Software pakket keuze

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

KLucky_13
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Software pakket keuze

Bericht door KLucky_13 »

Hallo,

Even kort inleiden: voor dat ik met CNC frezen begonnen ben, was ik voornamelijk bezig met alles rond 3D printen. Voor het maken van 3D designs heb ik toen leren werken met Autodesk Inventor wat een heel leuk programma is voor 3D designs. Tegenwoordig ben ik alsmaar meer bezig met CNC frezen en hier is Inventor minder op zijn plaats.

Probleem is dat het 2D sketchen dat je maakt met inventor (om vervolgens naar een 3D model te extruderen), niet echt bedoeld zijn als "eindproduct" en deze exporteren naar een programma zoals Vectric blijkt problematisch. Via een omweg maak ik hier een 3D model van (eigenlijk niet meer dan een geëxtrudeerde plaat), om deze vervolgens op te slaan als een technische tekening. Deze tekening is dan wel in Vectric in te laden. Maw een onnodige omweg.

Ik neem aan dat Autodesk AutoCAD het beste alternatief is? Maar hoewel dat ze van dezelfde maker zijn, zie ik maar weinig gelijkenissen in hoe je een 2D sketch maakt.. Maw het lijkt weer van 0 te beginnen om hiermee te leren werken.

Zijn er betere/gemakkelijkere alternatieven?

2de vraag: Bij het CNC frezen vind ik vaak afbeeldingen die ik graag zou gaan frezen. Ik ben ook thuis in het werken met Adobe Illustrator en zet vaak bestanden om van een foto naar een vector waar ik dan met een vinylplotter stickers van maak. Is er een gemakkelijke manier om vectoren om te zetten naar een freesbaar bestand? En zo ja, met welke software is zoiets mogelijk?

Alvast bedankt!

Kenny
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Software pakket keuze

Bericht door Benny_DS »

Inventor is juist perfect geschikt voor CNC. Ik denk dat jij eender je methode moet bijschaven hoe je exporteerd naar DXf ofzo.
Heb je een voorbeeld van wat je doet?
Ik maak alles in inventor, en ik gebruik vcarve zonder problemen.
Meeste van mijn dingen zijn wel 2,5D, teksten, typisch mechanisch stukken.

Terug gaan naar autocad gaan als je inventor gewoon bent is zoals terug gaan naar meten en met de hand boren als je een CNC hebt. Het is goed voor uitzonderlijke gevallen, maar je kan niets met autocad dat je niet even gemakkelijk kan met inventor.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Software pakket keuze

Bericht door Benny_DS »

Kleine aanvulling mss.
Om te exporteren op een gemakkelijke manier doe ik het volgende:

- je maakt je onderdeel
- als het klaar is leg je ergens op het bovenaanzicht een sketch. Strategisch kiezen (zie volgende stappen)
- Je projecteerd alle cutting edges
- manueel nog eventuele extra dingen bij projecteren die niet in het snijvlak van je sketch liggen (hier dus de strategische keuze van je snijvlak)
- sketch sluiten
- rechtermuisknop op de sketch ==> export sketc as ==> exporteren als DXF (eventueel in versie 2000)

Op die manier zijn bij mij de vectoren altijd mooi met elkaar verbonden en kan je direct beginnen in vcarve.

SucceS.
KLucky_13
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Re: Software pakket keuze

Bericht door KLucky_13 »

Benny,

Bedankt voor de uitleg, ik ga het deze week zeker nog eens opnieuw proberen. Maar als ik het goed begrijp maak jij wel je stuk in 3D eerst (dus geëxtrudeerd)?

Ik spreek hier over simpele CNC projectjes, dus een plaat van 2mm dik waar ik gewoon iets wil uitfrezen, dus niet in niveaus of dergelijke. Simpel uitsnijden dus. Ik heb dus ook genoeg aan een 2D sketch in dit geval. Tot zo ver kreeg ik deze 2D sketch niet geëxporteerd zodat Aspire het bestand wou lezen.

