Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Wie heeft er een Zotac aan USBCNC hangen

Bericht door audiomanics »

Na alle ellende met Desktops wil ik eens proberen om zo'n miniPC te gaan gebruiken. Dat ding wordt ook met een adapter gevoed. Net als de laptops die bij mij geen problemen geven. Maar er zijn echt zoveel modellen van die Zotac's dat ik even door de bomen het bos niet meer zie.
Nu begrijp ik dat er modellen zijn met geheugen en een harddisk (plus) en dezelfde modellen zonder, zodat ik die er zelf in moet bouwen.
Maar om nu weer ca 300 euro uit te geven en dan weer 2 maanden later te moeten verkopen voor de helft...

Wie heeft er ervaring met die Zotac minipc's op USBCNC CPU5A?? (behalve Bert Eding met een AD10)

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 27 feb 2013 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
roger de poger

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door roger de poger »

audiomanics schreef:Na alle ellende met Desktops wil ik eens proberen om zo'n miniPC te gaan gebruiken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door Arie Kabaalstra »

en daarmee leer je precies NIETS over die MINI PC's...

thanks for nothing..

Met Zotac PC's heb ik geen ervaring.. maar de Intel 945 Mini ITX bordjes zijn meer dan capabel voor het runnen van een CNC..

1.6 Ghz.. 1Gb intern.. 80 Gb HD.. zat...
zeeschuim

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door zeeschuim »

wat is er in ene mis met een gewone pc?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door audiomanics »

@ roger:
Ik heb genoeg kennis van zaken betreffende PC's (dat mag je rustig van me aannemen).. dat is dus niet het probleem. Ik bouw ze, ik repareer ze, ik installeer ze en onderhoud netwerken en applicaties..
Maar in tegenstelling tot iedereen heb ik wel problemen met mijn USBCNC (ethernet, dus begin nu niet weer over die USB-kabel) als die aan een desktop hangt.. Ja, ik heb er ondertussen 5 verschillende aan gehad met allemaal verschillede chipsets, van niet-zo-heel-modern tot de nieuwste.
Laptops, zelfs de kleinste notebooks, daarentegen hebben echt helemaal nergens last van.. Vier verschillende en allemaal dagenlang achter elkaar draaien..

Wijs mij eens een pagina in dat boek van jou wat daar over gaat..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door michel pet »

iets zegt me dat het dus toch met de poort te maken heeft en lapi heeft een usb poort die altijd aan blijft als i aan de voeding hangt haal je die los dan kan i na verloop van tijd ook uit vallen om stroom te besparen.
pc die doet dat contenu kijkt of i in gebruik is zo niet gaat i ook omlaag dit is in te stellen moet ff na lopen hoe en wat maar vermoet dat het in die hoek zit net als je schijf moet ook blijven draaien net als de monitor niks slaap stand.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
zeeschuim

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door zeeschuim »

ik dacht dat het over eternet ging? ...zo van hap,hap, hap.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door michel pet »

ok sorry dat had ik nu ff over het hoofd gezien dat het over netwerk ging.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
roger de poger

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door roger de poger »

Kees, ik geloof je direct. Ik zit in dezelfde line of business. Wat mij bevreemd is dat ethernet een optisch/elektrisch geïsoleerd signaal is. Maw; de poort zou echt geen drol mogen uitmaken voor de elektrische werking van USBCNC. Als USBCNC zou "lekken" heeft Bert een groot probleem. Je zou eens wireshark kunnen proberen om te zien wat er op de lijn gebeurt. Ik ga er vanuit dat je de PC en USBCBC met een crosscable aansluit? Of speel je tegelijk 3D games over je LAN?

ps Ik maakte een grapje met dat Dummie-boek. Dat snap je.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat ik nu zo jammer vind aan deze diskussie:
wat zijn die problemen nu echt ? :?: :?:
Omdat de communicatie over (ethernet ?) niet werkt moet je opeens een andere PC ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
roger de poger

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door roger de poger »

