HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door Breaker »

Met de vernieuwde site is ook het plaatsen van foto's iets veranderd, dus misschien tijd voor een update.

CNCzone biedt een mogelijkheid om foto's op het forum te plaatsen. De voorwaarden zijn dat de afbeelding:
  • kleiner is dan 500 kB
  • lager dan 1024 pixels
  • smaller dan 1280 pixels
Er is dus soms nog wel iets van voorbewerking nodig, maar de meeste simpele beeldbewerkingsprogramma's ondersteunen het verkleinen van foto's.

Afbeeldingen kunnen niet als bijlage bijgevoegd worden in een bericht, ze moeten in de galerij geplaatst worden, iedere gebruiker van dit forum krijgt automatisch een persoonlijke galerij.

Naar de Galerij toe kan op twee manieren:
Manier A) Via: Persoonlijk Menu -> Gebruikerspaneel -> Galerij -> Afbeelding uploaden

16381

of met enkele tussenschermen:
Manier B) Via: Galerij -> Je persoonlijke album -> Afbeelding uploaden

16382
16383

In beide gevallen kan ook gebruik gemaakt worden van subalbums, in het geval je verwacht veel foto's over een bepaald onderwerp te plaatsen, ik maak zelf gebruik van die mogelijkheid maar het kan ook gewoon zonder.

Met beide routes komt uiteindelijk het scherm 'Afbeeldingen uploaden' tevoorschijn. Er zijn wederom meerdere manieren om foto's te plaatsen:

Manier 1:
Browse -> Selecteer één of meerdere afbeeldingen -> Open
In dit geval is <shift> gebruikt voor het selecteren van meerdere afbeeldingen: klik eerste afbeelding, houd <shift> ingedrukt, klik op de laatste afbeelding die geselecteerd moet worden, alles ertussen wordt automatisch meegenomen.
16384

In dit geval is <ctrl> gebruikt voor het selecteren van meerdere afbeeldingen: klik eerste afbeelding, houd <ctrl> ingedrukt, klik op de volgende afbeelding die geselecteerd moet worden, ieder bestand is individueel te selecteren of deselecteren door een klik.
16385

Is de goede selectie gemaakt, klik dan 'Open' en het beginscherm wordt nu ingevuld met de afbeeldingen. Klik dan op 'Doorgaan'.
16386

Nu worden de afbeeldingen getoond, kan er commentaar gegeven worden en kunnen afbeeldingen gedraaid worden. Als alles goed is, ga dan verder met 'Verstuur'.
16387

Manier 2:
Als het niet nodig is om commentaar te geven of de foto's te verdraaien is het ook mogelijk om foto's sneller te plaatsen via verslepen. Selecteer daartoe één of meerdere foto's in een bestandsbeheerprogramma, bijvoorbeeld windows explorer, en sleep de foto's vandaaruit naar het upload scherm. De afbeeldingen worden nu automatisch geplaatst.
16388

Vervolgens kan terug gegaan worden naar de galerij. Door op een afbeelding te klikken wordt extra informatie getoond zoals de links die in forumbericht gebruikt kunnen worden, daarvoor selecteren en knippen/plakken. Ik gebruik normaal de [gallery]#nummer [/gallery] tag maar de andere links kunnen ook gebruikt worden.
16389

Een snelle manier is:
1. Vooraf verkleinen van de foto's wanneer nodig
2. Galerij -> Persoonlijk album -> Afbeelding uploaden
3. Sleep de foto in het upload scherm
4. Galerij -> Persoonlijk album -> Klik op de afbeelding -> Kopieer de gewenste Tag
5. Plaats bericht plak de Tag
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door John Sellis »

Waar kunnen foto's niet gewoon met 4mb geupload worden. Hik altijd tegen die dingen aan. Ook formaten wijzigen waarom? Als ik een foto op mijn website plaats werkt dat met 100kb of 10mb. Zou hier toch ook moeten kunnen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door Kjelt »

Mooi post breaker.
Kleine toevoeging, mocht je nog geen persoonlijke galerij hebben of deze niet kunnen vinden dan kun je dit ergens bij de persoonlijke instellingen van je gebruikerspaneel aan zetten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door Kjelt »

John Sellis schreef: 02 mei 2018 23:19 Waar kunnen foto's niet gewoon met 4mb geupload worden. Hik altijd tegen die dingen aan. Ook formaten wijzigen waarom? Als ik een foto op mijn website plaats werkt dat met 100kb of 10mb. Zou hier toch ook moeten kunnen?
Omdat een forumpagina met 40 van dat soort foto's niet meer snel laadt, veel opslag kost en dus ook in de maandelijkse kosten oploopt.
Terwijl het nauwelijks iets toevoegt. De meeste fotos zijn toch situatie fotos waar detail boven de 1280 pixels niet nodig is.
Andere bestanden zoals schema's e.d. wil je toch raw hebben niet via screenshots e.d.
Bijna alle fora waar ik lid ben hebben een dergelijke restrictie, één forum waar dit niet geldt valt mobiel bij populaire topics nauwelijks meer mobiel te bekijken.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door Tonybryden »

Waarom is het foto plaatsen op dit forum zo ingewikkeld .
Moet toch veel makkelijker kunnen.
Je moet je foto toch gelijk in je post kunnen plaatsen,
Kees Moret

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door Kees Moret »

Tonybryden schreef: 23 okt 2018 10:57 Waarom is het foto plaatsen op dit forum zo ingewikkeld .
Moet toch veel makkelijker kunnen.
Je moet je foto toch gelijk in je post kunnen plaatsen,
Goeie vraag...
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door henkzelf »

Dat is om dat het tonen van een foto tussen je tekst in een bericht via een adres van de foto heel wat simpeler te programmeren is dan wanneer alle informatie van die foto in de file van je bericht opgeslagen zou worden. Ik zou dat niet kunnen programmeren.
Waarom? Alle foto informatie zou dan tussen {image} en {/image} moeten staan. Maar de code voor {/image} kan ook voorkomen in foto informatie. De rest daar achter zou dat als rotzooi tekst getoond worden In een filenaam kan {/image} niet voorkomen.
Bovendien kun je nu naar foto's verwijzen die al op het web staan en ergens anders ook gebruikt worden.

Merk op dat ik hierboven geen vierkante haken rond image heb gezet anders had dit bericht ook niet getoond kunnen worden omdat er dan een foto met een file "en" had moeten zijn.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door Tonybryden »

Toch blijf ik het vreemd vinden, alle forums waar ik gebruik van maak is foto’s plaatsen een eitje.
Hier moet je toch wat handelingen verrichten voor je het kan plaatsen.
Voor veel mensen toch een obstakel om het maar te laten.
Moet toch beter kunnen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door benkr »

Het kan natuurlijk beter, maar als Create zijn zak met munten voor het forum beheer leeg is, en wij niet al te scheutig zijn met doneren dan zal er denk ik niet veel veranderen, voor niets gaat de zon op, maar niet zo heel veel meer.
Ik blijf het toppie vinden dat dit forum op deze manier bestaat, beter kan altijd, maar goed is goed genoeg vind ik dan.
En komende zaterdag zal ik weer mijn uiterste best doen om de forum donatie pot weer flink gevuld te krijgen zodat dit forum nog een flinke tijd blijft bestaan.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door Tonybryden »

Dat is duidelijk en heb ik zeker respect voor.
Nu weet ik de reden waarom, en zal het ook hier bij laten.
En ja zeker een top forum hier.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door Breaker »

benkr schreef: 27 okt 2018 20:01 Het kan natuurlijk beter, maar als Create zijn zak met munten voor het forum beheer leeg is, en wij niet al te scheutig zijn met doneren dan zal er denk ik niet veel veranderen, voor niets gaat de zon op, maar niet zo heel veel meer.
Er zijn best eenvoudige verbeteringen mogelijk zonder dat het veel tijd of geld kost.
Daarnaast kan Create natuurlijk ook gewoon aangeven dat er meer geld of kennis nodig is om pijnpunten aan te pakken.
Het is toch wel met stip het Top-1 mysterie waarom foto's plaatsen zo ingewikkeld is op dit forum. Een ander goed bewaard geheim is waar de knowledge base is gebleven. En zo zijn er wel meer. Als niet gemeld wordt wat nodig is om het op te lossen zal het altijd een mysterie blijven...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Om dan maar alvast een paar puntjes over het foto mysterie te noemen. ( zoals ik het ervaar)
Helaas hebben we niet beide versies naast elkaar om de verschillen goed te kunnen bekijken, dus even uit m'n geheugen.
Wanneer je een reactie aan het schrijven was, was er een 'button' [gallerij], dan kwam je in het deel om foto's te plaatsen, en dat leek wat omslagtig, maar als je het door had viel het wel mee. Vervolgens kwam er onder die foto een button [bij tekst? plaatsen] en door een druk op die knop, kwam je plaatje keurig in je post.
Die methode was natuurlijk voor verbetering vatbaar, maar aan de andere kant ook heel goed werkbaar.

Als er überhaupt mogelijkheden zijn om het plaatsen van afbeeldingen te verbeteren, is het misschien handig om eerst te inventariseren wat de grootste pijnpunten zijn, en wat de impact van verschillende oplossingen is.

Mijn gevoel zegt me dat het automatisch aanpassen van het formaat een behoorlijk hoge score gaat krijgen.
Dan denk ik, als die button [plaatsen] weer terug onder de plaatjes in de galerij komt, de grootste hindernissen wel weg neemt.

Ik begrijp eigenlijk niet wat ik met 3 verschillende 'linkjes' onder die plaatjes moet, als de eenvoudigste gewoon goed werkt. (maar misschien heb ik iets gemist)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door Tonybryden »

Ja maar ik krijg te horen dat het een geld kwestie is,
Dan zou ik ook graag horen wat nodig is om het wat te verbeteren.
Ik zou daar zeker in proberen mee te dragen.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: HELP: Foto's Uploaden & Plaatsen (vernieuwd)

Bericht door create »

Daarnaast kan Create natuurlijk ook gewoon aangeven dat er meer geld of kennis nodig is om pijnpunten aan te pakken.
Moet toch even reageren voor zaterdag ;-)

Het probleem zover ik het heb begrepen is mede doordat ik geen eigen server ruimte heb zodat ik alles kan instellen (heeft met rechten te maken) maar een shared host heb, dus met meerdere bedrijven. En ja dat kost geld!
Hoe de andere fora`s dat hebben opgelost geen idee, mijn kennis is afgelopen jaren zeker gestegen maar nog niet op het niveau dat ik alles op kan lossen. Dan gebruik ik phpbbservice.nl om het een en ander na te kijken en uit te voeren. Die betaal ik dan van het geld wat wij van de leden krijgen. Ik heb elk jaar nog niets hoeven bij betalen uit mijn huishoudpotje en daar ben ik trots op. Ook hou ik er niets aan over maar dat hoeft van mij ook niet!

Als er iemand is op dit forum met veel kennis van het PHPBB script dan zou ik die wel willen spreken!!

Tot zaterdag!!!!

greetz Create
Plaats reactie