Z-rem aansturen
Moderator: Moderators
Z-rem aansturen
ik denk er hard over om de Z-rem aan te sturen door de spanning te "meten" op de kabel naar de stappenmotor
dus via 2 weerstanden naar een bruggelijkrichter en dan een simpele stabilisatie schakeling met een zenerdiode ( of een paar diodes in serie ) naar een optocoupler
heeft iemand zoiets al eens gemaakt misschien ?
een stroom trafo, spoeltje om een ader zou misschien ook nog kunnen ?
er zal best een signaal uit de sturing komen die daar ook voor te gebruiken zou zijn maar ik heb het graag zo "fail-safe" mogelijk
en daar bij wil ik (voorlopig) om kunnen schakelen tussen de 2 besturingen, dus dan werk de rem altijd
bij de oude besturing ging dat wel eens mis trouwens, rem staat er op/as draait toch of freesmotor zakt naar beneden
dus via 2 weerstanden naar een bruggelijkrichter en dan een simpele stabilisatie schakeling met een zenerdiode ( of een paar diodes in serie ) naar een optocoupler
heeft iemand zoiets al eens gemaakt misschien ?
een stroom trafo, spoeltje om een ader zou misschien ook nog kunnen ?
er zal best een signaal uit de sturing komen die daar ook voor te gebruiken zou zijn maar ik heb het graag zo "fail-safe" mogelijk
en daar bij wil ik (voorlopig) om kunnen schakelen tussen de 2 besturingen, dus dan werk de rem altijd
bij de oude besturing ging dat wel eens mis trouwens, rem staat er op/as draait toch of freesmotor zakt naar beneden
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13527
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Z-rem aansturen
die rem, die schakel je toch gewoon met de Z-spindle enable?.. prik eraf.. rem erop...
Re: Z-rem aansturen
Ik zou 2 bruggelijkrichters pakken; voor allebei de windingen eentje. Verder zou ik die bruggelijkrichters samenstellen met Schottky-diodes of kleine signaaldiodes zoals een 1N4148, en niet met de standaard 1N4002 of brugcel. Die kunnen nog wel eens lastig doen met de hoge schakelfrequenties (recovery-tijd van die diodes is te lang).
Na de bruggelijkrichters (+ en - van beide aan elkaar knopen) een afvlakking met een klein condensatortje (100nF is al meer dan genoeg), voorschakelweerstand, en optocoupler. Extra stabilisatie is niet nodig; uit die brugcel en condensator komt je motorspanning minus een beetje.
Stroomtrafo kan in principe ook, wel wederom op twee windingen (geld ook voor een 3- of 5-fasenmotor) toepassen want eens in de 2 volle stappen (2-fasenmotor) voert 1 winding geen stroom, en als je motor nou net daar stil blijft staan....
Als een stroomtrafo werkt, dan werkt een spoeltje om een ader ook wel. Moet je alleen wat actieve elektronica achter knopen, want daar komt niet zoveel energie uit. Maar dan vind ik 8 diodes, een condensator, een weerstand en een optocoupler eigenlijk een veel mooiere oplossing.
Even er vanuit gaande dat je het helemaal los van de sturing wilt doen. Want gewoon een signaaltje van je besturing pakken is nog simpeler.
Na de bruggelijkrichters (+ en - van beide aan elkaar knopen) een afvlakking met een klein condensatortje (100nF is al meer dan genoeg), voorschakelweerstand, en optocoupler. Extra stabilisatie is niet nodig; uit die brugcel en condensator komt je motorspanning minus een beetje.
Stroomtrafo kan in principe ook, wel wederom op twee windingen (geld ook voor een 3- of 5-fasenmotor) toepassen want eens in de 2 volle stappen (2-fasenmotor) voert 1 winding geen stroom, en als je motor nou net daar stil blijft staan....
Als een stroomtrafo werkt, dan werkt een spoeltje om een ader ook wel. Moet je alleen wat actieve elektronica achter knopen, want daar komt niet zoveel energie uit. Maar dan vind ik 8 diodes, een condensator, een weerstand en een optocoupler eigenlijk een veel mooiere oplossing.
Even er vanuit gaande dat je het helemaal los van de sturing wilt doen. Want gewoon een signaaltje van je besturing pakken is nog simpeler.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Z-rem aansturen
Lezen jullie Arie zijn manier om de rem in te schakelen niet ?
Dan hoef je niks te maken en werkt gewoon 100%
Dan hoef je niks te maken en werkt gewoon 100%
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Re: Z-rem aansturen
DaBit schreef: Even er vanuit gaande dat je het helemaal los van de sturing wilt doen. Want gewoon een signaaltje van je besturing pakken is nog simpeler.
Maar het was de vraag van de TS niet.
En verder: voor een rem-aansturing die los staat van de CNC-besturing is opzich ook wel wat te zeggen. Ik ben niet zo'n fan van software-gegenereerde signaaltjes in veiligheidsketens, en al helemaal niet als het een vast logisch niveau is in plaats van een chargepump.
Soms is het het beste compromis, maar doe mij maar harde logica als het even kan.
Als je trouwens toch die 'amplifier enable' wil gebruiken: voed dan de rem simpelweg vanuit de motorspanning die naar je drives gaat en doe niks met de enable op die drives.
Prik op de drives, motor levert houdkoppel en de rem is eraf. Prik van de drives af, rem erop.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- JohnnyBerg
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
- Locatie: Asten
Re: Z-rem aansturen
Ik snap het misschien niet helemaal, maar als je de stroom naar de stappenmotors wil weten, kun je die gewoon van de driverboard afhalen. Er zit daar een klein weerstandje, de spanning daarover is een maat voor de stroom door de motor. Het sturings IC gebruikt de spanning over dat weerstandje om de motor te regelen.
Wat de spanning op de draad van de stappenmotor zou aangeven is met niet duidelijk?
Edit: ik zou denk ik de enable van de stepperdriver gebruiken. Als de enable aan is heeft de motor koppel en zit de as vast. Als de enable uit is, is er geen koppel en dan de rem inschakelen. Alleen als de driver kapot is zou je dan in de problemen komen.
Wat de spanning op de draad van de stappenmotor zou aangeven is met niet duidelijk?
Edit: ik zou denk ik de enable van de stepperdriver gebruiken. Als de enable aan is heeft de motor koppel en zit de as vast. Als de enable uit is, is er geen koppel en dan de rem inschakelen. Alleen als de driver kapot is zou je dan in de problemen komen.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Z-rem aansturen
Ik begrijp het ook niet.
Die enable ingang van die stepperdrives, werkt toch niet zoals je wilt dat een enable werkt, dus die wordt nergens gebruikt. ( en terecht )
Zo'n rem, remt wanneer die spanningsloos is. Dus als die gelijk met de voedingsspanning op de drive gevoed wordt, is de rem toch vrij wanneer het nodig is ? ( eventueel een andere spanning via een relais vanuit die andere voedingsspanning )
Het enige wat nu nog kan spelen is timing. Wanneer de spanning wegvalt, hoe snel valt de rem af ? Maar dat probleem is waarschijnlijk in deze toepassing verwaarloosbaar.
Die enable ingang van die stepperdrives, werkt toch niet zoals je wilt dat een enable werkt, dus die wordt nergens gebruikt. ( en terecht )
Zo'n rem, remt wanneer die spanningsloos is. Dus als die gelijk met de voedingsspanning op de drive gevoed wordt, is de rem toch vrij wanneer het nodig is ? ( eventueel een andere spanning via een relais vanuit die andere voedingsspanning )
Het enige wat nu nog kan spelen is timing. Wanneer de spanning wegvalt, hoe snel valt de rem af ? Maar dat probleem is waarschijnlijk in deze toepassing verwaarloosbaar.
Is dat niet een beetje tegenstrijdig ? software en veiligheid ( als het geen 3 voudig systeem met verschillende software en processors is )Ik ben niet zo'n fan van software-gegenereerde signaaltjes in veiligheidsketens
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Z-rem aansturen
Om op het punt te komen over een gestuurde rem:
Ik heb Granite Devices VSD-XE,
Professionele drives,
24V DC gestuurde rem vanuit de drive,
Schakelt deels hardware, deels software,
Als ik een error heb op de drive door een positie fout of een spanning van de logic bus of de High Voltage bus mis, dan schakelt de drive de rem uit (rem gaat er dus op)
Dit duurt 300 mSec....
Dan zakt mn 120 kilo wegende Z as toch 20 mm omlaag!
Zomaar een praktijkvoorbeeld hoe gevoelig het komt met een rem erop te plaatsen en te sturen.
Ik heb Granite Devices VSD-XE,
Professionele drives,
24V DC gestuurde rem vanuit de drive,
Schakelt deels hardware, deels software,
Als ik een error heb op de drive door een positie fout of een spanning van de logic bus of de High Voltage bus mis, dan schakelt de drive de rem uit (rem gaat er dus op)
Dit duurt 300 mSec....
Dan zakt mn 120 kilo wegende Z as toch 20 mm omlaag!
Zomaar een praktijkvoorbeeld hoe gevoelig het komt met een rem erop te plaatsen en te sturen.
- JohnnyBerg
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
- Locatie: Asten
Re: Z-rem aansturen
Off topic: .. ik heb er wat mee liggen prullen, en was er best wel gecharmeerd van. Het lijkt me juist heel handig om de motoren zo te kunnen controleren. En wil ik het niet gebruiken kan ik ze altijd permanent aan of uit zetten. Ik heb het nu zo ingesteld dat c.a. 100 milliseconden nadat alle motoren stil staan de stroom uitgeschakeld wordt. Nu ben ik zeer beginnend frezer, dus ik zal het wel niet snappen.hugo stoutjesdijk schreef:Die enable ingang van die stepperdrives, werkt toch niet zoals je wilt dat een enable werkt, dus die wordt nergens gebruikt. ( en terecht )
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Re: Z-rem aansturen
Software is harstikke betrouwbaar: vroeg of laat gaat 't fouthugo stoutjesdijk schreef:I
Is dat niet een beetje tegenstrijdig ? software en veiligheid ( als het geen 3 voudig systeem met verschillende software en processors is )
Sja, in dat geval heb je aan een enable-signaal niet veel, en aan gebruik van je motorvoeding ook niet. Dan vind ik het geintje met de diodes nog wel het proberen waard.Niels schreef: Als ik een error heb op de drive door een positie fout of een spanning van de logic bus of de High Voltage bus mis, dan schakelt de drive de rem uit (rem gaat er dus op)
Dit duurt 300 mSec....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Z-rem aansturen
Nu ben ik zeer beginnend frezer, dus ik zal het wel niet snappen : dat zal wel mee vallen, dit heeft niet zo veel met frezen te maken.hugo stoutjesdijk schreef:
Die enable ingang van die stepperdrives, werkt toch niet zoals je wilt dat een enable werkt, dus die wordt nergens gebruikt. ( en terecht )Johnny Berg Schreef:
Off topic: .. ik heb er wat mee liggen prullen, en was er best wel gecharmeerd van. Het lijkt me juist heel handig om de motoren zo te kunnen controleren. En wil ik het niet gebruiken kan ik ze altijd permanent aan of uit zetten. Ik heb het nu zo ingesteld dat c.a. 100 milliseconden nadat alle motoren stil staan de stroom uitgeschakeld wordt. Nu ben ik zeer beginnend frezer, dus ik zal het wel niet snappen.
Ik zie die enable ingang meestal bij noodstopcircuits gebruikt worden. En als je ergens spanning OP moet zetten om te DISebalen, is het voor mij niets wat met noodstop te maken heeft.( ze noemen het enable en als je er spanning opzet is ie niet-enabled )
Als jij je drives uit wilt zetten om wat voor reden dan ook kun je dat waarschijnlijk goed op die manier doen.
Maar: loop je dan geen kans dat je motoren van hun bekende positie afraken, en als ze dat niet doen, ben je op z'n minst iets aan micro-step positie kwijt als je niet precies op een hele stap stond.En de meeste drives hebben toch al de mogelijkheid om de stroom te reduceren bij stilstand ?
@Niels, dat is een van de weinige situatie's die lastig te voorkomen is, of je moet een rem met voorspellende gave hebben. Maar om die reden gaat bij een noodstop op mijn machine de spanning van alles af, behalve de Z-As drive, daar zit een timer relais tussen zodat ie nog 500msec heeft om de rem er op te krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Z-rem aansturen
Waarom geen gasveer ertussen ipv die rem?
- JohnnyBerg
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
- Locatie: Asten
Re: Z-rem aansturen
Daar heb ik me idd ook over verbaasd: als je de enable niet aansluit (m.a.w. de led in de optocoupler is UIT) dan is de stepper ENABLED. IMHO zou dat andersom moeten zijn.hugo stoutjesdijk schreef: Ik zie die enable ingang meestal bij noodstopcircuits gebruikt worden. En als je ergens spanning OP moet zetten om te DISebalen, is het voor mij niets wat met noodstop te maken heeft.( ze noemen het enable en als je er spanning opzet is ie niet-enabled )
Nu is een noodstop toch een rare situatie, je gaat er maar van uit dat je in geval van nood nog power hebt om de motoren op hun plaats te houden. Als elektrische jongen zou ik dan zoeken naar een mechanische oplossing
edit: ik kan idd de stroom reduceren bij stilstand, ik zag net pas de dipswitches daarvoor Kan ik ook nog eens mee spelen.
Ik had me niet gerealiseerd dat ik door de stepper te disabelen de microsteps zou verliezen?
maar we dwalen af ..
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Re: Z-rem aansturen
Er staat daarom ook een streep onder de text Enable.JohnnyBerg schreef:Daar heb ik me idd ook over verbaasd: als je de enable niet aansluit (m.a.w. de led in de optocoupler is UIT) dan is de stepper ENABLED. IMHO zou dat andersom moeten zijn.hugo stoutjesdijk schreef: Ik zie die enable ingang meestal bij noodstopcircuits gebruikt worden. En als je ergens spanning OP moet zetten om te DISebalen, is het voor mij niets wat met noodstop te maken heeft.( ze noemen het enable en als je er spanning opzet is ie niet-enabled )
Dit is dus negatief ofwel omgekeerd.
Dus spanning eraf is enable, spanning erop disable.
Om het makkelijker te maken