besturingssoftware voor CNC Shield

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door cncrob »

Hallo allemaal,

ik ben bezig geweest om software op mijn laptop te zetten voor zo'n CNC Shield.
maar mede omdat ik een NOOB ben als we het hebben over software krijg ik niets voor elkaar,
ik heb YouTube filmpjes zitten bekijken en heb (denk ik) daardoor GRBL op mijn Arduino UNO kunnen krijgen.
MAAR,
dan krijg je het volgende de Gcode Sender en die schijnt voor in windows10 ook JAVA nodig te hebben.
wat ik gedaan heb is Java gedownload en (denk ik!) op mijn laptop gezet,
op mijn scherm heb ik geen icoontje maar als ik ga kijken in mijn APS dan staat ie(JAVA) er wel tussen.
ook heb ik een poging gedaan om Gcodesender op de laptop te zetten maar vind na de ZIP uitgepakt te hebben alleen een mapje.
op mapje ge dubbelklikt vind ik geen exe of hoe zo iets ook heet?
een icoontje om het programma op te starten

het gaat over zo'n shield trouwens:
https://benselectronics.nl/files/15180/ ... ld-uno.jpg
en neem aan jullie weten wel de Arduino UNO.

ik doe denk ik wel meerdere dingetjes fout,......iemand....help?

VrGr Rob.
deze post staat ook nog in een ander forum!
Laatst gewijzigd door cncrob op 06 nov 2016 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door cncrob »

met uiteraard dom geluk aan het zoeken geweest de hele tijd (was al langer aan het zoeken)
maar met resultaat!!! hoi hoi hoi
of het ook echt uit eindelijk werkt durf ik nog niet 100% te beweren maar heb goede hoop.
voor de mensen die ook graag willen proberen een CNC te maken maar ook zo slecht zijn met software hier een link:
http://www.shapeoko.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=1376
de JAVA zat er nu gelijk bij en na uitpakken geklikt op het JAVA icoontje en.........

ik hoop dat jullie/andere er ook wat aan hebben.

VrGr Rob.
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door cncrob »

hallo lezertjes,

er is niet veel reactie(gaat ook te snel denk) maar neem aan dat het nog wel gelezen word.
ik heb heel even kort een GEL accu op het CNC bordje gezet (eigenlijk niet zoals het hoort) ook geen zekering :-(
ik heb de com poort en de poort snelheid (baud rate) ingesteld en het werkte!

VrGr Rob.
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door cncrob »

word dit:
https://benselectronics.nl/files/15180/ ... ld-uno.jpg
bordje hier eigenlijk wel gebruikt door mensen hier in het forum? (het blijft zo eng stil?)

hoe dan ook ik doe jullie lezers allemaal de groetjes en heel veel succes met de hobby.

VrGr Rob.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door Breaker »

Jawel, maar niet zo breed als Mach, LinuxCNC of EdingCNC.

Dit topic gaat volgens mij over hetzelfde bordje, maar ander onderwerp:
viewtopic.php?f=8&t=13427

GRBL komt ook wel regelmatig langs.
Als ik het zo lees staat er geen vraag meer open, je hebt alles zelf al opgelost 8) Dus misschien daarom weinig reaktie...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door cncrob »

Hallo Breaker,

ik ben nog wel eens waar nog lang niet zo ver(heb nog niets in elkaar) maar net zoals met mijn tweede 3D printer kan dat in eens verschrikkelijk snel gaan.
(of misschien wel niet, kan alle kanten op)
maar dat GRBL bedoel je dat dat niet zo veel gebruikt word als Mach, LinuxCNC of EdingCNC?
ik dacht dat juist dat GRBL een beetje bij dit bordje/shield hoorde.

moet ik er trouwens bij vermelden dat ik helemaal niet weet(qua software) hoe nu verder?
gestel dat ik iets heb wat....op een CNC machientje lijkt,
hoe prop je er dan een werkstuk in? kun je van uit paint iets laten frezen of......?

VrGr Rob.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door hugo stoutjesdijk »

cncrob schreef:maar dat GRBL bedoel je dat dat niet zo veel gebruikt word als Mach, LinuxCNC of EdingCNC?
ik dacht dat juist dat GRBL een beetje bij dit bordje/shield hoorde.
Dat zou allebei wel eens kunnen kloppen. ( die mach3, linuxcnc en EdingCNC gebruiken dus andere vormen van breakout bordjes en stappenmotor drivers)
Maar dat wil niet zeggen dat er veel gefreesd word met een GRBL configuratie.
Als jij dat als jouw uitdaging ziet, moet je het vooral doen, maar niet teleurgesteld zijn als er erg weinig reacties komen bij vragen.

Als je GRBL opstelling eenmaal luistert naar G-codes, dan kunnen we je waarschijnlijk iets meer helpen, dan gaat het weer ergens op lijken wat de meeste hier herkennen.

Code: Selecteer alles

G0 Z50
G0 X0 Y0
G0 Z2
G1 Z-2 F500 S5000 M3
G1 Y50
G2 X50 Y50 R25 // hier wordt het al lastig 
G1 Y0
G1 X0
G0 Z50
M30
Dus als je de machine kunt laten reageren op bovenstaande regeltjes begint het wat te worden.

O-ja, het is de bedoeling dat je dat werkstuk er uit haalt na het frezen, dat hoef je er niet eerst in te proppen. Dat doe je met surprises e.d. :lol:
Er moet dus een tekening komen van wat je wilt frezen, dat moet getekend met een pakket waar je iets met maatvoering kunt doen. Dat noemen we een CAD pakket.
Daarna moet die informatie omgezet worden naar een freesstrategie, dat noemen we CAM.

Als jij in de Paint hoek zit te denken moet je beslist eens naar de mogelijkheden van http://www.deskproto.com/index.php gaan kijken. Niet dat ik dat met elkaar wil vergelijken, maar ik kan me voorstellen dat dat een beetje in jouw richting zit. ( de wensen van CNC frezers liggen nogal uit elkaar )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door DaBit »

cncrob schreef: maar dat GRBL bedoel je dat dat niet zo veel gebruikt word als Mach, LinuxCNC of EdingCNC?
ik dacht dat juist dat GRBL een beetje bij dit bordje/shield hoorde.
CNC-sturingen zoals Mach/EdingCNC/LinuxCNC/etc. hebben toch wel wat pluspunten op een freesmachine. Je ziet de paden op je scherm, instellen van coordinaten is makkelijker, je kunt met handwieltjes werken, etc.
Ga je naar het kostenplaatje kijken, dan ben je met 75 euro voor een 2e hands PC voorzien van parallelle poort en een breakoutbord van een 10-50 euro al aardig goed op weg. Als je wat kunt solderen dan kun je de parallelle poort ook wel direct verbinden met dat CNC-shield.

Aangezien je voor dat GRBL spul toch ook iets PC-erigs nodig hebt om de G-code te versturen win je eigenlijk niet zoveel kwa kosten, en dan trekken de meesten de conclusie dat gebruik van GRBL niet zoveel voordelen bied.
moet ik er trouwens bij vermelden dat ik helemaal niet weet(qua software) hoe nu verder?
gestel dat ik iets heb wat....op een CNC machientje lijkt,
hoe prop je er dan een werkstuk in? kun je van uit paint iets laten frezen of......?
Als je nu gaat 3D-printen moet je je model door een slicer halen. Die produceert de G-code voor de machine.

Bij frezen werkt dat hetzelfde, het heet dan echter geen slicer, maar CAM. Dat kan rechtstreeks vanuit een STL (met bijvoorbeeld het door Hugo aangehaalde Deskproto), maar vaak wil je dat de frees een rondje ook als rondje freest, en dan heb je iets meer werk om de software dat te vertellen.

Hoe maak je nu de modellen voor je 3D printers?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door cncrob »

Hallo Hugo en DaBit,

ik dacht dat GRBL ook met mach3 verwerkt kon worden zodoende heb ik dat met wat moeite op mijn laptop gezet.
dus in plaats van mach heb ik voorlopig ook die Gcode Sender er op gezet dacht we houden het voorlopig een beetje simpel.
(dat schijnt dus een foute gedachte geweest te zijn!)

ik heb nog geen CNC maar zat er al een lang tijdje op te broeien.
heb geen hoge eisen(denk ik) wil graag zelf bouwen,
een naambordje misschien, in een later stadium misschien een PCB?

ja 3D printen heeft ook best wel wat voeten in aarde gehad.
Arduino software, Repetier/Pronterface, Slic3r/Gcode generator
ook hier ben ik aardig mee in gevecht geweest voor het werkte.
(ja ja gevecht omdat ik er gewoon te weinig van af weet, van software dan!)
tekenen van werkstukjes heb ik gedaan met Tinkercad wat een te gek programma vind ik dat zeg,
en ook zo leuk om mee te werken! (en nog best precies ook)

maar inderdaad daar komt dus ook best wel wat bij kijken!
ik hoop trouwens dat de software voor mijn 3D printer niet overhoop gehaald word door die andere software?
anders ga ik HEEL hard huilen! ;-)

ik heb twee(2) Prusa I3 gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=3rTwHIluqBE
los natuurlijk van de gekochte onderdeeltjes/electronika,
de onderdeeltjes van de printer in het filmpje hier boven heb ik op de eerste printer geprint.
het O frame heb ik uit iet wat dik aluminium geboord geknipt geslepen en gevijld.
ben metaalbewerker in de scheepsbouw en heb dus wel wat gereedschap tot mijn beschikking.
natuurlijk draad endjes enz enz... gesponsord door de zaak! ;-)

en ja ben ik ook eigenwijs draad end zal ik in eerste instantie ook gebruiken om de assen te bewegen.
nogmaals geen hoge eisen, nog niet. (sterker nog heb voorlopig nog niets en zal niet snel veranderen denk ik.)

maar tot zo ver dank jullie wel voor jullie schrijven!
als ik die CODE in mijn Gcode Sender prop gebuert er dan wat Hugo?

VrGr Rob.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door hugo stoutjesdijk »

cncrob schreef: tekenen van werkstukjes heb ik gedaan met Tinkercad wat een te gek programma vind ik dat zeg,
en ook zo leuk om mee te werken! (en nog best precies ook)
Zou nog best lastig kunnen zijn om een cad pakket te ontwikkelen wat niet precies is. Dat is dan weer het voordeel van digitaal. :mrgreen:
cncrob schreef: als ik die CODE in mijn Gcode Sender prop gebuert er dan wat Hugo?
Nou je kunt het in ieder geval proberen, veel risico zul je niet lopen.
( er is altijd een kansje dat GRBL nog iets speciaal in de eerste regel wil, dat weet ik niet )
Wat er gebeurt is natuurlijk afhankelijk van waar het nulpunt op dat moment zit.
Als je er een pen in hebt, en het Z0 punt op tafel, (programma zakt naar Z-2, dus die pen wordt 2mm ingedrukt)
En tekend dan een vertikale lijn, gevolgd door een halve cirkel, weer een vertikale lijn ( maar tegengestelde richting van de eerste) en dan terug naar het punt waar die begonnen is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door DaBit »

cncrob schreef: ik dacht dat GRBL ook met mach3 verwerkt kon worden zodoende heb ik dat met wat moeite op mijn laptop gezet.
Nee, GRBL en Mach3 doen allebei hetzelfde: G-code consumeren en de motoren aansturen.
Alleen bij GRBL moet je nog software hebben om de G-code naar de Arduino te krijgen, en dat is dan die G-code sender.
Bij Mach3 heb je dat niet nodig; dat is alles-in-1 zeg maar. Daar gaat aan de ene kant G-code in en aan de andere kant stuurt het programma motortjes.
heb geen hoge eisen(denk ik)
Komt vanzelf nog ooit een keertje :mrgreen:
tekenen van werkstukjes heb ik gedaan met Tinkercad wat een te gek programma vind ik dat zeg,
Nou, dan blijf je dat toch nog even doen?

Tegen de tijd dat je machine draait download je een keertje de probeerversie van DeskProto, wat dan de 'frezen-tegenhanger' is van Cura/Slic3r/Simplify3D/whatever je nu gewend bent. Dat programma is ook makkelijk om te gebruiken. Daar speel je dan wat mee, en dan kom je er vanzelf achter wat je mist of anders wil.
en ja ben ik ook eigenwijs
Dan ben je de enige hier. Echt waar hoor! :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: besturingssoftware voor CNC Shield

Bericht door cncrob »

tis al weer een tijdje geleden maar heel langzaam kruip ik naar mijn doel.
ik heb deze gekocht:
https://reprapworld.nl/products/mechani ... ulley_5mm/
en heb 5X GT2 Closed Loop 400 Timing Belt gekocht
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=GT2 ... t&_sacat=0

ik wil een plaat MDF van ongeveer 500 X 500 X 22MM een motortje in het midden met de GT2 Driver dubbele Pulley 5mm aan een kant in het midden plaatsen.
van af die motor met dubbele pulley met daar om twee loop belds eentje naar links eentje naar rechts om ook weer een enkele katrol:
https://reprapworld.nl/products/lineair ... atrol_gt2/
die alle twee weer op in dit geval voorlopig op 500MM M8 schroefdaad zit.

op deze manier wil ik de Y as met een(1) st.motor en toch(hoop ik) met kracht en vertraagt heen en weer kunnen draaien.
heb niets tegen twee(2) motortjes maar als er een een(1) stapje mist gaan we scheef.
MAAR, moet nog even naar een bouw markt voor dat MDF en oom die M8 gelagerd en te spannen ophangen.
zat te denken aan 3D geprinte (verstelbaare/schroefbaare) lager blokjes.

maar goed, dacht laat nog even wat weten.
VrGr Rob.
ik mis wel net zoals bij Thiniverse een gezamenlijke bibliotheek!
heb je dat voor CNC niet?
Plaats reactie