ronde pijp graveren?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waar woont jouw machine, misschien is er in de buurt iemand waar je even mee kan sparren. Zulke onderwerpen zijn best lastig uit te leggen in deze telegram stijl.

Maar begrijp ik het goed dat je een 4e as op je machine hebt ?
En wordt die vanuit de besturing ook als 4e as gezien, of moet je een X of Y as stekker omsteken?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bungy75
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 dec 2019 18:23

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door Bungy75 »

Hij doet in ieder geval iets... alleen of in spiegelbeeld of in rechte lijnen. De y as beweegt en de a as. Maar de x as blijft staan terwijl de x en y dus omgedraaid zouden moeten zijn... we kijken verder....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien wordt het tijd om es wat meer info te geven, tekeningetje, stukje G-code.
Dat het gespiegeld is, kan gezichts bedrog zijn zolang je in de lucht bezig bent, en anders zal de draairichting van de A-as wel niet kloppen.

Hoe maak je de code?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bungy75
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 dec 2019 18:23

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door Bungy75 »

F- engrave. .g-code ripper. Winpc-nc.
Inmiddels.is het gelukt. 30 versxhillende dingen geprobeerd. Uiteindelijk moest ik f engrave normaal invoeren. Bij g code ripper de tekst 90 graden draaien en wrappen Y to A. In winpc-nc Z coordinaten inverteren en de roterende as de andere kant op draaien. Het beeld in winpc-nc staat over de x as maar hij graveert over de y as. Ik ben allang blij dat het werkt :).
Bungy75
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 dec 2019 18:23

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door Bungy75 »

Hugo, mijn machine woont in Workum, maar voorlopig heb ik een mooie gravure op mijn stuk bezemsteel en ben eindelijk aan de slag :). dank voor je berichten!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ronde pijp graveren?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bungy75 schreef: 03 jan 2020 14:33 Hugo, mijn machine woont in Workum, maar voorlopig heb ik een mooie gravure op mijn stuk bezemsteel en ben eindelijk aan de slag :). dank voor je berichten!
Top, die 'lenen' ze niet meer, althans de kans dat ie weer terugkomt is groter. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie