van D naar G en dan naar C..... zoiets

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
CNCdontknow
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2017 20:28
Locatie: Harderwijk

van D naar G en dan naar C..... zoiets

Bericht door CNCdontknow »

Een bijzondere 1na laatste dag van het jaar,

Ik ben bijna zover dat ik met mijn machine ga test draaien. Miste wat onderdelen uit China die ik zelf moest maken en aangezien daar geen software aan te pas kwam, lukt mij dat wel.

Nu aan de gang met die software.... Dacht dat ik met techniek bezig was, maar een computercursus was een betere investering geweest achteraf.... Maar goed, we gaan de goede kant op DENK ik.

Ik zat te denken en hoe meer ik dat doe, hoe meer vragen er opkomen en hoe dieper de moed weer in mijn schoenen zakt.. Gewoon het forum op dan maar, hebben jullie ook wat (uit) te lachen. En ik krijg hopelijk weer raad waar ik verder mee kom.

HET VRAAGSTUK:

Als ik in Adobe CC een mooie opmaak weet te maken van een afbeelding en een regeltje text en deze vervolgens als vector bestand opsla. Deze zet ik vervolgens door in F-engrave waar ik de verdere parameters in kan voeren zoals het soort gravering en het type bit/frees. ( graden en diameter ). Ook kan ik hier gelijk de graveer diepte aangeven en de vrijloop etc. Deze sla ik dan op als G-code en...nu komt het... deze open ik vervolgens in mijn cncusb controller software programma... Staan dan de parameters zoals diepte en soort bitje dan gelijk goed in de CNCUSB controller ( dus mijn machientje ), of moet ik alsnog eerst alle gegevens invoeren in mijn machine voordat ik hem instel en op start druk.

O wijzen uit heel het land, komt allen met uw raad!!
Bij voorbaat dank, een nederige, niet-wetende, cnc- nietsnut.
de frees om te frezen vind ik vreselijk.....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: van D naar G en dan naar C..... zoiets

Bericht door Sven »

1 De machine moet weten waar zijn grenzen zijn. (anders kan hij voorbij zijn geleiders proberen te werken)
Dis is de machineconfiguratie die je hopelijk maar eenmaal hoeft te maken of misschien zelfs bij de machine zit als je 'm koopt. Handleiding?

2 De machine moet weten waar hij moet gaan frezen, waar je materiaal is.
Dat is de set-up.
Zoek in de handleiding naar "touch off"
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
CNCdontknow
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2017 20:28
Locatie: Harderwijk

Re: van D naar G en dan naar C..... zoiets

Bericht door CNCdontknow »

Dag Sven,

Dank voor je snelle reactie.
De grenzen zijn al voorgeprogrammeerde heb ik opgezocht in de handleiding. Kreeg hem plug en play thuis. Op de missende onderdelen na dan....

En die touch off is wel een goede. Ik ging ervanuit dat ik de machine gewoon kon nullen, en in de F-engrave aangaf waar het beginpunt van de gravering is. ( en daar dan de nulling op aanpassen.

Maar waar ik benieuwd naar ben is of de machine de gegevens overneemt vanuit F-engrave mbt de diepte en het soort tool ik heb aangegeven. Die transitie ben ik niet gewend. Bij ons op het werk is de machine compleet voorgeprogrammeerd en zijn de onderdelen die ik op dat moment allemaal van dezelfde dikte. Dus de machine snijd altijd met een vaste Ampère. Ik maak dus de nesting, geef de machine aan waar zijn nulpunt ligt en druk op start. Bij dat ieniemieniemachineintje die ik hier heb staan lijkt het alsof ik echt alles moet uitvinden.
de frees om te frezen vind ik vreselijk.....
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: van D naar G en dan naar C..... zoiets

Bericht door benkr »

In je ontwerpprogramma (CAD sofware) geeft je al aan hoe je assenkruis ligt, dus X, Y en Z al in de juiste richting.
In je machine besturing vertel je als eerste waar het nulpunt van je werkstuk ligt, zowel in X, Y als in Z richting.
Dat is vaak een hoekpunt, maar kan b.v. ook het middelpunt van je werkstuk zijn, dat heb je zelf in de voorgaande stap bepaald.
Vervolgens stuur je je machine naar dat punt en zeg je tegen de besturing dat dat punt voor dit werkstuk het nulpunt is.
Als je nu een startcommando geeft dan zal er vervolgens gaan gebeuren wat je hebt ingegeven bij het maken van de G-codes. In het begin zal het zeker niet meteen goed gaan, begin dus met luchtfrezen, daarna met een sateprikker, daarna een viltstift of balpen en pas dan met een freesje, begin met een heel goedkoop freesje want het ding is nog geen lang leven beschoren, begin b.v. in van dat groene steekschuim wat de bloemist gebruikt om bloemen in te steken dan gaat er niet meteen iets kapot en zie je toch wat er gebeurd, je moet dit proces echt met vallen en opstaan leren, de een wat meer vallen dan de ander, maar niemand doet het meteen de eerste keer helemaal goed. (en de volgende 9 keren ook nog niet, elk nieuw klusje heeft weer zijn eigen onverwachte dingen) Maar als je volhoudt dan komt de feeling vanzelf.
CNCdontknow
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2017 20:28
Locatie: Harderwijk

Re: van D naar G en dan naar C..... zoiets

Bericht door CNCdontknow »

Top!! Bedankt voor je antwoord. Is alles duidelijk op 1 dingetje na. De tool die ik heb ingegeven in de g-code.wordt deze ook altijd meegenomen door de machine of moet ik dit blijven ingeven?
de frees om te frezen vind ik vreselijk.....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: van D naar G en dan naar C..... zoiets

Bericht door Sven »

De machine krijgt alleen door welke bewegingen die moet maken. Op zijn best weet ie zelf hoever het freesje uitsteekt (als je een toolsetter hebt).

Hoe diep/breed/vaak hij moet gaan met een bepaald freesje wordt door de cam software bepaald.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie