mach3 naar USBCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

mach3 naar USBCNC

Bericht door Arian »

zijn er mensen die over gestapt zijn van mach naar usbcnc,en hoe is dat bevalen.

Arian
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: mach3 naar USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

overgestapt ben ik niet echt.. ik heb de trailversie van Mach eens gedownload, en ik kon daar ondanks 8 jaar CNC ervaring niet mee overweg..

USBCNC is een stuk makkelijker in de bediening.. veel overzichtelijker, ik heb voor die tijd gewerkt met CNCZEUS, een Fanuc-kloon onder DOS.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: mach3 naar USBCNC

Bericht door create »

Ik ga niet overstappen maar ik ga het erbij nemen, lekker makkelijk op mijn laptop. kan het overal mee naar toe nemen. Ben benieuwd hoe het gaat werken!!

gr Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: mach3 naar USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

create schreef:Ik ga niet overstappen maar ik ga het erbij nemen, lekker makkelijk op mijn laptop. kan het overal mee naar toe nemen. Ben benieuwd hoe het gaat werken!!

gr Create
erbij?.. en je werkt nu met?.. Mach?.. kwestie van tijd.. :lol:
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: mach3 naar USBCNC

Bericht door create »

Yep heb meedere besturingskasten die werken allemaal met mach3, maar wil toch usbcnc proberen! Ook ter leering en vermaak :mrgreen:

gr Create
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: mach3 naar USBCNC

Bericht door Arian »

Ik heb er even mee bezig geweer het is niet moelijk,alleen ik mis de Wizards
voor de rest is het wennen,maar dat was ook met mach 3.
Zijn er nu nog grooten voor delen buiten om USB!!

Arian
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: mach3 naar USBCNC

Bericht door create »

Arie of Bert help even :!:

Maar ik vind het overzichtelijk eruit zien, het is niet zo`n grote communitie als mach dus meer persoonlijk. En een Nederlander die het ontwikkeld, makkelijk met support. Bugs en features worden opgepakt. Kortom een product die nog in volle ontwikkeling is.

Ook een plus is, usbcnc daar zit een stuk software bij! Als je bijv een mach3 licentie koopt kan je (hoeft niet) een mach3 kaart erbij kopen. Bij usbcnc zit dat erbij in!

Meer feedback van de leden die er mee werken.

gr Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: mach3 naar USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arian schreef:Ik heb er even mee bezig geweer het is niet moelijk,alleen ik mis de Wizards
voor de rest is het wennen,maar dat was ook met mach 3.
Zijn er nu nog grooten voor delen buiten om USB!!

Arian
Wizzards?.. als in " kant en klare invuldialoogjes om pockets en dergelijke te frezen?.. hopelijk kan Bert zoiets in de nabije toekomst maken. :shock:

als je de voorbeeldprogramma's eens bekijkt, dan zie je hoe je met parameters kan werken, en op die manier zelf je wizzards in elkaar kunt schrijven.. ;-)

zelf heb ik standaardprogramma's voor de meest voorkomende bewerkingen, zoals ronde sleuven, en ronde en rechthoekige pockets

Afbeelding

deze vormen zijn allemaal gefreesd door het simpelweg ingeven van parameters, en het bewegen van de frees naar bepaalde coordinaten, 0m daar dan een subroutine af te lopen..

't merendeel van het freeswerk wordt toch gedaan met een CAM programma, zoals in mijn geval CamBam.. maar voor de " kleine klusjes " is een " wizzard " wel eens handig..
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: mach3 naar USBCNC

Bericht door Arian »

Arie

Ziet er goed uit.ik werk nu met mach,ik maak een tekening met Ironcad,en daar van maak ik een prog in visuamill.
ik heb zelf nog niet met parometers gewerk,maar dat is te leeren.
het ziet er wel mooi uit USBCNC.

Arian
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: mach3 naar USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb zelf 8 jaar met een Heidenhain TNC 410 gewerkt toen ik nog gereedschapmaker was.. CAM software gebruikten we daar niet.. was ook niet nodig..

de meeste werkstukken zijn opgebouwd uit een buitencontour, en dan kamers, gaten en sleuven.. die kun je makkelijk parametrisch maken.
alleen moet je dan wel een paar stevige algoritmen opstellen.. en dat vereist wat oefening.. ;-)

Bert Eding en mijn persoontje hebben deze GUI ontworpen om 't mogelijk te maken de besturing zonder muis te bedienen.. alle functies zijn te bedienen met F-toetsen, als ik mijn machine opstart, dan begin ik met F2, F3, F11, F12, F5, F3..

oftewel: Drives enable(F2), Home axes(F3), all axes(F11), terug naar Main menu ( F12), automatische programma afloop (F5) Load program (F3 ), 't lijkt heel wat.. maar 't hele proces duurt maar een paar seconden, en na een poosje weet je uit je hoofd waar je welke functie kan vinden, en werk je er blind mee

dit systeem is gebaseerd op de GUI van de Heidenhain besturing.. en omdat die heel veel gebruikt wordt, leek ons dat een mooie basis..
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: mach3 naar USBCNC

Bericht door Arian »

Arie.

ik ben nog even bezig geweest ik denk dat het een kwesti van wennen is.ik ben gewend om een prog helmaal uit te schijfen,ik ben van beroep cnc draai.
het is wel de moeiten om een keer te leeren om op een ande manier een prog te schijfen.

Arian
Plaats reactie