converter dubbele lijnen

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: converter dubbele lijnen

Bericht door Tonybryden »

bertus1945 schreef:Bedankt Hugo
ja ik weet het cnc is mooie hobby,maar niet zo simpel.
maar ik ga gewoon door met proberen.
zolang heb ik toch niet meer te leven,dus er maar nog wat van maken .
groet en bedankt
Niet lang meer te leven, wat bedoel je ?
Je leeftijd kun je nog makkelijk met een 20 jaartjes verlengen bertus, dus begin maar met tekenen.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: converter dubbele lijnen

Bericht door Swets »

2 filmpjes verder.... hoop dat er nu iets meer duidelijker is?

en nu gewoon oefenen.....

of gewoon eens zelf iets tekenen....

wat vaak het makkelijkste werk... is beginnen met een circle..... dan de node editor openen... en dan kan je met insert point er een puntje bij zetten.... en die kan je overal heen slepen.... je ziet wat er gebeurt.....

rechte lijnen ergens doorheen trekken.... dan kan je met het schaartje de einde weg knippen..... bij dit pakket is het wel makkelijk.... want hij maakt er zelf gelijk een gesloten vector van.... bij artcam moet je de lijnen vaak zelf selecteren en aan elkaar plakken tot 1 gesloten vector... voor de meeste freesbewegingen moet zo figuur gesloten zijn (zeg maar rond lopen, omdat je frees ook rondjes rond om de getekende figuur gaat maken....)

en nogmaals dat automatisch omzetten van bitmap naar vector is een hulpmiddel... geen kant en klaar oplossing.... de dubbel lijnen die je nu kreeg is omdat de computer niet weet welke lijnen jij wil... het enigste wat die doet is om elk kleurenvlak een lijn tekenen.... en jij moet dan zelf de lijnen weg gooien die je niet wil.....
en ik weet dus niets van Aspire (heb gisteren de trail versie gedownload).... maar er zal ook nog wel iets van een offset zijn... daarmee kan je een geselecteerd figuur iets groter/kleiner maken....
maar dat kon ik zo gauw niet vinden.... maar dan zou je de binnenste lijnen wissen.... buitenste lijnen selecteren... en dan met de offset iets kleiner kunnen maken, zodat hij precies in het hart van de bitmap lijn komt te liggen.... maar misschien weet iemand anders of dat dat in Aspire zit?

met kleuren bitmaps trek hij waarschijnlijk rond om elke kleur-vlak een lijn.... vandaar dat er hier ook verteld werd er eerst een zwart/wit tekenning van te maken...

met dit soort pakket kan heel veel.... je moet alleen er veel mee oefenen.... en dan , als je er niet uit kom, kan je op dit forum altijd een gerichte vraag stellen....
waarbij je uitleg wat je wil... wat je geprobeerd heb... wat er fout gaat.... en dan zijn er hier heel veel mensen die je verder willen helpen....

volgens mij werk je ook alleen nog mar 2,5D? want op mijn homepage vroeg je hoe je zo'n plexiglas naambord maakt....
eigenlijk maak je de letters op de zelfde manier als de lijnen ... zoals ik je in het filmpje heb uitgelegd.... maar in het pakket zitten ook nog hulpmiddelen om bijvoorbeeld een gesloten figuur op een bepaalde manier uit te hollen.... dus met ronde kanten....

en dan kan je zoiets maken....:


en om letters te maken zit ook wel weer iets in.... dus die vectoren hoef je niet zelf te maken....

maar oefen eerst maar eens een beetje.... en kom maar op met je vragen.....


Afbeelding
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: converter dubbele lijnen

Bericht door audiomanics »

Ik meen dat CorelDraw een aantal verschillende mogelijkheden heeft om Bitmaps om te zetten in Vectoren. Daarbij is ook een "Centre line".
Maar ook dit blijft een gestoethaspel met een inferieur resultaat.. (heel veel nodepunten en geen mooie vloeiende lijnen)
Waar loop je tegenaan als je die beschrijving, die ik voor je gemaakt heb? Desnoods maak ik de plaatjes als in Aspire.. Dan moet ik alleen wel even kijken of het ook allemaal werkt als ik de demo download.. (ik ga het echt niet kopen natuurlijk... ik ben dik tevreden met mijn legale ArtCam namelijk)
Het is gewoon een kwestie van stapje voor stapje hetzelfde plaatje te krijgen als in de beschrijving..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: converter dubbele lijnen

Bericht door bertus1945 »

hartelijk dank Arjan Swets voor het vele werk wat je er aan gedaan hebt.Top.
en Kees ik ben er ondertussen wel uit denk ik,of er moeten weer andere projecten komen die anders gaan :oops:
Plaats reactie