodat ik een idee heb hoe die controller er uitziet. Ik hoop in de rest van het jaar hier nog veel antwoorden te vinden op al mijn vragen.

met vriendelijk groeten

Maarten
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door keesk »

Hallo Maarten,
de kaart die Kevin aanraad is inderdaad een goede keus. Deze CPU is nieuwer als de versie 4 en heeft een aantal voordelen, zoals hogere frequentie en makkelijke firmware update. Ik gebruik hem zelf ook op mijn draaibank.
Succes met je project!
Keesk
lempens
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 sep 2011 11:08

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door lempens »

Ik weet niet of de electronica van de emco Compact 5 veel veschilt met de EMCO PC Turn ? Maar met de EMCO PC TURN 55 ben ik al een heel stuk verder. De stappenmotoren werken, de toolchange werkt, alle sensoren werken. Nu alleen de spindel nog.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je op de site van damen http://www.damencnc.com/en/software/usbcnc/cpu-v5a-/380 kijkt en Specs CPU5 aanklikt krijg je toch een prachtig document met fotos en hoe alles aan te sluiten.
Een beetje werk moet je zelf toch wel doen voor je eindwerk. ;-)
Even uitzoeken of de stepperdrives van die emco ook met step en dir werken ( lijkt me logisch ) en met welke signalen ze aangestuurd worden. Zoniet dan zien te achterhalen wat er eigenlijk in die emco zit.
( stap voor stap naar de stappenmotor zullen we maar zeggen ) :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door Mcgyver »

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die originele motoren veel te zwak zijn eigenlijk..


Ik zou ze vervangen, de originele zijn 0,5Nm even uit mn hoofd...


Damen cnc heeft ook mooie motoren die je direct kan gebruiken van 2,5 Nm ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
lempens
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 sep 2011 11:08

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door lempens »

Ik heb inmiddels een printje gemaakt om de originele drivers en motoren aan te sturen.

@mcgyver, maar waarom zou Emco er origineel te lichte motoren in plaatsen ?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door Mcgyver »

Omdat de machine eigenlijk niet bedoeld is om echt te verspanen. Dat is te zien aan de hele opbouw van de machine.
Hij is gemaakt om leerlingen te leren cnc draaien. Stukje hout of kunsstof erin en gaan. Een beetje stevig verspanen kan hij niet aan

Je zult het met me eens zijn dat 0.5 Nm met een 2,5 mm omloop niet echt om over te juichen is..

Believe me, ik heb zon ding helemaal binnenste buiten gekeerd ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
lempens
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 sep 2011 11:08

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door lempens »

Maar op school deden wij er geen metaal mee draaien. We moesten beginnen met aluminium, en aan het einde van het schooljaar hebben we schaakstukken gedraaid in metaal (welk type weet ik niet). Dat hij niet zo snel is als de grote machines dat klopt, maar daarvoor hoeft hij ook geen grote afstanden af te leggen.

Het is net welk budget er is.
maarten
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 sep 2012 14:51
Contacteer:

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door maarten »

ja en dat is nu net het probleem , budget. De school vind het nogal veel geld voor een eindwerk maarja het school wilt zelf dat die draaibankjes terug deftig werken dus moeten ze er maar iets voor over hebbe vindt ik. Ik zou zelf ook graag die nieuwe motoren willen, die zijn namelijk makkelijker aan te sluiten. Naja , kzal maar wat argumenten zoeken om toch die nieuwe motoren te krijgen. Alvast bedankt voor de vele reacties ;-)
lempens
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 sep 2011 11:08

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door lempens »

Om de motoren aan te sluiten is niets anders nodig dan 1 chip, een printplaatje en wat stekkers.
Zal vanavond een foto sturen voor de aansluiting.
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=6713

Alleen de spindel moet ik nog even uitzoeken. De rest werkt al inclusief de sensoren. De hele aansluiting heeft dadelijk ongeveer 120,- gekost. Waarvan 100,- voor de usb print en 20 euro voor de chips en stekkers
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door Mcgyver »

de besturing van de compact5cnc is wel heel anders als die van de pc turn 50,


de pcturn 50 heeft ook degelijke motoren van berger lahr..

Er zijn mogelijkhede inderdaad om ook in te breken in de oude besturing...

Als je bij Yahoo groups zoekt naar Emco cnc users (o.i.d.) dan vind je wel wat informatie...


hou er wel rekening mee dat het machientje nooit heel snel zal draaien... ( en das weer lastig als je wilt draadsnijden..


Beide machines doen ook niet aan microsteppen... de drives in de pc turn staan in full step ook weer minder nauwkeurig... met vervangende drives gaat de pc turn ook een stuk rapper...


Het is inderdaad net wat je er mee wilt en wat het budget is... Ik pak het altijd wat steviger aan :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
lempens
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 sep 2011 11:08

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door lempens »

Dat was dus mijn eerste opmerking in deze, als het dezelfde hardware zou zijn geweest, is het eenvoudig om te bouwen.

Dan zal het dus toch nieuwe spullen kopen worden.
maarten
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 sep 2012 14:51
Contacteer:

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door maarten »

beste lezers,

Al mijn onderdelen zijn besteld en eenmaal ik alles heb kan ik beginnen met de ombouw.
Alleen zit ik met nog een aantal vraagjes over een sommige onderdelen.
Voor het aansturen van mijn stappenmotoren heb ik de HP5056 drives besteld bij damenCNC.
Ik zou eigenlijk meer informatie willen weten over die dingen. Wat zijn het precies en wat doen die eigenlijk ? alle informatie is welkom.

--
Met vriendelijke groeten

Maarten
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc

Bericht door Arian »

Leuk dat je ook gaat werken met usbcnc,voor het draaien.
Ik werk er ook mee.

Arian
Plaats reactie