Er is geen discussie. Wel een vraag.
audiomanics schreef:Wie heeft er ervaring met die Zotac minipc's op USBCNC CPU5A?? (behalve Bert Eding met een AD10)
De aanleiding (het probleem) voor deze vraag is vast elders op dit forum te vinden ;)
Ik heb er (nog) niet naar gezocht.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

roger de poger schreef:Er is geen discussie. Wel een vraag.
De aanleiding (het probleem) voor deze vraag is vast elders op dit forum te vinden ;)
Ik heb er (nog) niet naar gezocht.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar er stond meer:
Na alle ellende met Desktops wil ik eens proberen om zo'n miniPC te gaan gebruiken.
Maar om nu weer ca 300 euro uit te geven en dan weer 2 maanden later te moeten verkopen voor de helft...
Ik neem aan dat Kees op zoek is naar een oplossing, als alle PC's die hij al geprobeerd heeft problemen geven, vraag ik me af waar al die andere gebruikers dan mee werken. Soms moet je een beetje van een vraag afwijken en tussen de regels door lezen om iemand van dienst te (proberen ) zijn. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
roger de poger

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door roger de poger »

Ja, dat snap ik allemaal heel goed. Wat ik inderdaad ook niet begrijp is waarom hij de enige (?) is met dit probleem. Je hoeft geen nieuwe pc te kopen om een andere NIC chipset uit te proberen. Ik bedoel; knal er een ander kaartje in en klaar (is Kees). Overigens lijkt het mij dat Bert (de maker van USBCNC) de aangewezen persoon is om dit probleem te tackelen. En Bert inschattend heeft ie dat ook gedaan of is druk doende. Kan me namelijk niet voorstellen dat USBCNC niet zou willen luisteren naar een willekeurige chipset. Zo mission critical kan het niet zijn...

Kees: wat is nou het ware probleem? En ben jij de enige?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Zotac aan USBCMC hangen

Bericht door audiomanics »

Ik ben kennelijk de enige met Ethernet problemen.
Ik heb al talloze malen van die netsniffers mee laten lopen, maar dan gebeurt er natuurlijk helemaal niets.
ook uit de logboeken blijkt vaak helemaal niets.. In het begin haalde ik daar nog wel eens iets uit zoals automatische updates die mogelijk invloed hebben gehad omdat het tijdstip van de melding overeenkwam met het tijdstip van de storing.
De USBCNC hangt dedicated aan de ethernetkaart, dus met een crosscable en vast IP-adres.
De storingen wisselen ook per desktop. Zo is er een die alleen maar "connection lost" geeft. De anderen geven soms afwisselend een Fifo-underrun en connection lost. Soms duurt het 10 minuten en soms zomaar een uur en vervolgens mogelijk helemaal niet meer..
Maar de laatste PC (Packard Bell Imedia A3600) maakte het wel helemaal bont: na een connection lost was er spontaan weer connectie, werd de positie gesynchroniseerd (niet echt want de gesynchroniseerde positie lag ineeens centimeters verderop en zelfs een paar mm dieper), werd de spindle weer opgestart en ging hij vrolijk verder. Met als gevolg dat het materiaal en het werkstuk naar de kloten was en dat er een afgebroken frees rechtop in mijn bed stond..
Aangezien ik niet zit te wachten op dit soort geintjes heb ik sindsdien geen PC meer aangesloten..

Echter met apparaten die via een adaptertje gevoed worden (kennelijk) is er helemaal niets loos. Uren en dagen achtereen zonder een krimp.
Natuurlijk heb ik met de aarding van de PC geexperimenteerd: los genomen, verbonden met het centrale aardpunt van de systeemkast etc etc.

Die systeemkast is ook al enige keren verherbouwd ivm de aarding en de loop van kabels (alles afgeschermd en enkelzijdig verbonden met het centrale aardpunt), ook de controller zit lekker in zijn geaarde alu kastje..
Langzamerhand begint die kast aan de binnenkant er niet mooier op te worden..
Even een kast ombouwen kost me al snel een paar dagen dat ik niet kan werken.
Maar waarom zou ik? op een laptop werkt het heel prima! En met een externe monitor en keyboard is er ook nog goed mee te werken. Alleen zitten die dingen redelijk snel verstopt met al dat stof.

Nu is die Zotac ook gevoed via een adaptertje, dus zou 't zomaar goed kunnen werken. Dat ding kan ik ook redelijk makkelijk inbouwen in een gefilterde kast.
Alleen je moet er altijd duur aan en komt er niet meer vanaf en ik heb al zat computers staan..

That's why..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie