GRBL

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

GRBL

Bericht door diepchess »

hi, kennelijk wordt er actief gewerkt aan GRBL.

https://github.com/gnea/grbl/releases
versie 1.1f is nu actueel.

windows executable vanaf XP: (exe not verified door mij op spyware) : https://www.dropbox.com/s/ve7llxtbaeht0 ... ru.7z?dl=0

Iemand ervaring met deze laatste release?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: GRBL

Bericht door hfjbuis »

Ik werk er probleemloos mee op mijn draaibank vanaf realease 0.9, en nu ongeveer een jaar denk ik met 1.1f.
rverhag
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 jul 2012 14:47
Locatie: Oost Souburg, Zeeland

Re: GRBL

Bericht door rverhag »

Ik werk ook al een paar jaar probleemloos met versie 0.9 (frezen). Gcode sender voor Windows is zelf geschreven. (Heb m'n voordeur er zelfs mee gemaakt https://www.woodworking.nl/showthread.p ... e-voordeur)

Ben nu bijna klaar met het ontwikkelen van een gcode sender voor versie 1.1f. (C# .Net 4.7.1 WPF)

Voor hobby perfect te gebruiken. Ondersteunt zelfs corexy en laser. Ook variabele spindle dmv pwm. In 1.1f is nu ook jogging geïmplementeerd.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: GRBL

Bericht door wilfred1970 »

Heb er al een tijdje mn lasersnijder/graveerder op werken en werkt super.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: GRBL

Bericht door hfjbuis »

Welke laser gebruik je?
Kun je daarmee op staal schrijven?
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: GRBL

Bericht door wilfred1970 »

thuis zit ik op grbl, maar met een blauwe low power laser schrijven op staal zal niet lukken....
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: GRBL

Bericht door mark3 »

beter laat dan nooit :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: GRBL

Bericht door hugo stoutjesdijk »

wilfred1970 schreef: 05 mei 2020 06:05 thuis zit ik op grbl, maar met een blauwe low power laser schrijven op staal zal niet lukken....
Ook met een CO2 laser van 60 watt haal je niets uit op welk metaal dan ook, Kleurtje spuiten en dan de lak wegbranden lukt met de 60W laser prima, met die blauwe laser heb ik geen ervaring.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BennedeBakker
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:39
Locatie: Rijswijk ZH
Contacteer:

Re: GRBL

Bericht door BennedeBakker »

Barton Dring (van buildlog.net en inventables) werkt al bijna twee jaar aan een port van GRBL voor de ESP32: https://github.com/bdring/Grbl_Esp32

Ik heb deze laatst getest en het is echt een flinke vooruitgang t.o.v. GRBL op Arduino. Max stapfrequentie is minimaal 3-4 keer hoger en er zijn echt al heel veel andere features toegevoegd. Er worden nu bijvoorbeeld al 6 spindle types, Trinamic drivers, unipolaire stappenmotoren, tandemhoming, laser, servo's en meer ondersteunt. Het voordeel van de ESP32 is ook dat hij twee cores heeft, eentje wordt dan gebruikt voor het processes van de gcode/aansturen van de machine en de andere wordt gebruikt voor een webinterface/gcode sender en nog wat andere dingen. Je kunt dus eenvoudig via wifi of bluetooth de machine aansturen. Bestanden kunnen naar een SD kaart geupload en ingelezen worden, dus dit hoeft niet over een wifi verbinding.

Echt een aanrader dus om eens naar te kijken. Op Tindie kun je al wat breakoutbordjes kopen: https://www.tindie.com/stores/33366583/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: GRBL

Bericht door serum »

Marlin 2.0 heeft ook CNC support en wat leuke ingebouwde functies als S curve, ATC.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: GRBL

Bericht door wilfred1970 »

[/quote]

Ook met een CO2 laser van 60 watt haal je niets uit op welk metaal dan ook, Kleurtje spuiten en dan de lak wegbranden lukt met de 60W laser prima, met die blauwe laser heb ik geen ervaring.
[/quote]

met een 3,5W blauwe diodelaser doe je precies tzelfde....
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: GRBL

Bericht door bertus1945 »

hallo
Ik heb laser nu een tijdje in gebruik.
En gebruik Lightburn ,wat een heerlijk programma voor zo'n beetje geld
tonveer
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2018 18:48
Locatie: herkingen

Re: GRBL

Bericht door tonveer »

Goedendag ik heb een laserdrw2013.02 met laptop windows 10.nu wil ik met grbl gaan werken hobby kan dit.ik kan na download nog steeds niet verbinden met usb kabel en de dongel van de laserdre die software laat werken van lasedrw wie kan en of wil mij helpen hr gr ton ps ik ben niet echt een computer nerd
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: GRBL

Bericht door boeld »

tonveer schreef: 02 feb 2023 20:47 Goedendag ik heb een laserdrw2013.02 met laptop windows 10.nu wil ik met grbl gaan werken hobby kan dit.ik kan na download nog steeds niet verbinden met usb kabel en de dongel van de laserdre die software laat werken van lasedrw wie kan en of wil mij helpen hr gr ton ps ik ben niet echt een computer nerd
Ik denk dat je een en ander door elkaar haalt. LaserDRW is volgens mij een programma, dat data naar een laser stuurt. In je lasersnijder wordt die dan verwerkt en omgezet in pulsen voor je stappermotoren. Grbl ontvangt ook data, en zet die om naar pulsen voor je stappers. Dus je kunt LaserDRW niet vervangen voor GRBL. Wat (misschien) wel kan, is dat je de huidige aansturing in je laser vervangt voor een Arduino met met grbl. Maar dat lijkt me dan iets voor een compleet nieuw topic.
Plaats reactie