gcode-welk dialect ?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

gcode-welk dialect ?

Bericht door keesfrees »

dag,
ik ben weer druk bezig met het vervolmaken van m'n Eding-CNC besturing
zo loop ik tegen veel details aan en veel "aha, zit dat zo" momenten
ik hou zo veel mogelijk aantekeningen bij, om evt hier vragen over te stellen, maar ik post het niet direct hier want vaak kom ik er na wat (beter !) kijken zelf al weer achter :->
alhoewel het wel lastig zoeken is soms, er zijn verschillende bronnen die ik moet raadplegen om de juiste info te vinden
maar ik zal iig nog meer berichtjes maken over m'n ervaringen om wellicht voor andere gebruikers de zoektocht wat eenvoudiger te maken
nu hangt het maar net van je toepassing af natuurlijk, in mijn geval een grote :-)) 3 assige portaalfrees
die heb ik al jaren, maar de originele besturing is brak, en service is een moeilijk woord voor de leverancier :-(((((

de vraag voor nu :
welk G-code dialect komt het meest in de buurt van wat E-CNC gebruikt
voor een 3 assige machine kan dat niet al te moeilijk zijn, X, Y zijn logisch, de richting vd Z verschilt wel eens, de boog-middelpunten I en J (en K) zijn absoluut of incrimenteel
maar de begin(eind) en tussenliggende controle codes zijn vaak het probleem,
heeft iemand ontdekt welke gangbare machine-taal bruikbaar is cq het meest in de buurt komt ?
momenteel gebruikt ik een vertaal-rekenblad, werkt goed maar is wat omslachtig, dwz het werkt goed maar vraagt steeds een paar extra handelingen
BVD !
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: gcode-welk dialect ?

Bericht door audiomanics »

Je hebt dus kennelijk al een vertaalslag gemaakt middels een programma, dus ik neem aan dat je de meeste verschillen kent?
Kun je het een en ander niet eenvoudiger oplossen door je postprocessor te veranderen?
Desnoods kun je dan bij het genereren van je G-code kiezen welke postprocessor je gaat gebruiken, Of USBCNC of E-CNC..
Geef anders eens een paar voorbeelden...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: gcode-welk dialect ?

Bericht door keesfrees »

dank voor bericht
audiomanics schreef:Kun je het een en ander niet eenvoudiger oplossen door je postprocessor te veranderen?
dat was mijn bedoelde vraag / dat is natuurlijk waar ik naar toe wil
ik vraag me dus af waar Bert van uit is gegaan bij het maken vd besturing
je zou hopen dat dat een heel populaire machine (taal) is waar veel cam-progs. een PP voor hebben :->
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: gcode-welk dialect ?

Bericht door audiomanics »

In principe staan alle G-codes, die Eding CNC snapt, in de manual, compleet met de syntax.
Veel van de voorinstellingen worden direct vanuit Eding-CNC toegevoegd (zoals G17 enzo)
Waar je je dus alleen druk over hoeft te maken is dat je de juiste formaten aanlevert voor bijv G0, G1, G2 en G3.
Eventueel kun je in de postprocessor je eigen "Header en Footer" meegeven ( voorbeeld voor een footer is "G0 ZH M30" Waarbij de Z naar de homepositie gaat en alles afgezet wordt, motoren/lucht/koeling/etc..
Ik werk eigenlijk alleen met ArtCam van Delcam maar ik weet dat de mannetjes van Vectric daar ook gewerkt hebben. Hun postprocessor lijkt dan ook als twee druppels water op die van DelCam..
Als je ArtCam hebt heb ik eventueel wel een manual over het maken van een postprocessor beschikbaar in PDF.
Die zou je voor 90% ook kunnen gebruiken voor Vectric-producten.

De G-code die Eding gebruikt is vrij universeel. Je hoeft natuurlijk lang niet alle G-codes te gebruiken en veel van die Cam-programma's genereren ook geen opdrachte daarvoor. Die kun je eigenlijk alleen gebruiken als je op de machine zelf gaat programmeren of in een van de macro's.
Ik heb, buiten het spelen om, ter leering ende vermaek, niet echt behoefte aan gehad... tot nu toe.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: gcode-welk dialect ?

Bericht door DaBit »

Het G-code dialect van de meeste (alle?) hobby-besturingen lijkt sterk op Fanuc. Beginnen met een Fanuc postprocessor in je CAM-software en eventueel licht modificeren dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: gcode-welk dialect ?

Bericht door keesfrees »

de eerste Fanuc (Fanuc 6MB) post die ik testte werkt gewoon
de leading lines weggehaald en het commentaar teken vervangen
verder lijkt het allemaal goed !
dat had ik wel eens eerder kunnen doen . . .
bedankt, ik ga er verder mee
Laatst gewijzigd door keesfrees op 23 aug 2014 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gcode-welk dialect ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

EdingCNC's interperter is gebaseerd op de NIST interpreter.. da;s een van de oudste. de toevoegingen die Bert er later aan gedaan heeft, worden doorgaans niet gebruikt door CAM software.

Fanuc komt inderdaad het meest in de buurt.. ik heb in eerste instantie dan ook altijd met de Fanuc post in Cambam en Deskproto gewerkt.. tot ik een EdingCNC post maakte voor CamBam, en Deskproto er zelf mee kwam..

Ik weet niet welke CAM software je gebruikt?
Plaats reactie