Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door Sven »

Het zou kunnen dat ik in de toekomst weer met windows op de laptop moet gaan werken om een goed grafisch programma te kunnen gebruiken.

Voor het gebruiksgemak zou het fijn zijn als ik ubuntu dan nog kan hibernaten en nog beter als dat met windows ook lukt.
Uiteraard zonder dat die twee elkaar daarmee in de haren gaan zitten.

Is dat een beetje te doen of kan ik beter een andere optie zoeken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door serum »

Met een ssd en boottijden onder de 10 seconden is hybernation toch niet meer zo hip?

Zorg sowieso dat je met een legacy bios werkt en niet met uefi.

Zag dat na de laatste win 10 update van een week geleden 'snel opstarten' standaard is geworden, maar dit werkt 10:1 met een uefi bios, iets wat je volgens mij echt niet wilt icm linux.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door javanree »

Moderne (Ubuntu 16.04, RedHat Enterprise 7, Fedora 24 en hoger, Debian Jessie) kunnen gewoon met UEFI omgaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door serum »

Windows 10 werkt er ook al wat langer mee, alleen is het niet altijd even praktisch, zo is mijn persoonlijke ervaring.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door DaBit »

Op mijn laptop kreeg ik die UEFI meuk ook ongewenst in m'n strot geduwd, maar zo'n drama is het niet. Recentere Linuxen gaan daar prima mee om (in ieder geval Ubuntu 16.04LTS).

Hibernaten doe ik eigenlijk al lang niet meer; het brengt maar weinig voordelen tegenwoordig. Maar in principe kunnen ze het allebei want ze slaan de hibernation data op hun eigen partitie op (hiberfil.sys in Windows, geen idee wat het onder Linux is)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door flex »

EUFI en Linux gaan met de recentere releases goed samen.
Mogelijk kost het als dual boot wat extra schijfruimte aan boot partities (niet de "C-schijf" / "root drive"). Maar dat is maar een paar 100mb.
(en terwijl ik dit tik denk ik terug aan m'n 360kb floppies en wat ik had willen geven voor een 100MB HDD in de 8088....)
Je laptop zal vast geen 2 hdd's hebben. Had je nog kunnen proberen ze op 2 losse hdd's te scheiden. Ook ivm swap ruimte e.d.
Waar maakt MS/W10 de hibernate geheugendump opslag locatie? losse, verborgen, partitie of een los bestand op de C schijf?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door Sven »

Ah, dat klinkt ok, dan is het in ieder geval het proberen waard als ik het nodig krijg.

Als ik wil wisselen naar windoos dan is dat een onderbreking van de rest van het werk, dan is het fijn als ik verder kan waar ik gebleven was.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door Leeuwinga »

Of twee PC,s nemen een met Linux en de andere met windows :idea:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door javanree »

Al overwogen om Windows in een VM te draaien? Zeker Windows 7 doet dat prima, met Windows 10 nog weinig ervaring... VirtualBox is gratis en werkt prima.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2463
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door hainjedaf »

Het probleem met windows 10 is de 'secure boot' optie. Daarmee is het hele UEFI circus beveiligd tegen eht installeren van alles behalve windows 10. En als je pech hebt, kun je jezelf buiten de bios sluiten als je een beveiligde UEFI boot verandert buiten het OS om.

Ik heb hier probleemloos Win 7, win 10 en Ubuntu 16 draaien. Maar dan mag secure boot niet aan staan.
En de windows OS'en moeten vóór linux geïnstalleerd worden.

Virtual box is leuk, maar voor sommige toepassingen is het niet handig. Neem USB apparaten die meerdere identiteiten kunnen hebben. Dan moet je voor elke identiteit apart erin slagen die te melden bij VM om de doorschakeling vanuit de host mogelijk te maken.
Gezien de prijs van PC's heb ik daarom nu losse Win7 en Ubuntu pc. Win7 voor dat wat niet zonder windows kan, Ubuntu om op te werken.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door DaBit »

Virtualbox met Linux als host en CAD-programmatuur in een Windows VM, meh. Dat vind ik geen aanrader.
Tenzij je het donkere konijnenhol in springt dat ze bare metal hypervisor en hardware virtualisatie noemen.
Laatst gewijzigd door DaBit op 11 aug 2017 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2463
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door hainjedaf »

+1 DaBit,

daarom heb ik dus weer 2 pc's op het bureau.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door javanree »

DaBit schreef:Virtualbox met Linux als host en CAD-programmatuur in een Windows VM, meh. Dat vind ik geen aanrader.
Tenzij je het donkere konijnenhol in springt dat ze bare metal hypervisor en hardware virtualisatie noemen.
Gaat hier prima ; AutoCAD, Inventor en Fusion 360 in een VMware VM
Scheelt mij een hoop gedoe

Maar ik maak dan ook geen tekeningen met 1000 parts :lol:
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Dual booten win10 en ubuntu, hibernation?

Bericht door keesfrees »

hainjedaf schreef:daarom heb ik dus weer 2 pc's op het bureau.
Zo heb ik dat ook, bevalt erg goed.

Geïnspireerd door dit "draadje" probeerde ik eens of m'n ubuntu computer wil winterslapen.
Dat lukt wel, maar na het ontwaken is er geen geluid, O ja, aha, nu weet ik het weer, daarom heb ik jaren en vele computers terug besloten dat niet te gebruiken. Blijkbaar nog steeds niet opgelost dus . . .
Jammer, zou me veel afsluiten/opstarten en/of energieverbruik schelen.

Enneuh, kan ik bij winterslaap ook de spanning van het apparaat halen, er blijven nogal wat ledjes branden nl.

Sommige windows programma's draaien best aardig onder WINE in linux, onlangs was er een nieuwe WINE versie, maar daar weet ik verder (nog) niets van.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie