welke software voor toolpad?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door arjancnc »

hugo stoutjesdijk schreef:
arjancnc schreef:Verschil met 4 assig is dat je dan de x nog voorop ne werkstuk legt en er een relatie is tussen je je ronde stuk en je nulpunt (middelpunt). Dat is er bij 5 assig niet. Ben heel benieuwd hoe je deze tafel gaat toepassen. Ik hou de topic in de gaten.
Dat zou anders 5 assig ook wel kunnen, alleen noemen we het dan 5 zijden.
Als je een kubus opspant, kun je natuurlijk alle bereikbare zijden hun eigen nulpunt geven : G54, G55, G56, G57, G58 (komen me bekend voor uit een ander topic :mrgreen: )
En als die eenmaal ingesteld zijn, is het niets anders dan:

Code: Selecteer alles

G0 Z maximaal
G56 // of een andere voor de betreffende vlakken
G0 X0 Y0 A0 B0  // X) Y0 zijn eigenlijk overbodig, die komen wel in de code
en je staat weer boven het nulpunt van het betreffende vlak. Kun je dus een dobbelsteen aan 5 kanten bewerken.
Dat is waar.

In dat gevalmoet je 5 keer uitklokken (of handmatig omrekenen) waarmee je het voordeel van een 5 asser deels teniet doet, maar je hebt gelijk, het kan op die manier. Je code wordt er wel lastig leesbaar van en je hebt dan 5 instellingen op de machine die overeen moeten komen met je CAM ipv 1.

Het zou een hack zijn om een 2,5D cam systeem 5 vlaks te gebruiken.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

tis allemaal niet makkelijk....

denk ga eens ff met fusion 360 spelen.... dus ik laad een stl.... mag dat geen tris wezen maar een quads mesh... wat een gedoe...

heb nu ff geen zin meer..... ga morgen wel weer verder.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door serum »

Pak estlcam nou voor de gein eens.. How.. Sorry.. niet gezien dat dit om meerassig ging.. in de war met een andere thread.
Laatst gewijzigd door serum op 01 mar 2017 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door arjancnc »

Swets schreef:tis allemaal niet makkelijk....

denk ga eens ff met fusion 360 spelen.... dus ik laad een stl.... mag dat geen tris wezen maar een quads mesh... wat een gedoe...

heb nu ff geen zin meer..... ga morgen wel weer verder.....
STL is een formaat waar de meeste CAD pakketten waaronder fusion niet van houden, het zijn geometrische vormen maar een benadering daarvan in driehoekjes. Ik werk graag met Solids (step/iges/Solidworks/Inventor). Waarom heb je STL nodig?
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door DaBit »

Via Meshlab, en MeshMixer ook denk ik, kun je makkelijk van het ene naar het andere formaat gaan.
Maar als je bron toch STL is zou ik eerder eens met Deskproto spelen. Wel zo handig dan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

arjancnc schreef:
Swets schreef:tis allemaal niet makkelijk....

denk ga eens ff met fusion 360 spelen.... dus ik laad een stl.... mag dat geen tris wezen maar een quads mesh... wat een gedoe...

heb nu ff geen zin meer..... ga morgen wel weer verder.....
STL is een formaat waar de meeste CAD pakketten waaronder fusion niet van houden, het zijn geometrische vormen maar een benadering daarvan in driehoekjes. Ik werk graag met Solids (step/iges/Solidworks/Inventor). Waarom heb je STL nodig?
nou ik had een paar van die stl bestanden van internet gehaald.... Borstbeeld van Beethoven Enzo... maar dat zijn allemaal tri Stl files... vandaar....
DaBit schreef:Via Meshlab, en MeshMixer ook denk ik, kun je makkelijk van het ene naar het andere formaat gaan.
Maar als je bron toch STL is zou ik eerder eens met Deskproto spelen. Wel zo handig dan.
ja ik was al met meshlab bezig geweest... en ook met Deskproto.... maar ik kan het simuleren (nog) niet vinden in Deskproto... althans niet zo simulatie als in de andere software.... want ik wil wel ff kunnen kijken wat er gaat gebeuren, en hoe het er uit gaat zien....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

bij deskproton lees ik het ook, dat je uit moet gaan van het snijpunt van de 2 draaiende assen....

maar... en ik zal wel dom zijn.... maar ik snap nog niet erg wat dat dan betekend?

kan niet iemand een kladje tekenen met wat maten er bij , en wat het dan betekent?

stel dat ik zo borstbeeld van Beethoven wil maken... Afbeelding

hoe ga ik dan te werk...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoe zou je dat met een 4e as doen ?
Waarschijnlijk een denkbeeldige hartlijn door die kop heen trekken, en dat is dan de hartlijn van je 4e as.
Nu moet je ook de hartlijn van de 5e as opgeven, maar omdat je heb op moet spannen, moet je dus je opspanning eigenlijk aan de onderkant van die kop tekenen, met een hartlijn er in (misschien voor de duidelijkheid een dwarsgat) op de plek waar die straks op je 5 assige tafel opgespannen wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door carlo »

je moet eerst bepalen waar alle assen kruisen dat is je nul punt
ligt dit in de tafel of niet maakt niet uit
als je in fusion 360 gaat en daar onder "cam samples" "machine tables" "pocketnc" het voorbeeld in laad en dan de origin zichtbaar maakt zul je zien dat het nulpunt in het centrum van de tafel op een bepaalde hoogte van de klem ligt
je plaats dus je werkstuk op de klem en zodoende ligt het nulpunt in je wekstuk
14294

dus eerst bepalen waar het nulpunt ligt
dan kijken hoe je je werkstuk gaat plaatsen
en dan kun je het nulpunt tov je werkstuk vast leggen

is de klem hoger dan gaat het nulpunt in de klem zitten
14295
en zweeft het werkstuk dus boven het nulpunt
Laatst gewijzigd door carlo op 02 mar 2017 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door arjancnc »

Zie bijlage voor de Haas Trunnion die ik gebruik in Inventor HSM. Ik moet in deze samenstelling dan mijn onderdeel gaan plaatsen zwevend boven de draaikieptafel. De afstand die ik in SWX meet tussen tafel en bovenkant stuk, moet gelijk zijn aan die afstand in de machine. Het nulpunt ligt op center of rotation oftewel waar de twee rotatieassen kruisen.

*edit: zo dan maar:
http://a360.co/2lh5Znw
Laatst gewijzigd door arjancnc op 02 mar 2017 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door andrefc101 »

arjancnc schreef:[img=600x400]https://myhub.autodesk360.com/ue29ceefd ... ?view=true[/img]
Ziet er goed uit ;-)
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door arjancnc »

andrefc101 schreef:
arjancnc schreef:[img=600x400]https://myhub.autodesk360.com/ue29ceefd ... ?view=true[/img]
Ziet er goed uit ;-)
Ben jij er nog uitgekomen met je draai/kieptafel zonder snijdende rotatieassen? Ik zag je posts op het HSM forum
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door andrefc101 »

arjancnc schreef:Ben jij er nog uitgekomen met je draai/kieptafel zonder snijdende rotatieassen? Ik zag je posts op het HSM forum
Nog niet, ik heb een andere (Chinese) 5-assige controller, welke ik dus zonder PC kan gebruiken, en daar moet de hele pp op aangepast gaan worden, dus dat wordt nog een aardig klusje....
Plaats reactie