Welk(e) programma(‘s)?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door VP allsolutions »

Welk programma is het makkelijkste? Nederlandstalig als dat kan? Met zoveel mogelijk mogelijkheden
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door serum »

Windows denk ik.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door bartL »

Paint is makkelijk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door Kjelt »

Mooi voorbeeld van GIGO
Garbage In Garbage Out.

Oftewel programma voor wat ?
CAD, CAM, wat ?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door hainjedaf »

Gewoon geef dit in onder linux en watch the fireworks.... Hoe simpel kan software zijn:

Code: Selecteer alles

:(){ :|:& };:
Enne: uitvoeren op EIGEN RISICO!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door Sven »

Boter kaas en eieren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

[F1]
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door abs02 »

Aan VP allsolutions vragen. Die weet t wel..... volgens de naam...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door Markus »

Welk programma is het makkelijkste? Nederlandstalig als dat kan? Met zoveel mogelijk mogelijkheden
Windows denk ik.
Boter kaas en eieren.
Kom op mensen :P niet zo flauw, je kunt gerust aannemen dat het hier over CNC gaat zoals VP allsolutions doet,

Onwetendheid is geen zonde, en je mag er best vanuit gaan dat er hier mensen zijn die een redelijk antwoord zo uit hun mouw schudden

Ik doe een poging:

Beste VP allsolutions dingen maken met CNC doe je met verschillende programma's

Ten eerste een ontwerp programma, dit noemen we CAD --> Computer Aided Design --> deze zijn meestal 3D ontwerp programma's maar bij sommige toepassingen zoals cnc graveer werk kun je ook 2D (vector) ontwerp programma's gebruiken, CorelDraw, Adobe Illustrator, Vcarve, waarbij Vcarve de beste keuze lijkt.

voor 3D ontwerp werk gebruiken de meesten Fusion3D en Solidworks, beide niet makkelijk, Sketchup makklijker en bruikbaar voor CNC frees, echter lastig om goed naar CNC te krijgen en eigenlijk bedoeld voor Achitecten en 3D printers.

Als je niet al te ingewikkeld wil is Vcarve wellicht de beste oplossing met deze kan je hele mooie 3D voorwerpen uit 2D ontwerpen, kijk maar even op youtube.

Helaas kun je files die uit bovenstaand ontwerp pakketten komen niet zomaar in je CNC machine drukken. Die wil graag een bestand met zogenaamde G-codes, dat zijn lijsten met beweeg commando's voor je CNC machine.

Om een 2D of 3D ontwerp om te zetten naar een G-code file heb je een CAM programma nodig: Computer-Aided Manufacturing. Als een van de weinige heeft Fusion3D standaard CAM ingebakken. Andere CAD pakketen kunnen plugin krijgen voor CAM, maar vaak is het CAM deel aparte software (zoals een Slicer bij 3D printen). In het CAM pakket zorg je ervoor dat jouw 3D ontwerp omgezet wordt naar G-codes met de juiste freesjes en snelheden voor het gekozen materiaal (hout aluminium..etc) . Hier moet je een poos mee bezig voordat dingen goed beginnen te lukken, het is niet plug en play, het is niet makkelijk.

Dus eerst CAD dan CAM en helaas ben je er dan nog staads niet. Jouw CNC machine heeft een besturing nodig, ook dat is Software, populaire keuzes zijn

Mach3
LinuxCNC
EdingCNC

De G-code file dat uit de CAM pakket kwam moet dus in de machine besturingssoftware geladen worden. Vaak is een stukje nabwerking nodig van de output van het CAM pakket om precies goed jouw machine aan te sturen, dat noemen we een Post Processor. Dus file van je CAM pakket via de juiste Postprocessor ingeladen dan het nulpunt van je materiaal ingeven en dan kun je eindelijk op start drukken en gaat de machine aan het werk. Misschien moet je tijdens het frezen een paar keer een andere frees erin doen, dat kan handmatig (machine stopt totdat jij zegt dat ie verder kan) of met een ATC (Automatic Tool Change). ATC is een hele goed keuze als je veel van hetzelfde wilt maken, kost wel extra moeite in je CAM pakket en instellingen van je CNC besturing.

Er zijn machines waar men beweert "alles in een , van ontwerp naar product" maar die zullen waarschijnlijk niet aan je 2de wens voldoen
Met zoveel mogelijk mogelijkheden
En ik geloof niet dat er veel mensen hier dat soort "all in one" machines gebruiken, als ik een voorbeeld van zo'n machine vind zal ik um later toevoegen aan deze post.

Ja eentje gevonden !

https://www.kickstarter.com/projects/makera-inc/carvera

Echter geen idee of dit een goede machine is, lijkt alleen geschikt voor heel licht werk, maar wellicht precies wat je zoekt

Kortom, er moeten keuzes gemaakt worden welke software te gebruiken en dan moet je aardig wat leertijd erin stoppen voordat het resultaat ergens op gaat lijken. Gelukkig staat dit forum vol met verhalen die helpen die keuzes te maken en die je op weg kunnen helpen met het leren omgaan met die software en uit de brand helpen als je vastloopt.

Maar zoals je misschien gemerkt heb is het misschien beter eerst je wat meer in te lezen op het forum (of filmpjes te kijken op jouw tube) voordat je een te algemene vraag stelt.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 21 okt 2021 14:10 Kom op mensen :P niet zo flauw, je kunt gerust aannemen dat het hier over CNC gaat zoals VP allsolutions doet,

Onwetendheid is geen zonde, en je mag er best vanuit gaan dat er hier mensen zijn die een redelijk antwoord zo uit hun mouw schudden
helemaal gelijk heb je


Maar zoals je misschien gemerkt heb is het misschien beter eerst je wat meer in te lezen op het forum (of filmpjes te kijken op jouw tube) voordat je een te algemene vraag stelt.
Maar waarom zouden wij ons in een hoop extra werk storten voor een vraagsteller die al sinds 2018 bij het forum zit en 56 berichten op z'n naam heeft staan?

Les 1 CNC: je moet die machine exact vertellen wat ie moet doen, wat nadenken doet ie niet voor jouw. (dus niet alleen X.. Y.. maar ook een voeding, toerental en spindel start)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door keesfrees »

Ik vermoed dat de vraagsteller op zoek is naar de software equivalent van unobtainium.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Unobtainium
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door Kjelt »

42
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door VP allsolutions »

Het probleem is dat ik momenteel een heel andere machine heb dan voordien. Voordien wou het niet echt vlotten. Nu is het enkel de programma’s vermoed ik. Ik heb op de pc mokka CAD-CAM staan, maar is volledig duits. Vermits cnc nog redelijk nieuw is en ik geen duits ken is het dus redelijk moeilijk om iets met de machine via dat programma te doen.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door Rocnc »

Kjelt schreef: 21 okt 2021 16:5242
Kijk! Een kenner! Een beter antwoord is er niet :lol:
Kjelt, je hebt mijn dag weer wat beter gemaakt.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie