CaMea

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door janplastiek »

Ik wil dit doen zonder contact te maken met het werkstuk, soms zijn de te meten stukken zo licht van gewicht, dat ze met een stylus al opschuiven, en plakken mag van de klant niet want de stukken moeten nog te gebruiken zijn
Breek de dag, frees een lijntje.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door skillalot »

Met mach3 is t makkelijk te maken, en wil je daar best bij helpen. Met een paar knoppen op je scherm kun je dan een gcode file maken, en er zijn programma's die van gcode naar dxf om kunnen zetten

Moet je alleen een camera met mach3 kunnen aansturen. Dat zou met een los X/Y frame kunnen die je voor 200 euro op AliExpress koopt, of een hele lichte extra brug op je machine als t groot moet. Aansturen kun je met een pokeys57E, of via printerpoort met een goedkoop alles in een tb6600 bordje.
Licentie heb je niet nodig voor mach3, want over de 500 regels code kom je toch niet.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door janplastiek »

Ik heb even een foto gemaakt van een huidig werkstuk, 8 mm dik pom
17892
stuk is iets van 270 x 270mm 8mm dikte

skillalot, ik begin na jouw aanbod er serieus aan te denken om dit op te bouwen.
vandaag enkel uren gespendeerd aan het opmeten en overtrekken van de foto in DraftSight, terwijl dit een eitje zou moeten zijn met zo een systeem
ik heb er nog 2 vormdelen te gaan
17893
17894
17895
gelukkig zijn deze symetrisch
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CaMea

Bericht door DaBit »

Voor dat soort kleinere delen blijft een simpele vlakbedscanner toch ideaal vind ik. Kost je ruim onder de 100 euro, en het voordeel tov een foto is dat de schaal direct klopt en je geen perspectief vervorming hebt.

De scan kun je dan met Inkscape enigzins automatisch omzetten naar een DXF, of je gebruikt 'm als achtergrond en tekent 'm na (doe ik meestal, is weinig werk en het levert een schonere tekening op)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door skillalot »

janplastiek schreef: 24 dec 2018 16:32 skillalot, ik begin na jouw aanbod er serieus aan te denken om dit op te bouwen.
ik hoor het wel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 24 dec 2018 17:16 Voor dat soort kleinere delen blijft een simpele vlakbedscanner toch ideaal vind ik. Kost je ruim onder de 100 euro, en het voordeel tov een foto is dat de schaal direct klopt en je geen perspectief vervorming hebt.

De scan kun je dan met Inkscape enigzins automatisch omzetten naar een DXF, of je gebruikt 'm als achtergrond en tekent 'm na (doe ik meestal, is weinig werk en het levert een schonere tekening op)
Gister nog even in het kader van de kerstdagen een kunstboom omgezet naar dxf. (Brother printer / scanner en Inkscape )
Dat is echt met een paar minuutjes gebeurd. Helaas niet groter dan A4. Het enige wat ik er aan doe is in inkscape even het contrast (grenswaarde) een beetje mee spelen totdat ik denk dat de randen het strakst zijn. (je ziet live resultaat, dus is even met de pijltjes naar boven en beneden schuiven), daarna save as dxf en klaar.
17897
1789817899
Soms trek ik iets over met een stevige Eding2000 viltstift op kalkpapier, en dan scan ik het in, als direct scannen te lastig is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door janplastiek »

@ Hugo,
super leuk maar hier speelt de juiste maat toch wat meer dan bij een kerstboom
@ Skillalot
als je iets opmeet ,bvb een stuk van 100mm, wat meet Scanyting of jouw systeem dan? welke tolerantie bekom je met jouw systeem?
@dabit
zwart stuk past al niet op een gewone scanner, mijn op te meten stukken gaan tot 1200 à 1350mm,
een meetmachine zoals in dat filmpje zou dan ideaal zijn, als de tolerantie goed is
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CaMea

Bericht door DaBit »

270x270mm past prima op een A3 scanner, en voor de centen hoef je het niet te laten want iets bijzonders hoef je niet.
Dat het niet altijd past weet ik, maar je zit al zo lang met dit probleem dat die paar tientjes het best wel waard kunnen zijn als tussenoplossing voor de keren dat het wel past.

Kwa maatnauwkeurig: de micron halen ze niet, maar 0,1mm halen ze met gemak. Goed genoeg meestal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik leg er ook vaak een stalen lineaal naast als referentie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door janplastiek »

na overleg met mijn franklin mannetje blijkt eigenlijk dat al wat ik wil in mijn drive software van mijn machine zit.

via de knop save current position, welke bedoeld is om werkstuk nulpunten op te slaan, kan ik door op de knop te drukken, telkens een positie opslaan, door dus een camera onder de spindel te plaatsen, kan ik dus naar een positie gaan welk ik wil, en dit opslaan. volgende positie en weer opslaan, nu moet ik uitzoeken of ik deze database kan inladen in bvb DraftSight
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, maar dat is heel makkelijk, moet je zorgen dat je een tekstbestand krijgt wat er b.v. zo uit ziet:

Code: Selecteer alles

pline 0,35.5
5,37
15,39
25,40.5
33.5,41.5
40,47.5
50,53
60,56
66.5,57
66.5,50
96,50
96,56
110,55
130,50
150,43.5
266.5,42.5
266.5,42
288,41.5
286.5,36
285,33.5
282,32
275,30
100,2
57,0
30,0.2
20,0.5
10,3.5
5,5.5
1,8
0,35.5

Vervolgens, Ctrl-A alles selecteren, Ctrl-C kopieer in plakboek, dan Ctrl-V in de commando regel van draftsight. Daarna nog een Z om te zoomen misschien zodat je de puntjes ook binnen het schermformaat hebt.
De uitdaging is wel om geen enkel character verkeerd neer te zetten, een spatie mee of minder en het geeft een onverwacht resultaat. (dat is natuurlijk een autocad dingetje, dat een spatie eigenlijk gelijk is aan enter en dat dan vaak het vorige commando uitgevoerd wordt)
Andere opdrachten dan Pline mag natuurlijk ook.
Dat zal wel inhouden dat je een vertaalslag zal moeten maken met die database naar drafsight, maar dat is een eenmalig vertaal tooltje, zolang de punten op juiste volgorde in de database staan.
Afhankelijk van de toepassing doe ik ook wel eens point. Dan is de volgorde natuurlijk minder belangrijk.

Code: Selecteer alles

pdmode 2
pdsize 0.5
point 0,32
point 2,37
point 5,40
point 10,44
point 20,48
point 30,51
point 32,59
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door skillalot »

Heb je alleen een stapel losse punten, en nog steeds een hoop tekenwerk. Misschien een eenvoudige start, maar lijkt me nog niet echt ideaal.
Plaats reactie