gereedschaps lengte macro

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

gereedschaps lengte macro

Bericht door keesfrees »

ik probeer de meet macro te doorgronden
kan het zijn dat de macro gemaakt is voor Z-as naar beneden = positief ?
( Arie ? : dank )

sub m_tool (F3 in user menu)
Z gaat naar #4996 ( in mijn geval -175)
er komt een dialoog :
tool nummer invul vakje ( dat zou toch de huidige tool kunnen zijn ?)
lengte ongeveer (handig)
en D= . .

maar dan druk ik op OK
Z gaat naar -145 omhoog dus en gaat langzaam zakken
toolsetter sluit ~ - 150
Z gaat weer naar -175 , omlaag dus !
als ik de toolsetter niet sluit dan ga-tie tot -169 en dan snel naar -175

is niet helemaal wat ik verwachtte
ik heb de toolsetter wel gekalibreerd
enig idee ?
ik ben ondertussen aardig thuis in de macro's
om dit te onderzoeken zal ik eerst een lijstje moeten maken van de parameters, in de gebruiksaanwijzing staan ze niet per stuk benoemd
of heeft er iemand een lijstje (gezien) ergens
dit heb ik gevonden :

#4996, Z coordinate at tool change safe height
#4997, X coordinate for tool change
#4998, Y coordinate for tool change
#4999, Z coordinate at tool length equals zero or calibration tool height.
1-4999 Free to use, note that 4996 – 4999 are used by
the tool length measurement function under user
button 2.
4000-4999 Free to use, persistent.
5001-5006 POS X – C, interpreter position = work position
#5001 = X , current position of
#5002 = Y
#5003 = Z
#5063 = Z Probe position in work coordinates
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waar heb je je toolchange safe height staan?. op welke Z-positie gezien vanaf de machine.. ofwel.. waar staat je Z-as als Z#4996?

Ik heb dat wel vaker aangegeven.. machinecoordinaat Z0 is de hoogste positie van de kop.. toolchange safeheight is bij mij -10.. 1 cm onder het nulpunt dus..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Waar heb je je toolchange safe height staan?. op welke Z-positie gezien vanaf de machine.. ofwel.. waar staat je Z-as als Z#4996?
Dat definieer ik in G28. Door G28 te gebruiken kan ik ook vrij makkelijk de toolsetter een ander plekje geven als de lokatie botst met opspanspul oid. Toolsetter verplaatsen naar een willekeurige andere plek (ding zit op de tafel/klemt vast met 2 magneetjes in de voet), erheen joggen, G28.1 intikken in het MDI venster, en klaar.

Maar normaal gesproken is de toolwissellocatie bij mij op maximale Z, dus zo hoog als mogelijk. Mijn toolsettertje heeft een redelijke overtravel en de acceleratie is vrij hoog, dus ik kan ook best rap naar beneden. Dan is die paar mm meer of minder die er afgelegd moeten worden ook niet zo spannend meer.
Ik heb dat wel vaker aangegeven.. machinecoordinaat Z0 is de hoogste positie van de kop..
Bij jou is Z0 de hoogste positie. Maar tenzij EdingCNC het verplicht hoeft dat niet zo te zijn natuurlijk.
Bij mijn nieuwe machine is de locatie van de home/limitswitch Z=0. Eenmaal gehomed kan Z nog tot +20mm ofzo. In zoverre handig dat ik makkelijk kan zien tot waar ik kan gaan voordat ik een limitswitchfout voor de kiezen krijg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. niet bij mij.. Z0 is bovenaan..ongeacht wat EdingCNC "verplicht" Punt uit!.. bij een draaibank is het niet anders.. elke draaibank heeft zijn referentiepunt op Z Max.. een Z machinecoordinaat is altijd -(negatief) zo simpel ligt het.. dat er zelfbouwers zijn die wat anders in stellen wil niet zeggen dat dat dan ook goed is..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door DaBit »

Oeps, dit was het verkeerde topic.
Magoed: Z=0=bovenaan is handig. Het is bij mij ook de grens totdat de software besloten heeft dat-ie een stukje extra vrij kan geven. Maar meer dan enkel handig is het niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door keesfrees »

ik heb het eea aangepast en nu werkt het bijna zoals ik wil
nog een paar wensen
als ik tijdens het zakken naar de toolsetter op escape druk zou ik willen dat de Z-as weer helemaal omhoog gaat
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat kun je wel willen.. maar Escape is een "pauze".. en dan staat de machine gewoon stil.. klaar uit..
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door keesfrees »

Dat is merkwaardig, jij / Arie zet hier het eerste bericht na 4 jr. bij.
Toch meen ik dat dit draadje enkele dagen terug ook al naar voren kwam door een bericht van iemand, maar dat is weer weggehaald zeker ?
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door kris blancke »

pfff, ik heb mijn conclusies getrokken. Ik geef het op.Het hele tool setter "SEMI " automatisch gedoe is niet aan mij besteed.
ik moet maximaal 3 tool wissels doen en het hele semi automatisch tool wissel gebeuren is voor mij meer een PITA dan het een voordeel zou kunnen zijn.
Tja mss. voor massa productie, maar geef me maar een goed oog , vloeitje , spiegeltje, etc. voor het nullen.
En ja, ik heb me al scheel gezocht hier op het forum naar de evt. voordelen qua precisie en snelheid., niks dat me kan overhalen na een aantal gebroken freesjes en enkele leuke piercings op mijn probe.

Graag had ik enkele succesvolle productieve reacties gehoord.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door motormuis »

Kan je de frezen niet vooraf gelijk op nul zetten
ik doe dit omdat het wisselen van mijn machine te lang duurt
ik kijk of ik frezen heb die +/- gelijk lang zijn
span de houder in de draaibank en druk de frees met de beitelkop op 0
neem de volgende en doe het zelfde
dan hoef ik maar een beitel in de z richting op 0 zetten
bij m mijn vroegere portaalfreez was maar een spantang opname
daarvoor heb ik houders gedraaid die i de grootste spantang pasten en monteerde ik da de frezen in allemaal even lang
de spantang was dan de aanslag en alle frezen waren in z op 0
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door keesfrees »

Nu weet ik nog niet waarom dit onderwerp ineens naar voren kwam.

Maar goed, ik gebruik de toolsetter ed ook niet. De tafel heb ik altijd op Z=0 en de frezen op lengte zetten doe ik met een hoogte-meter, daar heb ik (uiteraard !) een vaste pek voor. Het maakt niet uit wat de hoogte (Z) is als je maar altijd dezelfde plek (Z) gebruikt.
En als ik wat kritische hoogten moet frezen (ipv helemaal door) dan frees is (doe ik eigenlijk altijd wel) een testblokje. Vierkantje met een sponning er aan, dan weet ik de Z afwijking vd frees en de dikte vh materiaal (gemeten niet aan de rand).
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door andrefc101 »

Het is mijn inziens ook de meest gebruikte methode om de te gebruiken frezen voor de klus in te meten en in de tooldatabase op te slaan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En ipv een vloeitje kun je ook een stukje materiaal nemen met bekende dikte, dat 'voelt' makkelijker. en als je dan 'schraapt' zet je je preset op Z(dikte( blokje ipv Z0, dat is nl. precies hetzelfde.

Ik gebruik altijd een plaatje geanodiseerd aluminium (graveer materiaal) dat is precies 3 mm dik (ik had heel veel van die afvalstukjes en heb de nauwkeurigste uitgezocht)
Dan JOG ik naar Z kleiner dan die 3 mm, voel of het plaatje er onderdoor kan, ga dan in stapjes naar boven, steeds voelend of het plaatje past.
Dan loop je ook niet het risico dat je te diep gaat (op een stuk staal) en je frees niet meer zo lekker is.
En die handeling gaat best snel, maar dat is erg afhankelijk hoe makkelijk je kunt Joggen. Met een handwiel met keuze standen voor stapgrootte kan dat best snel.
Dat betekend wel dat je eigenlijk per freesje een apart programma moet maken. Maar dat zie ik eerder als voordeel dan als nadeel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 09 sep 2018 08:40 Het is mijn inziens ook de meest gebruikte methode om de te gebruiken frezen voor de klus in te meten en in de tooldatabase op te slaan.
Dat werkt natuurlijk niet bij mensen die de freesjes in de spantang wisselen. (of je moet binnenin een aanslag hebben zitten waar je ze tegenaan drukt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie