CNC draad snij machine software

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door ramsus42 »

beste,

De keuze is gevallen op Devwing. Dit programma doet exact het geen dat ik wil.
Voor de romp ga ik een "dev" programma gebruiken, welke, dat weet ik nog niet.

Hartelijk dank voor alle suggesties. Dit heeft enorm geholpen.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door DirkSchipper »

Dit bestaat ook: http://www.cnc-hotwire.de/
Een heel andere insteek, maar niet verkeerd.
Op het modelbouwforum, gebruiker: "Prop-er" heeft er een, en snijdt er niet verkeerd mee.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door ramsus42 »

Goed,

We zijn nu een aantal weken verder en gebruik inmiddels naar volle tevredenheid Devwing. Met dit programma kun je vleugels exact ontwerpen zoals je dit zelf wilt, simuleren, om het vervolgens te snijden. Je kunt met het programma nog veel meer maar ik gebruik er maar een stukje van.
Wat ik graag gebruik is de wingspar feature. De vleugel wordt voorzien van een gleuf. De wingspar kun je exporteren als DXf welke ik vervolgens kan frezen op mijn portaalfrees. Het werk verukkelijk.
Wel loop ik nog te knoeien met de kerf. Bij een flink taps toelopende vleugel merk je dat de tip er vaak dunner uit komt dan de bedoeling was.
Om dit op te lossen heb ik een erg dunne snijdraad gekocht, (0,1mm volgens mij) Dit werkt perfect, alleen wordt de volledige draad niet heet genoeg op 24v. Ik zet de krokodillenbekjes dan dus dichter bij elkaar, dna gaat het goed.
Ik moet hier dus een andere voeding voor gebruiken.

Anyway, er is al aardig wat leuks uitgekomen, en leer iedere dag bij.
Nu ben ik toe aan de volgende stap. Ik heb een romp getekend in solidworks, deze wil ik snijden.
Ik kan de romp opdelen in segmenten, en de sketches als DXf exporteren, echter zal ik deze later weer moeten "alignen".
Mooier zou een all-in-one programma zijn dus dit automatisch doet, maar zoals het er nu naar uitziet is dat er nog niet.
Ik heb Stefano een mailtje gestuurd (de developer van Profili and het Dev pakket) met deze vraag:

Hi stefano,

I use your Devwing program for a while now and it's working really wonderful.

Now i'm ready for the next step.

I want to make rc model shaped fuselages from EPP foam. I already drawed this fuselage in 3d, and I can cut it into sections that I would like to cut.

What program do I need now? I'm thinking of Devfoam?

Don't need devfus because the fuselage is already designed.

Please inform..

Waarna ik als antwoord kreeg:

I don't have a software that do what you need (in the way you describe) as the result will be not accurate, cause to synchro point missing.

GMFC also doesn't do what you ask for.

You can do it with devFoam Pro, but you must slice the faces by yourself, export to DXF r12, import them in devFoam Pro and create the Parts, applying the Syncro points.

Actually this is the only way I know to do that in an accurate way.

May be in the future I'll create an application to automatize all that, but VERY few customers starts form an already drawn 3D shape, so I keep it at the bottom of my development list.

Goed, hier wordt ik niet veel wijzer van. Het is dus te doen met Devfoam maar dat was het dan ook.

Wie heeft hier ervaring mee?
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: CNC draad snij machine software

Bericht door ramsus42 »

Typish, nog geen reacties.

In de tussentijd ben ik zelf aan het stoeien geweest en denk dat ik het gevonden heb.

Ik snijd mijn model in plakjes met de split functie in solidworks. Dan save ik ieder plakje. Van dit plakje copy ik de omtrek van de voor en achterkant, deze 2 sketches open ik in een nieuwe sketch en exporteer ik als DXF.
Dan open ik beide DXF's in Devfoam pro, maak van de hoekige lijnen (weet niet waarom ze ineens hoekig zijn?) een nette spline, waarna ik in het volgende venster 3d synchronisatie lijnen kan zetten om er een 3d model van t emaken.
Ik kan zo een "sheet" vormen..De machine zal dus 1 romphelft snijden in losse plakjes.
Voor de rechterkant kun je het geheel spiegelen.

Of dat het op deze manier de bedoeling is weet ik niet, maar het werkt wel!

Ik heb ook zitten knoeien met face curves in solidworks alleen doet hij dat niet van meerdere faces tegelijk.

Anyway, hoe omslachtig ook, ik=happy:).
Plaats reactie