CNC draad snij machine software

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

CNC draad snij machine software

Bericht door ramsus42 »

Beste,

Wellicht zal deze vragen al ettele keren beantwoord zijn maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Nu de CNC portaalfrees al geruime tijd af is en naar volle tevredenheid draait (solidworks-cambam-mach3) ben ik nu bezig met een CNC hot wire cutter.

Echter weet ik niet goed welke software ik moet nemen.

Wat ik zou willen is een programma waarmee ik makkelijk vleugels kan maken maar ook rc vliegtuig rompen. Dus een romp in plakjes opdelen en deze snijden. Het zou makkelijk als ik het geheel kan aansturen met mach3 daar ik dit programma al gebruik.

Ik teken vleugels in solidworks. Kan ik deze gewoon exporteren naar een programma om er mijn bewerking op te leggen? Of hoe gaat dit in zijn werk.

Alle hulp is ontzettend welkom. Ik haal zometeen een XP PC op, de machine zelf is bijna klaar.

Bedankt!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet natuurlijk niets van hotwirecutters, maar een beetje mee denken lukt misschien wel.
Bij zo'n snijmachine heb je toch eigenlijk 2 keer een XY beweging op bepaalde afstand ?
Dus je hebt 2 contouren die door een draad verbonden worden, identiek aan de methode zolas je in solidworks een simpele loft tekend
Dus je hebt een 4-assige besturing nodig, XY voor een kant van de draad, UV ( of AB) voor de andere zijde van de draad.
Dan moet in de G-code dus in 1 regel 4 coordinaten komen zodat de beweging synchroon gaat lopen.
Dus je besturing moet het wire cutten eigenlijk als feature hebben, en de mogelijkheid om 2 dxf's te importeren, of op een andere manier die 2 'toolpaden' te kunnen kombineren.
En volgens mij zijn er een aantal die dat doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb zelf in het verleden een grote Hot-Wire CNC gebouwd, voor een aannemer die Polystyreen blokken gebruikte in huizen.. daar moesten ook allerhande profielen in gesneden worden..

Ik weet dat Bert Eding indertijd begonnen is met een Hotwire machine, en daar heeft ie in eerste instantie USBCNC voor ontwikkeld, omdat ie toen met Mach geen goede vloeiende beweging kreeg.. en da's voor vleugelprofielen belangrijk, dat alles vloeiend beweegt..

't "lastige" is niet zozeer dat je links en rechts verschillende contouren moet lopen.. maar dat de breedte ook van invloed is.. als je machine een meter breed is.. dan moet je de contouren corrigeren voor de breedte (lengte) van je te snijden materiaal.. of.. je moet de machine verstelbaar maken.. zodat je de portalen "tegen" je werk aan kan zetten..

Ik heb ook met een Draadvonkmachine gewerkt die een 2de Xen Y as had, U en V, maar ook een verstelbare Z-as.. omdat bij een draadvonkmachine vanwege de spoeling de nozzles tegen het werk moeten staan.. de "guides" van de draad lagen een eindje binnen de kop, en de machine kon daarvoor de contouren zelf compenseren.. dat is iets wat je op een Piepschuimsnijder zelf zal moeten doen.. hetgeen neerkomt op de profielen op het vlak van je XY en UV as projecteren, rekening houdend met de positie van je blok schuim, en de dikte van het schuim
Gebruikersavatar
jimbo
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 22:36
Locatie: Anderlecht
Contacteer:

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door jimbo »

Dag Ramsus,

ik ben zelf ook met modelbouw vliegtuigen bezig.
Ga eens kijken op http://papykilowatt.free.fr/html/Super% ... DFC+F1.htm
Da's de website van één van onze zeer actieve bouw leden die al zijn vliegtuigen op deze manier maakt sedert ettelijke jaren. Hier staat alles tot in detail beschreven voor de bouw en de software van zo een CNC hot wire cutter die prima functioneert. Kijk maar eens naar zijn vele modellen. Alle krediet voor Philippe !!!!

't staat in 't frans maar daar weet google translate wel wat raad mee. Mocht je vragen hebben ka je ze altijd per pb of via 't forum stellen.

Zijn hoofdsite is : http://papykilowatt.free.fr/index.htm

Groetjes & veel vleigplezier,
Jim
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door Arie Kabaalstra »

beter via het forum natuurlijk.. dan leren wij er ook wat van.. ook vanwege plannen in mijn hoofd voor een draadvonkmachientje.. :) met eventueel 5 assen
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door Leeuwinga »

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door DaBit »

LinuxCNC is 9-assig (XYZ+UWV lineair, ABC roterend) en kan die 4 assen aansturen (XZ+UV of YZ+WV). Alleen schakelt de trajectplanner dan terug naar de 'convervatieve mode'. Ik denk niet dat dat een probleem is voor een hotwire-machine; die hoeft niet met hoge snelheden op de 0,01mm precies de bocht om en dan voldoet de conservatieve manier van bewegingssegmenten aan elkaar rijgen prima.

De CAM-software is een groter probleem, daar weet ik zo gauw geen antwoord op. Aan CAM360 en CamBam heb je niet zoveel als je 3D vormen uit wil snijden vrees ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door ramsus42 »

iedereen hartelijk dank voor alle reacties. Ik ben er nu doorheen aan het spitten.

Daarnaast hoor ik nog steeds graag ervaringen van mensen die er al een tijdje mee bezig zijn. is GMFC bijvoorbeeld interessant omdat ik dan alles onder 1 dak heb?

Devfoam ben ik niet zeker van of ik ook solids kan importeren.

Er is zo ontzettend veel te vinden, en zoveel keus, maar wat nu écht interessant is is mij nog niet bekend..

Lastig.. leek eenvoudiger met de frees..
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door ramsus42 »

Ok, Bij devfoam dus geen solids, maar wel DXF's om er vervolgens zelf een vleugel van te knoeien.

https://www.youtube.com/watch?v=WYATLSZKoUk

Hmm..Wat zou het toch makkelijk zijn als ik gewoon een 3d vleugeltjes kon importeren om daar mijn bewerkingen op de leggen:P
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door Sven »

Ik heb even op linuxcnc foam cutter gezocht, het lijkt er op dat er in de meest recente versie een of andere vorm van hot wire configuratie meegeleverd wordt, als simulator of als werkende/aanpasbare, en ik heb zelfs iets gelezen dat het in de configuratie-editor gemaakt kan worden.

Dat maakt het denk ik de moeite waard even met een live-cd te gaan spelen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2464
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door hainjedaf »

De planet-cnc USB controller uit Slovenië kan standaard ook draad snijden.
Planet-cnc.com
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door ramsus42 »

Hoi Sven,

Maar voor Linux CNC heb je een Linux besturingssyteem nodig?

Bedankt Hanjedaf, echter zou ik graag mach3 willen gebruiken, mits ik dus ga voor 3 programma's.
Een Controller heb ik ook al, een 4 assige.

Dabit, helaas. Ben bekend met Cambam! Dat zou perfect geweest zijn. Alles standaart op verschillende machines.

Devfoam die Cees/leeuwinga voorstelde is een winnaar lijkt het?...
Laatst gewijzigd door ramsus42 op 12 dec 2015 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door ramsus42 »

Weet iemand of ik devfus en devwing/devfoam eerst een tijdje kan proberen?
(overal gezocht op de website, het staat er niet op?)

Om nu meteen 200 euro voor de software uit te geven is ook zowat...
wim_va
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 nov 2010 20:27

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door wim_va »

Ik gebruik GMFC en ben van de software bijzonder tevreden. Alle gegevens zijn heel eenvoudig in te geven:

- profiel aan de wortel
- profiel aan de tip
- tipverdraaiing (wash-out)
- V-stelling
- mogelijkheid om ronde of vierkante liggers uit te snijden, langs boven of beneden.
- ....

Software compenseert de kerf die ontstaat door het wegbranden van het schuim.

Een nadeel is wel dat je met hun driver board moet werken. De reden hiervoor is dat de timer die voor de pulsen zorgt op het bordje zitten. Het voordeel is wel dat je ook de stroom door de draad over de software kan sturen.

Ikzelf werk met MM2001-bordje via de parallelle poort. Er bestaan ook USB-oplossingen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Plaats reactie