Ik probeer het deze week zeker even opnieuw en post dan eventueel het stappenplan (met screenshots) van wat ik probeer te doen.

Ps: Ik gebruik Inventor 2016
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Software pakket keuze

Bericht door Benny_DS »

Die van mij zijn ook nog simpel hoor :-)

Ja inderdaad eerst uw volledig 3D modelmaken. En gebruik aub inventor zoals het moet. Ik bedoel daarmee als je aan afronding maakt (een fillet) gebruik dan ook de 3D fillet en niet de fillet in een sketch. Je sketches moeten zo eenvoudig mogelijk zijn.

Als je export sketch doet selecteer dan een oudere versie van DXF. Als je een oudere versie hebt van aspire of vcare gaan ze de laatste versie niet kunnen lezen. Ik pak altijd dxf2000, nooit problemen mee.

Succes en als het niet lukt laat maar weten.

inventor 2017 hier.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Software pakket keuze

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Benny_DS schreef: En gebruik aub inventor zoals het moet. Ik bedoel daarmee als je aan afronding maakt (een fillet) gebruik dan ook de 3D fillet en niet de fillet in een sketch. Je sketches moeten zo eenvoudig mogelijk zijn.
Is dat een visie of is er een diepere reden voor deze voorkeur ?
Als die afronding een simpel geometrie gegeven is zie ik geen voordeel in het gebruik van fillets, dat maakt de ontwerp tree weer complexer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Software pakket keuze

Bericht door Benny_DS »

hugo stoutjesdijk schreef:
Benny_DS schreef: En gebruik aub inventor zoals het moet. Ik bedoel daarmee als je aan afronding maakt (een fillet) gebruik dan ook de 3D fillet en niet de fillet in een sketch. Je sketches moeten zo eenvoudig mogelijk zijn.
Is dat een visie of is er een diepere reden voor deze voorkeur ?
Als die afronding een simpel geometrie gegeven is zie ik geen voordeel in het gebruik van fillets, dat maakt de ontwerp tree weer complexer.
Ervaring.
Ik heb ondertussen +10 jaar inventor achter de kiezen.
Als je achteraf iets wil gaan aanpassen zijn de 3D features een pak eenvoudiger dan de sketches.
Simpel voorbeeld, je wil de fillet vervangen door een chamfer.
Je hebt ook meer kans dat inventor iets verliest als je in een sketch begint te knoeien met lijnen.
Dit is nu net waarvoor 3D programmas gemaakt zijn, dit is de functionaliteit.

Je gaat toch ook niet een boek schrijven in kladblok terwijl je word hebt staan. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Software pakket keuze

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Benny_DS schreef: Je gaat toch ook niet een boek schrijven in kladblok terwijl je word hebt staan.
Nee, maar ik zet wel gelijk de hoofdletters en de punten neer. :lol:

Ik was er gewoon nieuwsgierig naar, ieder heeft zo z'n eigen ervaring. Grappig dat je nu net een fillet naar chamfer aanpassing noemt, die moet ik in SW dus echt wissen, en dan een nieuwe chamfer er op zetten.
Daar loop ik wel eens tegenaan, dat ik dan niet de feature kan aanpassen. Waarschijnlijk helemaal verdedigbaar, maar daar heb je op zo'n moment niets aan.
Als ik dat in de geometrie doe is vaak net zo handig.
Maar er zijn natuurlijk altijd momenten dat het een toch net lekkerder werkt dan het ander terwijl het in beginsel hetzelfde lijkt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Software pakket keuze

Bericht door flex »

Als je een moderne Autodesk licentie hebt op PD&MC zit daar tegenwoordig ook al HSM is. Dat is de CAM omgeving voor Inventor. Kan je gelijk vanaf je 3D model de tool paden maken en de gcode laten genereren.
Anders kijken naar Fusion360 over te stappen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Software pakket keuze

Bericht door Sven »

Benny_DS schreef: Je gaat toch ook niet een boek schrijven in kladblok terwijl je word hebt staan
Eh, eigenlijk hoor je dat juist wel te doen.
Mensen die boeken schrijven in een tekstverwerken stoppen er ook allerlij codes in want ze gaan met de opmaak knoeien.
Daar kan een ontwerper niks mee dus die moet eerst alles in kladblok opslaan zodat ie weer met zuivere tekst aan de slag kan.

Schrijven in een schrijfprogramma, ontwerpen in een ontwerpprogramma.
Maar volgens mij bedoel je eigenlijk hetzelfde ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Software pakket keuze

Bericht door Benny_DS »

Sven schreef:
Benny_DS schreef: Je gaat toch ook niet een boek schrijven in kladblok terwijl je word hebt staan
Eh, eigenlijk hoor je dat juist wel te doen.
Mensen die boeken schrijven in een tekstverwerken stoppen er ook allerlij codes in want ze gaan met de opmaak knoeien.
Daar kan een ontwerper niks mee dus die moet eerst alles in kladblok opslaan zodat ie weer met zuivere tekst aan de slag kan.

Schrijven in een schrijfprogramma, ontwerpen in een ontwerpprogramma.
Maar volgens mij bedoel je eigenlijk hetzelfde ;)
Als de schrijver ineens zijn opmaak in word deftig doet, heb je geen ontwerper meer nodig en is het boek af.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Software pakket keuze

Bericht door DaBit »

Een smakelijk verhaal schrijven is een heel ander vak dan die text smakelijk op papier zetten.

Met ontwerpen en maken is dat ook zo. CNC-frezen is ook maar een van de vele methodes om je virtuele onderdeel fysiek in handen te krijgen. Het is dan niet altijd even handig als een onderdeel al vol staat met mooimaak-radiusjes en chamfers. Ik voeg ze zelf het liefste zo laat mogelijk toe. Maar dat is meer 'door schade en schande wijs geworden' dan dat ik verstand van heb van hoe het hoort.

Kwa 2D vs 3D tekenspul: voor uitsnedes uit plaat lijkt 3D tekensoftware misschien wat overkill en lijkt het alsof je beter af bent met een 2D pakket. Dat is ook zo, totdat je op het punt komt dat je wil weten hoe meerdere stukjes plaat in elkaar passen, je wil een scherp randje afschuinen, je wil een visualisatie maken zodat je klant ziet wat hij krijgt, etcetera.
Dan is die 3D 'overkill' en een CAM-deel wat daarmee om kan gaan opeens erg nuttig. CAM weet hoe diep er gefreesd moet worden, waar de afschuiningen zitten, etcetera. En dat allemaal tegen minimaal meerwerk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Software pakket keuze

Bericht door Sven »

Benny_DS schreef: Als de schrijver ineens zijn opmaak in word deftig doet, heb je geen ontwerper meer nodig en is het boek af.
Zoals Bart al schrijft, Schrijven en Ontwerpen zijn twee aparte vakken.

Als een schrijver zelf wil publiceren en hij komt met een word document aanzetten dan doet de drukker een van twee dingen: Hij stuurt de schrijver naar een ontwerper of hij rekent extra geld om alles zelf op te maken.

In dat geval wordt ook alle opmaak weer uit het word document gestript en begint alle opmaak overnieuw.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Software pakket keuze

Bericht door FSSF »

Tegenwoordig ben ik alsmaar meer bezig met CNC frezen en hier is Inventor minder op zijn plaats.
Gedurfde opmerking hoor :shock: Wellicht verstandig om eerst de mogelijkheden van het programma te doorgronden... Een 2d sketch maken in Inventor is even makkelijk of misschien wel makkelijker dan in Autocad, net als het exporteren naar DXF zonder ook maar iets hoeven extruderen(rechtermuisknop op je sketch in de feature tree -> export sketch).
Maar het 3d model direct freesklaar maken met de HSM module en indien nodig direct aanpassen is helemaal ideaal.
Plaats reactie