welke software voor toolpad?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door DaBit »

Swets schreef:jaja... ik denk dat ik de enige ben die het niet snapt... :-)
Je bent de enige niet, alleen de rest houd z'n mond dicht. :lol:

Maar ik mis ook nog een paar kleine stukjes, voornamelijk kwa hoe Fusion360 ermee omgaat. Ik heb er kort mee gespeeld, maar ik vond het verdacht dat ik geen geometrie van de machine in moest stellen.
arjancnc schreef:In Fusion 360 is dit niet heel ingewikkeld. Je moet je nulpunt op de kruising van de twee assen leggen en vanaf daar programmeren. (snijden de 2 assen niet dan heb je een probleem).
Deze snap ik denk ik.
Je bedoelt dus dat als je zo'n tafel hebt zoals in de startpost beschreven dat je het werkstuk-nulpunt op het punt legt waar de A- en C-assen (en XYZ) kruisen, en nergens anders?

OK, dat is nog wel een versimpeling van zaken die zinvol is. Zou je ook in een fixture kunnen (moeten) verwerken.
Maar wat ik dan nog mis is hoe ik opgeef welke roterende assen Fusion kan gebruiken en wat de bereiken zijn van die assen. Ik zie in de post wel zaken als:

Code: Selecteer alles

var aAxis = createAxis({coordinate:0, table:false, axis:[0, 0, -1], range:[-1440, 1440], cyclic:true, preference:1});
var bAxis = createAxis({coordinate:1, table:false, axis:[0, -1, 0], range:[-120, 120], preference:0});
machineConfiguration = new MachineConfiguration(bAxis, aAxis);
Maar dat zou CAM360 bij freesbaan-generatie toch ook moeten weten lijkt me?
arjancnc schreef: De enige manier om dit te voorkomen is een machine met TCP compensatie, maar dat vindt je niet in een hobbybesturing.
Wat doet 'TCP-compensatie'? De punt van de frees op dezelfde locatie houden als de assen draaien?
En zo ja, welke punt? Als je een bolkopfrees hebt, is het dan het hart van die bol?

Misschien vind ik het ooit nog wel eens leuk om een draaiplateau (C-as) op de tafel te zetten en de freesmotor zwenkbaar te maken (B-as). Ik heb nog twee hele grote kruisrollagers liggen waar ik ooit wat zinnigs mee wil doen :lol:
Maar vooralsog zie ik een 3D-printer als handigere manier om '5-assige dingetjes' te maken. Moet het van metaal zijn dan is printen met was, keramische slurrie en zand erover, was smelten, en volgieten met aluminium misschien nog niet eens zo'n slechte methode ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Insp
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Insp »

Vergeet ook de configuratie van je 5-asser niet,
Heb je een A+C as, of een B+C as. Dit moet de postprocesser weten!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

DaBit schreef:Misschien vind ik het ooit nog wel eens leuk om een draaiplateau (C-as) op de tafel te zetten en de freesmotor zwenkbaar te maken (B-as). Ik heb nog twee hele grote kruisrollagers liggen waar ik ooit wat zinnigs mee wil doen :lol:
Maar vooralsog zie ik een 3D-printer als handigere manier om '5-assige dingetjes' te maken. Moet het van metaal zijn dan is printen met was, keramische slurrie en zand erover, was smelten, en volgieten met aluminium misschien nog niet eens zo'n slechte methode ook niet.
nou ik weet nog niet of ik zo'n ding maak, of koop.... wat me alleen opviel is dat die dingen nu super veel op bijvoorbeeld Ebay te vinden zijn en ik me dus af vroeg hoe je daar nu iets op maak....
ik heb ook zo aanbieder van die tafels aangeschreven, maar krijg geen antwoord.....

maar bedoel als je zo'n ding koop, wil je er toch ook wat mee willen maken?
en met alleen een 4de as gaat goed is visual Cam... maar hoe dit nu moet...?

Afbeelding

maar ik snap dat snijpunt verhaal al niet helemaal denk ik... snijpunt van die 2 (draaiende) assen ligt bijvoorbeeld 20 mm onder het hart van de tafel waar je je materiaal op span...
dus in de tafel of snap ik er nu niets van?
dus dan moet je daar in je cam software ook je 0 zetten?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door DaBit »

Mjah, VisualCAM weet ik weinig van, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Swets schreef:maar ik snap dat snijpunt verhaal al niet helemaal denk ik... snijpunt van die 2 (draaiende) assen ligt bijvoorbeeld 20 mm onder het hart van de tafel waar je je materiaal op span...
dus in de tafel of snap ik er nu niets van?
dus dan moet je daar in je cam software ook je 0 zetten?
Juist. Als je een normaal XYZ assenkruis hebt dan is je (0,0,0) het kruispunt van die assen.
Voeg je nu 2 roterende assen toe, dan moet het nulpunt nog steeds op het punt liggen waar alle assen kruisen.

Probleem is dat hobbybesturingen wel een offset kunnen voor de lineaire assen, maar je kunt niet de as waarover een A/B/C as roteert een offset geven. Daardoor ben je dus min of meer gedwongen om het werkstuk-nulpunt op de plek te leggen waar de roterende assen kruisen.

Zou ik het in Fusion360/CAM360 willen gebruiken, dan tekende ik de schommeltafel in, en definieerde ik daarin mijn werkstuk-nulpunt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door pa3gmi »

Als je een testversie van DekProto download kun je 5 assig werken, een maand lang testen.
Je kunt dan inderdaad gebruik maken van de getoonde 5 assige combinatie.

Groeten,

Rien.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat er wel wat juwelenontwerpers zijn die zo'n tafeltje gebruiken.
En als je iets wilt maken met meerdere vlakken onder verschillende hoeken, is het nog wel te behappen, als je het voor elkaar krijgt je wegdraaiende nulpunt te volgen.
Een bol met vlakjes maken (facetten) is natuurlijk steeds een andere hoek instellen, vlakje frezen, volgende hoek, als je 1x rond bent stel je de volgende hoek in, en doet weer een riedeltje vlakjes om de .. graden.
Of als je een kegel hebt, en je wilt rondom gaatjes onder een hoek in die kegel, heb je ook 2 assen nodig.
Ik durf er geen getallen aan te hangen, maar het meeste werk is natuurlijk 2 1/2 D omdat dat ontwerp technisch gewoon het simpelst is. Dan komt er een deel 3D freeswerk, dan het 4 en 5 assige, waarvan het merendeel waarschijnlijk ook tot vlakken onder andere hoeken beperkt blijft, en uiteindelijk wordt een een klein beetje volledig 5 assig gefreesd. Maar ja er kijken ook veel meer mensen naar Formule 1 races dan naar de file op de A27, en op die laatste rijden toch echt veel meer auto's.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door arjancnc »

DaBit schreef: Zou ik het in Fusion360/CAM360 willen gebruiken, dan tekende ik de schommeltafel in, en definieerde ik daarin mijn werkstuk-nulpunt.
Dat is inderdaad ook wat ik zou doen. En dan controleer je bijvoorbeeld de afstand schommeltafel->bovenkant werkstuk en zorg je dat dat in je CAM gelijk is.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door serum »

Alleen hoef je dat in fusion dan niet te controleren; daar kan je je nulpunten in de CAM slag gewoon opgeven (stock setup), als je dan de hartlijnen van de assen pakt als 0-punt, rekent hij de rest er omheen in de g-code.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door arjancnc »

serum schreef:Alleen hoef je dat in fusion dan niet te controleren; daar kan je je nulpunten in de CAM slag gewoon opgeven (stock setup), als je dan de hartlijnen van de assen pakt als 0-punt, rekent hij de rest er omheen in de g-code.
Omdat je niks meer uitklokt op je machine (behalve een keer het snijpunt van de assen) moet je zeker weten dat je model en stock goed zijn ingetekend. Als je stock bijvoorbeeld 5mm hoger is dan in Fusion ingegeven dan pakt je frees in de eerste bewerking 5 mm meer materiaal dan gepland. Niet echt wenselijk

Bij een drie assige machine zou je je nulpunt op de machine op bovenkant stock uitklokken, maar omdat er van uitklokken in dit geval geen sprake is moet het goed in Fusion staan.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

arjancnc schreef: Omdat je niks meer uitklokt op je machine (behalve een keer het snijpunt van de assen) moet je zeker weten dat je model en stock goed zijn ingetekend. Als je stock bijvoorbeeld 5mm hoger is dan in Fusion ingegeven dan pakt je frees in de eerste bewerking 5 mm meer materiaal dan gepland. Niet echt wenselijk

Bij een drie assige machine zou je je nulpunt op de machine op bovenkant stock uitklokken, maar omdat er van uitklokken in dit geval geen sprake is moet het goed in Fusion staan.

maar dat is bij 4assen ook... ik maak me toolpad altijd zo dat de z=0 in het hart van de a-as zit.... maar ik maak me stock altijd groter dan het echte materiaal... ik heb liever dat hij eerst een loos rondje in de lucht maakt, dan veel te diep het material in gaat...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door andrefc101 »

Swets schreef:.... maar ik maak me stock altijd groter dan het echte materiaal... ik heb liever dat hij eerst een loos rondje in de lucht maakt, dan veel te diep het material in gaat...
Lucht frezen is ook zonde van de tijd en de energie..... gewoon opletten wat je doet en voor de groene knop ff de voeding op nul en dan langzaam naar je werk, is het goed...... gas erop!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

pa3gmi schreef:Als je een testversie van DekProto download kun je 5 assig werken, een maand lang testen.
Je kunt dan inderdaad gebruik maken van de getoonde 5 assige combinatie.

Groeten,

Rien.
maar niet draaiend ...zeg maar?

ikbedoel in Visual cam heb ik bijvoorbeeld rotatie opdrachten.... die gebruik ik vaak om op me 4de as eerst van 4 kanten gewoon xyz bewerkingen te doen. dat is makkelijk als je een rechthoekige stock heb....
maar daarna ga ik ook nog een keertje rond werken... dus A en Z...
maar ik geloof niet of dat ook kan in DeskProto?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door arjancnc »

andrefc101 schreef:
Swets schreef:.... maar ik maak me stock altijd groter dan het echte materiaal... ik heb liever dat hij eerst een loos rondje in de lucht maakt, dan veel te diep het material in gaat...
Lucht frezen is ook zonde van de tijd en de energie..... gewoon opletten wat je doet en voor de groene knop ff de voeding op nul en dan langzaam naar je werk, is het goed...... gas erop!
Verschil met 4 assig is dat je dan de x nog voorop ne werkstuk legt en er een relatie is tussen je je ronde stuk en je nulpunt (middelpunt). Dat is er bij 5 assig niet. Ben heel benieuwd hoe je deze tafel gaat toepassen. Ik hou de topic in de gaten.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

arjancnc schreef:Verschil met 4 assig is dat je dan de x nog voorop ne werkstuk legt en er een relatie is tussen je je ronde stuk en je nulpunt (middelpunt). Dat is er bij 5 assig niet. Ben heel benieuwd hoe je deze tafel gaat toepassen. Ik hou de topic in de gaten.
Dat zou anders 5 assig ook wel kunnen, alleen noemen we het dan 5 zijden.
Als je een kubus opspant, kun je natuurlijk alle bereikbare zijden hun eigen nulpunt geven : G54, G55, G56, G57, G58 (komen me bekend voor uit een ander topic :mrgreen: )
En als die eenmaal ingesteld zijn, is het niets anders dan:

Code: Selecteer alles

G0 Z maximaal
G56 // of een andere voor de betreffende vlakken
G0 X0 Y0 A0 B0  // X) Y0 zijn eigenlijk overbodig, die komen wel in de code
en je staat weer boven het nulpunt van het betreffende vlak. Kun je dus een dobbelsteen aan 5 kanten bewerken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie