ronde pijp graveren?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

ronde pijp graveren?

Bericht door Swets »

welke software kan ik het beste gebruiken?

ik heb al met artcam zitten rommelen, maar het lukt me niet erg om een toolpad te maken voor me 4de as...

met welke software gaat het het makkelijkste?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door Bjornski1976 »

Fusion 360 eens proberen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door andrefc101 »

Bjornski1976 schreef:Fusion 360 eens proberen.
Inderdaad, zie hier:

https://www.youtube.com/watch?v=XjjAqf94yZI
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door audiomanics »

Heb je een goede postprocessor? Want een pijpje rondom graveren is heel prima te doen in artcam..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door tantan »

of in CamBam als je de Y as verwisselt met je 4e as https://youtu.be/L2G7x9f0X7Q
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door javanree »

F-Engrave met G-code Ripper , zie http://www.scorchworks.com/
Beide gratis
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door Swets »

audiomanics schreef:Heb je een goede postprocessor? Want een pijpje rondom graveren is heel prima te doen in artcam..
Kees
ik snap helemaal niet het werkt in artcam ik heb artcam 2011 jewel

en het moet kunnen.... maar ik ben er nog niet uit

de rest ga ik ook gelijk even bekijken...
ik heb eigenlijk weinig zin om motoren te gaan wisselen.... kan ik niet via het kladblok van alle x-jes , a-tjes maken?
en gaat het dan nog goed met de verhouding?
bedoel A is in graden, x is in mm ?

en ik heb Fusion 360... maar kan ik nog niet mee omgaan... :-) zal ik ook weer eens in duiken... maar beetje uitleg is altijd mee genomen...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: ik heb eigenlijk weinig zin om motoren te gaan wisselen.... kan ik niet via het kladblok van alle x-jes , a-tjes maken?
en gaat het dan nog goed met de verhouding?
bedoel A is in graden, x is in mm ?
Dat hoeft nou ook weer niet.
Je zou een andere setup kunnen maken waarbij je de step dir signalen van de x naar de a verplaatst. En dan moet je tevens de overbreng verhouding zo aanpassen dat 100 mm ook 100mm op de omtrek wordt, en dat kan wel eens een uitdaging zijn.
Dat is ook de truuc bij omzetten van recht naar rond, die omtrek is bij elke cilinder anders.

Maar gewoon netje met een postprocessor is wel handiger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door audiomanics »

De omtrek wordt bij EdingCNC gewoon gedaan per graad, dus 0 tot 360 graden is 1 omwenteling.
In de postprocessor kan je eenvoudig 1 van de assen als A of R (net wat je machine wil zien) omzetten.
Kort door de bocht is het eenvoudigste om gewoon je tekening in het platte vlak te maken en vervolgens de hoogte te schalen naar 360mm. Ook al is op je beeldscherm dan de verhouding zoek, iedere 1mm in hoogte is dan 1 graad omwenteling.. De postprocessor doet de rest.
Dat werkt nog makkelijker dan eerst het model te wrappen.
Ik heb wel een werkende postprocessor voor Eding. Die kan je eens vergelijken met de normale PP..
Motoren wisselen hoeft niet persé. Je hebt dan nog wel een aparte driver voor de roterende as nodig. Als je nog een kanaaltje over hebt wijs je die gewoon toe aan A/R. De juiste parameters voor aantal stappen per graad sleutel je zo in de software. Anders kan je de puls en dir, van de as die stil moet blijven staan, omschakelen naar die A-driver. De stille as blijft dan bekrachtigd. Moet je alleen wel zorgen dat het aantal stappen/graad goed staat. Dat zal in Mach ook wel kunnen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door tantan »

Jij hebt hem door kees!
Ik heb weken zitten klooien om het met 3d modeling te doen. Maar de eenvoud van een 2d cad progje met cambam..... en ik wilde perse single line fonts gebruiken. Die dubbele lijnen zijn lelijk met kleine letters
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door Swets »

audiomanics schreef:De omtrek wordt bij EdingCNC gewoon gedaan per graad, dus 0 tot 360 graden is 1 omwenteling.
In de postprocessor kan je eenvoudig 1 van de assen als A of R (net wat je machine wil zien) omzetten.
Kort door de bocht is het eenvoudigste om gewoon je tekening in het platte vlak te maken en vervolgens de hoogte te schalen naar 360mm. Ook al is op je beeldscherm dan de verhouding zoek, iedere 1mm in hoogte is dan 1 graad omwenteling.. De postprocessor doet de rest.
Dat werkt nog makkelijker dan eerst het model te wrappen.
Ik heb wel een werkende postprocessor voor Eding. Die kan je eens vergelijken met de normale PP..
Motoren wisselen hoeft niet persé. Je hebt dan nog wel een aparte driver voor de roterende as nodig. Als je nog een kanaaltje over hebt wijs je die gewoon toe aan A/R. De juiste parameters voor aantal stappen per graad sleutel je zo in de software. Anders kan je de puls en dir, van de as die stil moet blijven staan, omschakelen naar die A-driver. De stille as blijft dan bekrachtigd. Moet je alleen wel zorgen dat het aantal stappen/graad goed staat. Dat zal in Mach ook wel kunnen..
Kees
hoogte... of breedte als je je roterende as in het verlengde van je Y-as heb staan...
ik geloof dat ik dit snap.... mijn 4de as werkt ook in graden....
dus als ik het graveerde over de halve omtrek van de pijp wil, moet ik er voor zorgen dat de breedte van het plaatje 180 word.... de hoogte laat ik gewoon staan....

ja ik snap hem geloof ik.... (wel moet je dan de hart van het ontwerp op 0 zetten....) ik ga eens testen....
bedankt dat is wel gewoon het simpelste....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Bungy75
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 dec 2019 18:23

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door Bungy75 »

Goedemorgen en de beste wensen! ik ben een ongelooflijke newbee met CNC en heb een vraag die mooi aansluit op dit Topic.
Ik ben in het bezit van een Stepcraft 2/300 3D USB machine met winpc-nc als programma. voor 99% van mijn werk zal ik teksten om houten fineer ringen graveren. Uiteraard heb ik F-engrave en de g-code ripper gebruikt, maar daar kom ik niet verder mee. Winpc-NC vraagt voor deze manier van graveren om HPGL of DXF files. (volgens de gebruiksaanwijzing en Burkhard Lewits). G-code ripper kan mijn file van f-engrave niet converteren naar HPGL of DXF.
Ik ben nu al twee weken bezig met zoeken naar programma's die dat wel kunnen. Het hoeft ook niet gratis, maar voor het werk wat ik er mee doe ben ik niet van plan om dure programma's aan te schaffen waar ik bijna niks van gebruik. Ik begin spijt te krijgen van winpc-nc. maar nu weer andere dingen aanschaffen om met bv Mach3 verder te kunnen.. is zonde geld.

wie o wie kan mij helpen??
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

-NC Economy, USB and Professio- nal are able to understand some 3D formats up to 4 axes as DIN/ISO, G-Codes, Multicam and ISEL-NCP.
Het lijkt me dat de basisfunktionaliteit gewoon Gcode kan, die andere mogelijkheden zijn import.
Dus ik begrijp het probleem niet.
Misschien gaar het voorbeeld uit van dxf of hpgl, maar moet met gcode ook kunnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bungy75
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 dec 2019 18:23

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door Bungy75 »

Dank! ik ga de verkregen code dan maar eens voorzichtig op een stok proberen:). We gaan het zien!!
Plaats reactie