Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door audiomanics »

'n expert is iemand met veel ervaring op een bepaald gebied of algemeen gezien wordt als betrouwbare bron voor informatie .. Storingen zijn nou niet het gebied waar ik veel ervaring in wil hebben.. Zeker als de oplossing nog niet zo heel eenvoudig is... "oh, voor storingen? moet je bij Kees zijn..die heeft er lekker veel.. :mrgreen:
(dat andere topic "cpu connection lost" heeft volgens mij ook heel wat raakvlakken)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door DaBit »

Zo, vandaag eindelijk weer eens op de zaak geweest (heb een griepje te pakken, de rest van de familie heeft het inmiddels ook te pakken, dus om de collega's niet aan te steken vanuit huis gewerkt), en er lag nog een gigabit-trafootje.

Ik zal d'r binnenkort eens een stuk kabel aan knopen voor je. Heb nog niet gekeken of ik nog stekkertjes heb, maar zo niet dan vul ik de voorraad wel aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door DaBit »

Machine stond toch door RVS heen te knauwen wat niet zo rap gaat, dus even gehobbied:

Afbeelding

Supernetjes is het niet gemaakt, maar het is ook maar een testding.

Kabel heb ik volledig als crosscable uitgevoerd maar op de trafo heb ik maar 4 van de 8 draadjes aangesloten. Meer dan 100Mbit heb je toch niet nodig.
Mocht je ze wel alle 8 nodig hebben dan hoef je alleen de draden maar op te trafo solderen; die heb ik niet afgeknipt.

Getest tussen de uplinkpoort van een elcheapo Ethernetswitch en een accesspoint. Dat werkt, dus de kabel doet het.

Dan de grote vraag: waar moet ik 'm heensturen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Dan de grote vraag: waar moet ik 'm heensturen?
PB gestuurd.
:P
Bedankt in ieder geval.. Ik zal alvast even een Desktop uitgraven...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
roger de poger

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door roger de poger »

Oooohhhh wat SPANNEND!!!

:lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door audiomanics »

Denk het niet... Volgens mij weet jij de uitkomst al, maar ik geef het een kans...
Draai nu ca 4 weken zonder enig probleem met mijn laptop, gewoon XP en met een verouderde versie van USBCNC (geeft wel een foutmelding in het begin dat de firmware te nieuw is maar die negeer ik dus gewoon... spannend ;-) )
Bij deze versie wordt tenminste alles nog geel gelaten wat al gedaan is.. geen geheugenprobleem, ook niet na een 7 uurs bestandje met 500k lijnen... Zou leuk zijn als je in de nieuwere versies de keuze had met een vinkje bijv..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Bert
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jan 2007 21:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door Bert »

Hallo Kees,

Ik heb niet de hele draad gelezen maar heb vraagtekens bij wat ik nu zie.
Ethernet is van zichzelf al galvanisch gescheiden. De trafo zit al in de connector op de CPU.
Een extra trafo ertussen zal de signaal kwaliteit zeker verslechteren en zaak nog slechter maken dan het is bij je.

Voor dit soort problemen kan je het best contact op nemen met mij.

Deze tips zijn vaak de oplossing:
http://www.edingcnc.com/upload/files/Ha ... n_tips.pdf

Groeten,
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door audiomanics »

Hoi Bert,
Ik wilde je er verder niet mee lastig vallen want je hebt het al druk genoeg..
Het systeem draait nu echt ruim twee maanden probleemloos, maar op een LAPTOP..
Dat van die connector had ik al gevonden.. Die beloofde trafo met kabeltjes heeft mijn brievenbus in ieder geval nooit bereikt.
Omdat het nu probleemloos werkt (op een laptop) kan ik, mijns inziens, aannemen dat de systeemkast goed is opgebouwd, en JA, volgens de regels als het gaat om de aarding en stroomvoerende geleiders.
Hooguit dat de aansluitingen van de eindstand-sensoren wat dicht bij de inverter zitten, maar als die problemen zouden geven zouden ze dat NU ook doen..
Met een desktop hoef ik er geen kwartier op te wachten.. Sterker: het is me met die windows 8 (wat een *@#$@- operatingsysteem trouwens) computer nog niet gelukt om ook maar een werkstuk zonder storing af te maken.
(van Lost connection tot Fifo-Underrun op Ethernet!!)
Maar daar hebben we toch al menige mailwisselingen over gehad.. toch??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Desmond

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door Desmond »

0
Laatst gewijzigd door Desmond op 25 mei 2013 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door audiomanics »

Ik werk eigenlijk alleen maar met XP en windows 7..
Windows 8 schijnt heel betrouwbaar en stabiel te zijn maar ik vind die metro tegels zo verschrikkelijk werken en dat geflits tussen die schermen heen en weer. als je wat zoekt moet je met je muis heel voorzchtig naar de rand.. niet te snel want dan is het weer weg... Bagger.. wachten op windows 9 misschien..

Gelukkig heb je een programma dat je keurig je Windows 7 omgeving geeft in windows 8.. Dat is al een hele verbetering..

Maar ik probeer die desktop nu hij nog nieuw is te verkopen dus hij staat lekker in de doos te wachten op een koper en die gebruik ik niet meer.. maar zelfs 100 euro onder de nieuwprijs lijkt al teveel voor een nieuwe computer. En van dat geld wilde ik een Zotac kopen, misschien...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:Die beloofde trafo met kabeltjes heeft mijn brievenbus in ieder geval nooit bereikt.
Is dat zo?
Die heb ik toch braaf hier bij de dames beneden afgeleverd. Vond het al raar dat ik er verder niks meer van hoorde, maar vaak is het 'geen nieuws is goed nieuws'.

Ga ik toch eens navragen. Zou niet de eerste keer wezen in ieder geval.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Is dat zo?
Ja, dat is echt zo... en ik kan me niet voorstellen dat een postbode er mee vandoor gegaan is..
Anyway, zoals je al gelezen zult hebben is de connector op de USBCNC (nieuwe naam EdingCNC) van huis uit al voorzien van zo'n trafotje en dus galvanisch gescheiden.
Bovendien laat ik die laatste aankoop het liefst in de doos zitten want die wil ik natuurlijk gewoon verkopen.
Maar ik heb nog wel een paar andere desktop bakkies. Waarvan er al een is die soms spontaan reboot.. dus dat wordt 'm ook niet op de lange termijn... (geeft overigens niets in de logs weer.. anders kon ik misschien een oorzaak achterhalen..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Desmond

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door Desmond »

0
Laatst gewijzigd door Desmond op 25 mei 2013 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:
DaBit schreef:Is dat zo?
Ja, dat is echt zo... en ik kan me niet voorstellen dat een postbode er mee vandoor gegaan is..
Nee, ik ook niet. Privespul versturen is bij ons soms wat lastig, maar ik had zo gauw geen bubbeltjesenvelop die groot genoeg is en postzegels ook al niet. Ik verstuur eigenlijk nooit 'briefpost'.
Morgen effe vragen, en anders maak ik wel een nieuwe.
Anyway, zoals je al gelezen zult hebben is de connector op de USBCNC (nieuwe naam EdingCNC) van huis uit al voorzien van zo'n trafotje en dus galvanisch gescheiden.
Jaja, da's elk Ethernet-apparaat. Het gaat ook niet om het trafootje, maar om wat er rondomheen zit.
Bovendien laat ik die laatste aankoop het liefst in de doos zitten want die wil ik natuurlijk gewoon verkopen.
't ging ook meer om het vinden van een oplossingsrichting, toch?
Waarvan er al een is die soms spontaan reboot.. dus dat wordt 'm ook niet op de lange termijn... (geeft overigens niets in de logs weer.. anders kon ik misschien een oorzaak achterhalen..)
Controleer de elco's op het moederbord maar eens. Grote kans dat er eentje lekt of iets bol staat. Vooral rond de processorsocket; er gaan zeer forse stromen richting de dikkere PC-processoren en de elco's zijn in consumentenspul structureel ondergedimensioneerd en vaak van niet al te beste kwaliteit.
Als dat het euvel is: elco's van dat type rondom de lekkende vervangen, en je hebt weer jaren plezier van het apparaat voor een paar euro.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie