G73 ?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8947
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door Arie Kabaalstra » 11 mei 2016 15:15

dat wordt lastig.. het te verspanen materiaal is deel van de stroomkring.. als je door het koper heen bent, valt je geleiding weg..

henkzelf
Donateur
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door henkzelf » 11 mei 2016 16:32

Dan beweegt de pen toch tot hij aan de zijkant raakt.
Edit: Toegegeven: De routing moet wel zo herschikt worden dat het aard contact is stand blijft.
Dus ga ik het maar niet proberen.

Lameris
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door Lameris » 12 mei 2016 08:21

Alle materiaal dat elektriciteit geleid kan met vonkverspaning bewerkt worden,dus ook printplaat!
Zodra je door de koperlaag heen bent, en dat zal best wel snel gaan , stopt het proces.
De electrode slijt ongeveer net zo snel als het werkstuk. Dus met een scherp gepunte electrode werken heeft weinig nut, die punt is er zo af.
De diameter van de electrode is gelijk aan de diameter van het gat.
Je kunt het proberen met een 1 mm wolfram electrode, heeft een iets langere standtijd.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6382
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 12 mei 2016 11:08

Lameris schreef: Je kunt het proberen met een 1 mm wolfram electrode, heeft een iets langere standtijd.
Vulpotlood 0.5 of 0.3 mm en dan de hardste type? dat dat slijt is niet zo spannend, lengte genoeg, diameter blijft gelijk. Wel even iets verzinnen dat ie 'op lengte' blijft. Maar dat doet m'n vulpotlood ook.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Lameris
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door Lameris » 12 mei 2016 16:44

Ik heb vandaag de proef maar eens gedaan om een stukje printplaat te bewerken.
Ik had net het vonken ingeschakeld en toen stopte het proces. Eerst dacht ik dat er iets mis was met de voeding
maar bij nader inzien was de electrode al door de koperlaag heen en stopte het omdat de electrode op de epoxy stond.
Nog een keer gedaan en de tijd opgenomen. Het blijkt dat binnen 3 sec. de koperlaag laag weg is.
Ik denk dat het zeer goed mogelijk is om de print isolatie sporen te vonken als de print onder de electrode volgens een x-y patroon voortbewogen wordt.
Overigens moet de koperlaag goed met de andere pool verbonden zijn anders krijg je ook daar vonksporen!
Voordeel kan zijn dat in een werkgang het spoor gelegd kan worden.De randen van het spoor zijn niet rafelig en bij niet geheel vlakke plaat zijn toch alle sporen even diep.
Een voorwaarde is natuurlijk dat er altijd een stroompad moet zijn, dus eilandjes bewerken zal niet gaan.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6382
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 12 mei 2016 19:55

Lameris schreef: Een voorwaarde is natuurlijk dat er altijd een stroompad moet zijn, dus eilandjes bewerken zal niet gaan.
Dat wordt een hele slimme routeplanner. :lol:

Met zo'n vulpootlood constructie kun je misschien wel een leuk handtooltje maken om even een printje 'live' te tekenen.

Als je om dat potloodpuntje een koperen schuifvoetje maakt, heb je waarschijnlijk altijd wel contact. Gaatje van 3mm, schuin uitlopend, kun je er ook nog petroleum in druppelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door Sven » 12 mei 2016 22:36

hugo stoutjesdijk schreef:Vulpotlood 0.5 of 0.3 mm en dan de hardste type?
Ik zou het zachtste type nemen, daar zit minder bindmiddel en meer grafiet in.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6382
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 13 mei 2016 07:46

Sven schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Vulpotlood 0.5 of 0.3 mm en dan de hardste type?
Ik zou het zachtste type nemen, daar zit minder bindmiddel en meer grafiet in.
Ik ging op m'n gevoel af, die grote blokken grafiet waar ze vonkelektrodes van maken, lijken nogal hard, maar een blok vergelijken met een stiftje kan snel een verkeerd beeld geven, dus misschien heb je wel gelijk.

Merkwaardige wending voor een G73 trouwens. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7916
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: G73 ?

Bericht door DaBit » 13 mei 2016 08:46

Ik heb nog eens gekeken of dat vonkverspanen met 65VDC zonder pulsen of elektrode verticaal bewegen ook wil werken, maar dat was niet erg succesvol. Dan last de elektrode al gauw vast. Ik denk dat de troep niet gauw genoeg weg kan komen en de vonkspleet te klein is.

Dat de 'echte' machines een pulsbron en de hobbymachines een verticaal bewegende elektrode gebruiken heeft dus een reden blijkbaar.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8947
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door Arie Kabaalstra » 13 mei 2016 14:24

De diameter van de electrode is gelijk aan de diameter van het gat.
Nee.. er is nog zoiets als een Vonkspleet.. de vonk heeft een bepaalde lengte, voorbeeldje.. met een 0.25 mm draad vonkt een draadvonkmachine een sleuf van 0.32..

Op zich.. dat pulserend verticaal vonken.. 'k krijg ideetjes.. nog maar eenvoudige hersenspinsels.. maar toch.. toch maar eens een opstelling maken.. en zien hoe Titanium gaat..

Lameris
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: G73 ? vonkverspaning

Bericht door Lameris » 22 mei 2016 15:29

Zoals eerder aangekondigd heb ik mijn vonkerosie apparaat aan de freeskolom bevestigd.
Nu kan ik met een printplaat experimenteren.
Eerst maar eens een paar spoortjes getrokken met verschillende feed . ( 5 tot 20 mm/min )
Het proces werkt maar de snelheid ligt laag, met 5 mm/min ontstaat een spoor waarbij de hele koperlaag weg is.
Echter de randen zijn erg rafelig, kortom , het ziet er niet uit.
EDM, vonkerosie of vonkverspaning hoe je het noemen wilt is geen goede methode om printplaten te maken.
Wat wel erg goed gaat is het graveren van tekst. De voordelen zijn:
1. Gaat redelijk snel , 20 mm/min is een goede snelheid
2. De diameter van de electrode is gelijk de letterdikte
3. De electrode volgt de contour van het oppervlak, het is dus niet nodig zoals bij frezen dat het werkstuk geheel vlak is. De gravure is overal even diep.
4. Alle materiaal is te bewerken, dus ook hardstalen gereedschap en het mooie is dat er geen frees is! Er kan dus ook geen freesje bot worden.
5. Als electrode is alles wat stroom geleid bruikbaar. Ik heb stukjes electriciteitsdraad gebruikt meer ook 1 mm wolfram.
Bij het graveren is gebruik van olie niet nodig, door de voortdurende beweging kan de electrode niet gaan vastbakken.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6382
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 22 mei 2016 16:46

Lameris schreef:Wat wel erg goed gaat is het graveren van tekst.
Een CNC electrograveerapparaat.

Afbeelding

Had vroeger zo'n beetje elke werkplaats wel.( maar dan met de hand )
Maar best een goed idee om dat in ere te herstellen, kun je volgens mij heel fijne gravures mee maken met een beetje experimenteren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8947
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door Arie Kabaalstra » 02 aug 2016 17:23

Als je om dat potloodpuntje een koperen schuifvoetje maakt, heb je waarschijnlijk altijd wel contact. Gaatje van 3mm, schuin uitlopend, kun je er ook nog petroleum in druppelen.
Dat zou nog eens een goede oplossing kunnen zijn voor het vonken van Printplaten.. een ringvormig sleepcontact coaxiaal met je electrode.. , die loopt dan altijd op een spoor.. dus eilandjes zijn dan ook mogelijk, als je je route handig plant..

Lameris
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: G73 ?

Bericht door Lameris » 02 aug 2016 22:09

Het leek mij de moeite waard om eens te proberen of ik een printplaat kon vonken.
Ik ben dus eerst een aantal proefjes gaan doen om gewoon rechte sporen te trekken op de printplaat.
Gewoon met een dunne koper electrode. De voeding moet vrij laag staan om een schoon spoor te krijgen.
Echter..... de randen van het spoor zien er niet uit, heel erg rafelig.
Ik blijf dus mijn PCB's met een 60 gr freesje maken mooie strakke sporen je moet alleen zorgen dat de plaat
volledig vlak opgespannen ligt. Met een beetje zorg lukt dat.
Graveren met vonkverspaning op schuine of golvende vlakken gaat echter prima.

Plaats reactie