niet ge-homed - jogspeed ?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

niet ge-homed - jogspeed ?

Bericht door keesfrees »

dit verbaasd me nu toch wel wat
de ongehomede jogsnelsheid is net zo hoog als bij wel-gehomed

dat kan een aardige klap geven !
op andere machines kun je gewoon niets zonder te homen, uitgezet met brug andere kant moet je dan gewoon even geduld hebben

ik zou toch om z'n minst een pieper oid verwachten als waarschuwing

iemand die hier een oplossing voor heeft ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: niet ge-homed - jogspeed ?

Bericht door floriske.nl »

Heb je in je setup "homing mandatory" wel aan staan?
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: niet ge-homed - jogspeed ?

Bericht door keesfrees »

heb ik direct weer geprobeerd, en O ja !
nu weet ik het weer !
dan KUN je dus alleen maar langzaam joggen
dat is overigens in de praktijk geen probleem als je de machine parkeert in de buurt van de home-sensors

maar wat ik liever zou zien is een functie die je aan kan zetten om snel te bewegen (met andere toetsen combinatie dan voor "gehomed" bewegen)

en dan een knipperend rood scherm en een pieper/toeter oid
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: niet ge-homed - jogspeed ?

Bericht door floriske.nl »

Als je shift of ctrl indrukt tijdens het verplaatsen gaat de snelheid omhoog (eerst shift of ctrl ingedrukt houden, daarna de pijltjes toetsen). Dat geldt ook als de machine nog niet gehomed is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: niet ge-homed - jogspeed ?

Bericht door audiomanics »

floriske.nl schreef:Als je shift of ctrl indrukt tijdens het verplaatsen gaat de snelheid omhoog
Zo uit de manual:
Using the keys alone you have low speed, 10%.
Using the keys in combination with the CTRL key, you get 50% speed.
You get 100% speed in combination with the SHIFT key.

Je kan zelfs in 2 of drie richtingen tegelijk joggen.. kwestie van meer page-up/dwn of pijltjestoetsen indrukken.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: niet ge-homed - jogspeed ?

Bericht door keesfrees »

dank jullie wel voor de antwoorden
maarrrr, dit alles was mij al bekend :->

wat ik bedoelde :
zoals het nu is zijn er 2 mogelijkheden

"homing mandatory" aan
niet mogelijk om snel te joggen bij "niet gehomed"

"homing mandatory" uit
altijd mogelijk om snel te bewegen, met dezelfde functie toetsen, wel of niet "gehomed"
dat vraagt om een vergissing vroeg of laat

wat ik zou willen is wel een mogelijkheid om snel te joggen (bij "niet gehomed") maar dan met een meer bijzondere, niet per ongelijk bruikbare functie toets(-en combinatie)
is eigenlijk alleen in speciale gevallen nodig nl
of eigenlijk niet echt nodig, maar toch wel handig als het in speciale gevallen wel kan
en dan ook nog met duidelijke waarschuwing, dmv toeter, knipperend scherm

er is nu ook geen indicator voor wel of niet "gehomed", behalve dat het status scherm als het nog in beeld staat
een "ledje" op het scherm bv ( zoals de Home- ledjes )
Laatst gewijzigd door keesfrees op 15 mei 2017 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: niet ge-homed - jogspeed ?

Bericht door audiomanics »

keesfrees schreef:er is nu ook geen indicator voor wel of niet "gehomed", behalve het het status scherm als het nog in beeld staat een "ledje" op het scherm bv ( zoals de Home- ledjes )
De coordinaten worden bij mij zwart op een donkerblauwe achtergrond geschreven.. Dat is maar net leesbaar.. Als het machien gehomed is worden de cijfers geel op diezelfde donkerblauwe achtergrond.. Dat is veeeeeel beter leesbaar (voor mij, op een afstandje..)
Je kunt trouwens de safety speed ook aanpassen, dan kun je lekker snel ondanks dat je homing mandatory hebt aanstaan en nog niet gehomed hebt..
Ontgaat me alleen waarom je niet even zou homen..
btw.. ik home met 4m/min.. daar is echt wel op te wachten.. Hij schiet dan ca 2cm door, maar zoals ik al zo vaak geschreven heb: homepunten zijn geen nulpunten.. die liggen bij mij dus op home-20mm.. Je merkt er niets van en de machine ook niet.. je moet alleen je homesensors wel zo hebben geplaatst dat de zaak er langs kan bewegen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: niet ge-homed - jogspeed ?

Bericht door keesfrees »

nu had ik laatst nog de hele handleiding doorgelezen om niet (te veel) suffe vragen te stellen, maar
audiomanics schreef: 23 apr 2014 21:14De coordinaten worden bij mij zwart op een donkerblauwe achtergrond geschreven..
ah, weer wat geleerd !
( staat wel in de manual zie ik nu )
audiomanics schreef: 23 apr 2014 21:14Je kunt trouwens de safety speed ook aanpassen
hmmm, die zie ik even niet, andere benaming misschien ?
audiomanics schreef: 23 apr 2014 21:14Ontgaat me alleen waarom je niet even zou homen..
dat doe ik normaal ook natuurlijk
maar als dat bij vergissing nog niet gebeurd is en ik wil de brug even verplaatsen dan stop-tie niet vlak voor het eind, vandaar dus
audiomanics schreef: 23 apr 2014 21:14je moet alleen je homesensors wel zo hebben geplaatst dat de zaak er langs kan bewegen
dat gaat bij mij niet, het zijn naderings-sensors op het eind vd baan
blijven jouw schakelaars dan wel gesloten als je er voor bij gaat, anders gaat het ook niet goed
zie "2.1.4 Homing and ESTOP setup"

m'n oude besturing ging vrij vlot naar de schakelaars toe, bij de eerste keer "zien" weer terug en dan langzaam er weer naar toe, een paar keer heen en weer en dan de gemiddelde waarde, zo zou ik het graag weer zien . . .
Laatst gewijzigd door keesfrees op 05 jun 2018 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: niet ge-homed - jogspeed ?

Bericht door audiomanics »

keesfrees schreef:
Je kunt trouwens de safety speed ook aanpassen
hmmm, die zie ik even niet, andere benaming misschien ?
Als je Nederlandstalig geinstalleerd hebt heet het Veiligh.F. en dat vind je op de eerste instellingen-pagina onderaan, rechts van het midden.
je moet alleen je homesensors wel zo hebben geplaatst dat de zaak er langs kan bewegen
keesfrees schreef:dat gaat bij mij niet, het zijn naderings-sensors op het eind vd baan
blijven jouw schakelaars dan wel gesloten als je er voor bij gaat, anders gaat het ook niet goed
zie "2.1.4 Homing and ESTOP setup"
Dat is exact de reden dat ik mijn proximity sensoren naast de rails heb staan.. de het vaantje is zo lang dat ik wel 30mm kan doorschieten, maar dan heb ik al iets gehoord dat niet goed is.
Ik gebruik geen e-stops want daar geloof ik niet in.. de bewegingen worden al beperkt in de software, je kan er gewoon niet onbedoeld komen.. En verhalen van " ja maar als.." dan zullen die eindstops ook wel niet meer werken.. dus mijn proxi's worden uitsluiten gebruikt als home-referentie.. al weer heel wat jaren zo...
Enige wat ik misschien nog eens ga verbouwen is dat Dual-homen.. voorlopig heb ik mijn schoefspindels en motoren nog gekoppeld met een tandriempje.. bevalt me ook prima om goed haaks te blijven

Overigens schiet de zaak wel ca 2cm door maar kruipt dan terug tot het moment dat de proxi getriggerd werd.
De acceleratie moet ook niet al te laag staan natuurlijk.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: niet ge-homed - jogspeed ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat doe ik normaal ook natuurlijk
maar als dat bij vergissing nog niet gebeurd is en ik wil de brug even verplaatsen dan stop-tie niet vlak voor het eind, vandaar dus
Bij vergissing niet homen?.. ehh.. klinkt cru. maar dan hoor je niet achter een CNC machine te staan.. Punt!..

Ik heb er bij mij nog niet eens homeschakelaars opzitten.. maar ik Home ALTIJD!.. hoe?.. simpel.. Ik parkeer de machine aan het end van de sessie altijd op zijn homepositie.. G30 is het laatste wat ik uitvoer voor ik de machine uitschakel.. de volgende keer dat ik em aanzet.. vaste routine.. Hoofdschakelaar, PC starten. wachten tot ie klaar is.. Dan staat bij mij altijd G++ op de voorgrond.. omdat dat sneller opstart dan USB/EdingCNC.. "Alt/Tab" toets drukken.. F1, F2, F8.. klaar.. MDI , G28.. (tafel naar middenvoor) Deurtjes open... Werkstukje opspannen.

Klaar?.. MDI, G30[enter]... PC uit.. hoofdschakelaar uit..
Plaats reactie