Fluittoon uit motoren

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Fluittoon uit motoren

Bericht door Erik »

Vandaag eindelijk USBCNC-V3, een pulsverlengerprint, een interface-board van NC-step en de 4A drivers van NC-step werlend gekregen.

Interface;
Afbeelding
Drivers;
Afbeelding

Wat nu opvalt is dat er een behoorlijke fluittoon uit de motoren komt als de motoren stilstaan. Als de USB-kabel afgekoppeld word is de fluittoon ook weg. Met aangekoppelde USBkabel is de fluittoon aanwezig ongeacht of USBCNC is opgestart of niet. Vink ik in USBCNC "motor disabled" aan, dan is de fluittoon weg. De fluittoon is niet constant van toonhoogte maar varieert. Op zich is het geen wereldschokkend probleem, maar ik vraag me af of dit niet onnodig veel warmte produceert in de drivers. Ook vraag ik me af of dit niet simpel is op te lossen met ergens een condensatortje naar aarde ofzo. Ook vraag ik me af of anderen dit probleempje ook hebben.

Ik hoop dat Bert meeleest. Voor de rest lijkt USBCNC een fantastisch programma.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door Testa-Rossa »

Het zit je ook allemaal niet mee hé :|
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door Floppy »

Je kunt de frekwentie van de driver aanpassen, zie handleiding. Mischien resoneert er nu iets.
Heb je de stroom door de drivers goed ingesteld? Heb je een sleepmode aanstaan?
Ik zag trouwens dat de max stapfrekwentie van de drivers 15Khz is en USBCNC kan max 25 Khz geven.
Misschien moet je dat ook in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor de V3 USBCNC is dat inderdaad max. 25 KHz, de nieuwe interface geeft tot 75 KHz uit..
Bij mij is er van enige fluittoon ook geen sprake, en de warmte in mijn motoren is niet noemenswaardig..

dat wil zeggen.. ze worden wel warm, maar een eitje erop bakken is er niet bij.. :)

Tip.. gebruik de nieuwe GUI van USBCNC, kun je je muis schoon en heel houden.. die heb je niet meer nodig..
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door nonkel dw »

Uit mijn motoren komt ook een fluittoon
Dit is de frequentie die je kan afstellen
Hoe hoger de toon klinkt, hoe meer koppel de stappenmotors hebben bij hoge snelheden.
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door erikkate »

nonkel dw schreef:Uit mijn motoren komt ook een fluittoon
Dit is de frequentie die je kan afstellen
Hoe hoger de toon klinkt, hoe meer koppel de stappenmotors hebben bij hoge snelheden.
Dit is dus klink-klare onzin. De chopperfrequentie is niet bepalend voor het koppel van de motors bij welke snelheid dan ook.
So many projects, so little time.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door audiomanics »

"hoe hoger de fluittoon klinkt" moet dan ook zijn "hoe harder de fluittoon klinkt"....
De mijne sissen ook vrij luidruchtig 8)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door dirk w »

erikkate schreef:
nonkel dw schreef:Uit mijn motoren komt ook een fluittoon
Dit is de frequentie die je kan afstellen
Hoe hoger de toon klinkt, hoe meer koppel de stappenmotors hebben bij hoge snelheden.
Dit is dus klink-klare onzin. De chopperfrequentie is niet bepalend voor het koppel van de motors bij welke snelheid dan ook.
Mijn motoren zoemen ook, vooral als de sturing opstaat voordat PCNC is opgestart.
Tijdens het opstarten hoor je dan ook wat variatie in de toon ervan maar eens PCNC is opgestart worden de motoren terug stiller.
Volgens de hanleiding van de 3D-step kaart heeft de chopperfrequentie wel invloed op de schakelverliezen van de eindtrap. Dit zal ook wel in beperkte mate invloed hebben op het koppel.

An den Sync-Pins der L297 (Pin1) kann die Frequenz der Stromchopper gemessen werden.
Vorsicht beim Messen, keinen Kurzschluss mit Pin2 erzeugen!. Die Standardeinstellung (16-
17kHz) kann bei Problemen mit Störgeräuschen über R35 variiert werden. ACHTUNG: Um
so höher die Frequenz, um so höher sind auch die Schaltverluste in den Endstufen-ICs!
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door erikkate »

Nee, uiteraard nemen de schakelverliezen in de eindtrap toe bij een hogere frequentie. Dat is een eigenschap van mosfets en transistoren. Maar het koppel van de motoren neemt niet toe of af.
So many projects, so little time.
Bert
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jan 2007 21:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door Bert »

Hoi Erik,

Die Fluittoon heeft niets met USBCNC te maken.
Dit is typisch het geval met L297 gebaseerde drivers, ik heb er in het begin ook diverse
varianten mee gebouwd vanwege de lage prijs.
Je kunt schema's vinden met de L297 die een potmeter hebben om de chopper frequentie in te stellen,
daarmee kan het iets minder worden maar weg krijg je het niet.

Nog een reden waarom ik de HPXXXX drivers van Kevin Damen zo fijn vind,
ik heb zowel de HP5056 al de HP8078 in gebruik met verschillende motoren, ze zijn allemaal muis-stil.

Ik denk wel dat de kwaliteit van de motoren er ook mee te maken heeft. Hoe lager de zelfinductie
van je motoren, hoe minder geluid en hoe hoger de max snelheid.

Groeten,
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door Erik »

Dank voor je antwoord Bert.

In mijn driver is geen L297 te bekennen en het is een hpxxx (hp-step) die jij nu net roemt zie pdf; http://www.nc-step.de/pdf/hpstep_doku_15b.pdf. Zoals gezegd is de fluittoon weg als de USB kabel afgekoppeld word, het lijkt dus toch ergens in het aanstuurtraject naar de drivers te zitten.

Ik hoop dat je nog wat andere tips of probeersels kunt aandragen.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door Floppy »

De HP5056 drivers die Bert noemt hebben niets te maken met de HP-step drivers van NC-step.
Ik heb ook die HP5056 drivers en mijn motoren zijn heel stil en worden ook nauwelijks warm.
Als je USBCNC afkoppelt is de sturing naar de drivers weg en loopt er geen stroom meer. Logisch dat ze dan stil zijn.
Die piep wordt veroorzaakt door de pulsbreedtemodulatie die de stroom begrensd op de ingestelde waarde.
Zoals ik al eerder zei kun je die frekwentie aanpassen.
HP5056 driver:
Afbeelding
Bert
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jan 2007 21:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door Bert »

Bedankt voor je antwoord Floppy.

Erik,
Ik zou als ik jou was even contact opnemen met de heer Osterman vand nc-step, hij is een aardige behulpzame man. Hij heeft deze drive volgens mij zelf ontworpen, dus je moet gewoon bij hem zijn.

Groeten,
Bert
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jan 2007 21:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fluittoon uit motoren

Bericht door Bert »

Hoi Erik,

Heb je de manual waarnaar je verwees zelf al goed doorgelezen en uitgevoerd wat er staat?
Er staat namelijk precies in wat je moet doen als je last heb van stoor geruis.
Zie het hoofdstuk "Inbetriebname".

Met een osciloscoop kun je de chopper frequentie meten en instellen met R24.

Groeten,
Plaats reactie