lijnen verfijnen/afwerken

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mounir
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2015 10:25
Locatie: Belgie

lijnen verfijnen/afwerken

Bericht door Mounir »

Hallo

Ik wou vragen of er een simpel programma is om bv een cirkel mooi rond uit te lijnen, soms als je een tekening vergroot dan zie je eigenlijk dat het klein stukken lijntjes zijn verbonden aan mekaar, waardoor je cnc ook die coordinaten gaat doorvoeren, daarom wou ik weten hoe je dat zou kunnen recht trekken om het mooi rond of eender welk ontwerp te verfijnen en welk de stappen zijn zodanig dat je cnc het mooi toepast
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: lijnen verfijnen/afwerken

Bericht door hrscharft »

niet tekenen met sketchup
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: lijnen verfijnen/afwerken

Bericht door DirkSchipper »

Bij sommige pakketten is het soms ook een kwestie van weergave op je scherm. Ik zie het bij mijn Solidworks nog wel eens, m.n. bij sterk inzoomen, dat een mooie curve hoekig wordt. Je schijnt er iets aan je kunnen doen in de settings. Een vriendje heeft het ook met een versie van AutoCad: alleen op het scherm zichtbaar, niet in het freeswerk.

Een andere bron van ellende kan zijn als je uit een pakket als Solidworks uiteindelijk DXF exporteert, dan moet je het wel naar een goede versie exporteren, zodat curves/splines niet naar polylines worden geconverteerd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: lijnen verfijnen/afwerken

Bericht door andrefc101 »

Maak maar eens gcode van zo'n tekening, zie je vanzelf of het allemaal lijnstukjes zijn (G1 codes dus), of gewone cirkels (G2 of G3 code).
Een gcode bestand van een cirkel frezen bestaat normaal uit een blok of 5, 6 (iedere regel code is een zgn. blok).
Een gcode bestand met een cirkel gemaakt met (korte) G1 blokken kan wel uit een paar honderd regels bestaan.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: lijnen verfijnen/afwerken

Bericht door keesfrees »

Uit welk tekenprogramma komen de niet-mooie lijnen ?
Zelf getekend of door anderen aangeleverd.
Ik weet er helaas meer van dan me lief is, vorige week nog zitten stoeien met sketchup file.

Er zijn wel trucs om de boel wat op te schonen, maar blij wordt ik daar niet van.

Nu zag ik onlangs dit in
"Release notes V4.03 (15-11-2017)"
van EdingCNC

Code: Selecteer alles

15-11-2017 V4.03.14
=====================
+ Added circle estimation alogorithm inside LAF to limit velocity 
  in curves that consist of tiny line pieces. The algorithm comes in action
  when the arc feedoverride is aplied in the UI, Auto menu.
Dit is als een emmer onder een lekkend dak zetten.
( ik hou niet van vergelijkingen, maar toch . . )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie