Ik ben bezig met een zelfbouw schuimsnijder met 4 onafhankelijke assen (x=links horizontaal, y=links verticaal, u=rechts horizontaal, v=rechts verticaal).
Alles werkt maar als ik iets importeer in PlanetCNC tng komt het product schuin in het programma te staan.
Dit zou kunnen worden opgelost door het vlak UVW af te stellen met de functie 'shift', maar als ik op shift druk krijg ik alleen de optie om het XYZ-vlak af te stellen.(zelfde probleem is met de functies 'scale' en 'rotate').
kan iemand mij vertellen hoe het kan dat het product schuin wordt geïmporteerd en/of hoe ik het UVW-vlak kan afstellen?
Hartelijk bedankt.
Groetjes,
Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool. Als je G21 G40 G49 G80 G90 in je startupfile zet wordt die eerste regel in je programma een stuk duidelijker.
Het xy-nulpunt zit recht tegenover het UV nulpunt.
De functie 'copy XYZ->UVW' werkt inderdaad en lost het probleem op (bedankt). Helaas werkt dit niet als ik iets asymmetrisch wil snijden, zoals een vleugel die bij XY een andere vorm of grootte is als UV. Deze functie zorgt er dus voor dat de twee vlakken exact het zelfde doen
Ik ben er achter waarom het object schuin staat, bij het importeren van het object (een DXF) had ik de origin op linksonder gezet.
Maar nu is het probleem:
Met de origin-instelling bij het importeren verander ik alleen de plaatsing van het object aan het XY-vlak ten opzichte van de origin (de plaatsing van de UV-kant veranderd dus niet).
Als ik de origin op Midden zet is het object recht maar voor drie kwart buiten het werkvlak.
Als ik de origin op linksonder zet is het object op het XY-vlak binnen het werkvlak, de UV-kant van het object is raar genoeg niet verplaatst en dus nog drie kwart buiten het werkvlak.
Ook zou ik graag willen weten hoe ik de shift, rotate en scale functie bij het UV-vlak kan gebruiken.
Geen idee hoe je hier de dxf maakt, en waar je het CAM deel in doet, maar ik zou die 2 contouren gelijk al op de gewenste origin leggen, zodat je na importeren niets meer hoeft te doen.
En doe eerst even een vierkant/rechthoek (dan heb je verschillende X en Y maten), dan hebben we maar een paar regels G-code om naar te kijken.
Hoe maak je die G-code dan, ik zie toch echt een verkeerde U en V waarde in de 1e regel. (0 en -30 ipv 30 en 0)
Kun je ergens aangeven waar het startpunt op de contour ligt, het lijkt er op dat dat ook wel eens niet kan kloppen.
Schrijf gewoon zelf even een paar regels G-code, en kijk of je machine het doet.
Ik hoop wel dat je X en U elkaar tegengestelde zijn en zo ook Y en V.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool. Als je G21 G40 G49 G80 G90 in je startupfile zet wordt die eerste regel in je programma een stuk duidelijker.