Software pakket keuze

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

KLucky_13
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Re: Software pakket keuze

Bericht door KLucky_13 »

Die statement is gemaakt omdat ik dacht dat Inventor niet de juiste match was voor CNC werk (daar ik deze ben beginnen gebruiken om dat deze NOODZAAK is voor het maken van 3D modellen voor m'n 3D printer). Ik ben er snel genoeg op gewezen dat Inventor ook perfect is voor CNC projecten. Ik blij natuurlijk want dit programma ken ik al zeer goed. De CAM functie in Inventor is iets waar ik me nog niet in verdiept heb. Met andere woorden is het dan onnodig om de tussenstap naar Vectric Aspire te maken?

Zijn er trouwens ook mensen die me kunnen helpen met m'n 2de vraag in de beginpost?

2de vraag: Bij het CNC frezen vind ik vaak afbeeldingen die ik graag zou gaan frezen. Ik ben ook thuis in het werken met Adobe Illustrator en zet vaak bestanden om van een foto naar een vector waar ik dan met een vinylplotter stickers van maak. Is er een gemakkelijke manier om vectoren om te zetten naar een freesbaar bestand? En zo ja, met welke software is zoiets mogelijk?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Software pakket keuze

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@2e vraag:
zodra je een vector bestand hebt zou de weg naar frezen niet zo moeilijk moeten zijn.
Wat je moet weten:
Welk formaat maak je nu voor je snijplotter?
hpgl, dxf, svg.

En kijk eens in welke extensies je kunt saven, als dat ook in dxf kan, kun je met elk cad of cam pakket verder met die informatie.

PS. volgens mij kan adobe gewoon dxf saven, wel even opletten op de maatvoering. Ik krijg nogal eens tekeningetjes voor megawerk, wat eigenlijk gewoon op een A4-tje zou moeten passen. (waarschijnlijk onervarenheid van de stageloper) :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Software pakket keuze

Bericht door Benny_DS »

KLucky_13 schreef:De CAM functie in Inventor is iets waar ik me nog niet in verdiept heb. Met andere woorden is het dan onnodig om de tussenstap naar Vectric Aspire te maken?

Zijn er trouwens ook mensen die me kunnen helpen met m'n 2de vraag in de beginpost?

2de vraag: Bij het CNC frezen vind ik vaak afbeeldingen die ik graag zou gaan frezen. Ik ben ook thuis in het werken met Adobe Illustrator en zet vaak bestanden om van een foto naar een vector waar ik dan met een vinylplotter stickers van maak. Is er een gemakkelijke manier om vectoren om te zetten naar een freesbaar bestand? En zo ja, met welke software is zoiets mogelijk?

Neen je hebt de cam van inventor niet nodig als je nog aspire gaat gebruiken. Maar zelf heb ik geen ervaring met de HSM module, dus als je het hebt probeer het gerust.

2e vraag (sorry, over het hoofd gezien bij mijn eerste post). Zoals Hugo zegt, je vector bestand omzetten naar iets anders dat je cam programma kan importeren. Illustrator kan volgens mij ook DXF.

Succes
Plaats reactie