XILOG/ splines-EPS-bestanden-WMF-files

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Piet Baccaert

XILOG/ splines-EPS-bestanden-WMF-files

Bericht door Piet Baccaert »

Hallo

Wij frezen nogal vaak logo's van bedrijven uit MDF. Deze worden heel vaak aangeleverd als EPS-bestanden. Wij werken met een Morbidelli-freesmachine die wordt aangestuurd door Xilog. Het probleem dat zich stelt is dat wanneer je het EPS-bestand opslaat als DXF en dit dan opent in XILOG, je geen splines meer overhoudt (zo is het logo dikwijls opgebouwd). maar allemaal hele korte lijntjes. Ook een omweg via autocad biedt geen oplossing. Overigens hebben we daar hetzelfde probleem: als je een WMF omzet naar een DXF of een text explode uitvoert, krijg je ook géén splines maar wél korte lijntjes.

Ik ben kortom op zoek naar een programma of manier om:
a) EPS-bestanden op een eenvoudige en snelle manier om te zetten naar freesbanen
b) idem voor WMF (Windows Metafile)
c) tekenen van splines in autocad en die zonder eerst nog te moeten overtrekken met boogsegmenten te frezen.

Wanneer iemand hier een tip of een softwarepakket voor weet ben ik u daar heel dankbaar voor.
rhogenberg
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jan 2008 07:51
Locatie: Nieuw Weerdinge
Contacteer:

Re: XILOG/ splines-EPS-bestanden-WMF-files

Bericht door rhogenberg »

Hallo, Kijk eens of Cut2D van Vectric iets voor je kan betekenen, deze kan ook meteen cnc code genereren.
Zelf stoei ik met Aspire.

CUT2D
Boundary Creation & Vector Tools
Open or Import industry standard file formats DXF, EPS,
AI & PDF files that contain vector data

http://www.vectric.com


wat misschien ook kan helpen is een nieuwe layer er overheen leggen en de oude uitschakelen, dat doe
ik veelvuldig omdat ik met soms met 4 verschillende frezen werk. misschien helpt dat ook voor dit probleem.

Groet Ruud
Gippetto.eu
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: XILOG/ splines-EPS-bestanden-WMF-files

Bericht door Arie Kabaalstra »

Splines worden vaak geconverteerd naar rechte stukjes, 't nadeel is dat je machine elke keer afremt, en weer accelereert naar het volgende hoekpunt.

Ik weet niet of er programma's zijn die je tekenwerk "op kunnen frissen", maar er zijn wel besturingen die beter met rechte segmentjes om kunnen gaan dan andere.. ( USBCNC heeft bijvoorbeeld "look-ahead Feed")
Piet Baccaert

Re: XILOG/ splines-EPS-bestanden-WMF-files

Bericht door Piet Baccaert »

en weet ook iemand hoe het komt dat een CNC niet gewoon de spline kan frezen? of kan dit wel?
Dolomite
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jul 2007 00:05

Re: XILOG/ splines-EPS-bestanden-WMF-files

Bericht door Dolomite »

Voor een beter resultaat kan je beter EPS en WMF buiten beeld laten. EPS neemt ook allerlei lijndiktes mee, dat vindt ik niets. WMF is een formaat van Microsoft, leuk voor een plaatje in een presentatie, maar op het gebied van Vector graphics iets prehistorisch.
Toch denk ik wel dat er nog andere wegen zijn: Kan je niet rechtstreeks een dxf krijgen? Of kan je aanleveraar geen HPGL afdruk leveren?
O, was ik maar Max Havelaar,
Dan stond altijd mijn koffie klaar!
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: XILOG/ splines-EPS-bestanden-WMF-files

Bericht door Floppy »

Ik heb net even wat geprobeerd.
Heb een eps file http://home.hccnet.nl/b.lange/celtic8.eps
ingeladen in Adobe Illustrator en vervolgens als DXF gesaved.
Ingelezen in CAMBAM en die ziet allemaal splines.
Dus probeer het eens op deze manier.
en weet ook iemand hoe het komt dat een CNC niet gewoon de spline kan frezen? of kan dit wel?
Er bestaat in elk geval geen gcode voor een spline, alleen rechte lijnen en cirkelsegmenten. Een spline moet in elk geval uit die elementen opgebouwd worden.
Piet Baccaert

Re: XILOG/ splines-EPS-bestanden-WMF-files

Bericht door Piet Baccaert »

dus is dan misschien de volgende vraag: heeft iemand er weet van of er programma's bestaan die in een of ander cad-cam programma of autocad in staat zijn om splines om te zetten in voor de CNC-machine verstaanbare code.
het antwoord zou kunnen zijn dat dit al bestaat, maar dan krijg je korte lijntjes.... maar met boogsegmenten kom je al een eind verder: ik overtrek vrij vaak splines met bogen,wat een goed tot zeer goed resultaat geeft. Is alleen wat bewerkelijk.

op welke manier kan je splines omzetten naar boogsegmenten?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: XILOG/ splines-EPS-bestanden-WMF-files

Bericht door Mcgyver »

ik weet niet hoe je splines kuntr omzetten naar bogen .. maar je kunt natuurlijk ook direct arcs tekenen i.p.v splines...

Voor de meeste toepassingen lijkt me dit gen probleem
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: XILOG/ splines-EPS-bestanden-WMF-files

Bericht door Piet Versleijen »

Beste Piet,

Voor dit probleem kun je het beste gebruik maken van CUT2D van Vectric.
Eventuele splines in een EPS file worden door CUT2D benaderd als een bezier curve.
Met het frezen zie er nauwelijks iets van dat een dergelijke lijn uit stukjes was opgebouwd.
Mocht het resultaat niet naar wens zijn dan bestaat er nog de mogelijkheid om de functie "smooth" te gebruiken.
Daarmee worden scherpe overgangen nog afgerond.
CUT2D biedt nog meer voordelen:
Open contouren kunnen makkelijk (automatisch) gesloten worden.
Geen gedonder met tekenen in Layers, gewoon de gewenste elementen aanklikken en de freesbaan genereren (na het instellen van de juiste parameters voor die baan natuurlijk).
Cut2D is gratis als demo te downloaden.
Er is een wijde range aan postprocessoren beschikbaar, is die van jouw er niet bij dan is een bericht naar Vectric voldoende om je in de juiste richting te helpen.
Voor de prijs hoef je het niet te laten, € 125.- kun je je niet meteen een bult vallen.
Ik gebruik voor mijn freestafel bijna uitsluitend Cut2D.


Met vriendelijke groeten,

Piet Versleijen
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: XILOG/ splines-EPS-bestanden-WMF-files

Bericht door create »

Met het frezen zie er nauwelijks iets van dat een dergelijke lijn uit stukjes was opgebouwd.
Dat is waar dat je het niet terug ziet in je werkstuk, maar je zult wel begrijpen dat kwa code genereren liever 1 arc of pline hebt dan 100 kleine lijntjes. Ik heb dit net bij de hand gehad (met ASPIRE daar werk ik mee), heb toen de 74.000 lijntjes verkleint naar enkele 100den maar dan met de hand. Dat ging vrij vlot trouwens.

2dcut is wel een aanrader als je alleen simpele bewerkingen maakt

gr Create
Plaats reactie