STL omzetten

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: STL omzetten

Bericht door serum »

Met fusion kan ik van de IPT naar step/iges. Kan je daar wat mee?
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: STL omzetten

Bericht door rjmulder »

STL is gewoon te importeren in Aspire en te be/verwerken voor CNC.
Daar zijn helemaal geen andere programma's voor nodig, daar maak je volgens mij alleen maar moeilijker mee.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: STL omzetten

Bericht door bertus1945 »

ja dat zeg ik al paar keer stl kan je importen in aspire ,maar dan wat moet ik dan ermee doen???
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: STL omzetten

Bericht door audiomanics »

STL kan je wel frezen, maar omdat het in principe een 3D bestand is, is op een portaalfrees vrijwel de enig optie om het dan relief te frezen. Dat is verschrikkelijk tijdrovend en, zeker in Trespa, is het niet zo strak en maatvast als langs contouren (vectoren) frezen. STL gebruik ik dan eigenlijk alleen maar bij onregelmatige, organische, of echte 3D-vormen.
Deze vormen zijn gewoon goed eenvoudig uit een platte plaat te frezen (eigenlijk gewoon 2 of 2,5D) en dat gaat nu eenmaal vlotter en beter met vectoren.
Noch Aspire, noch Artcam kan van een STL een goede vector maken. Inventor zou dat moeten kunnen, denk ik..
Vandaar dus..
Je zou via Thingiverse kunnen proberen contact te leggen met de auteur van die onderdelen en vragen of hij genegen is om je de vectoren toe te mailen, als hier niemand is die uit de IPT of STL bestanden de benodigde vectoren kan of wil onttrekken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: STL omzetten

Bericht door rjmulder »

Zoals je aangeeft zijn dit gewoon platte dingen en dus prima met een frees te doen.
Maar al die stappen om een frees baar iets te maken van deze bestanden hoef je niet moeilijk te doen.
Het gaat natuurlijk niet op voor alle bestanden als het aan beide kanten rond is ja dan krijg je uitdagingen maar voor deze simpele dingen het is een plat vlak met wat gaatjes.

Heel kort je importeert het STP bestand (even wat dingen goed zetten dat die plat ligt) met de bitmap tracer erover en je hebt de lijnen al. En je hebt een tekening die goed te gebruiken is.
Heb dit ook al gedaan voor een collega.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: STL omzetten

Bericht door bertus1945 »

Het is opgelost.
Met dank aan RJMULDER.
stl importen in aspire.
paar dingen uitvoeren en klaar.
je moet het maar weten,maar is dus opgelost
Nogmaals bedankt Robert
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: STL omzetten

Bericht door rjmulder »

Graag gedaan.
Plaats reactie