CaMea

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

CaMea

Bericht door janplastiek »

nog steeds op zoek naar en simpelere manier van werkstukken op te meten kwam ik dit tegen.
iemand hier al iets van gezien of over gehoord?

https://www.researchgate.net/publicatio ... g_Machines
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CaMea

Bericht door DaBit »

Dit is alleen bepalen van het werkstuk-nulpunt en werkstuk-X/Y/Z assen, en dan ook nog enkel bepalen waar de touchprobe moet gaan meten.

Hun claim dat het sneller is: dat gebruikers die koud achter het systeem gezet worden sneller zijn met die camera geloof ik wel. Interessant voor 'ons soort mensen' word het pas als je het iemand laat doen die een maandje met de machine gewerkt heeft en z'n apparaat kent. Ik denk dat ik met ruwweg naar de plek joggen en de juiste probe-knop op het scherm meppen niet veel trager ga zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 22 dec 2018 09:39 Dit is alleen bepalen van het werkstuk-nulpunt en werkstuk-X/Y/Z assen, en dan ook nog enkel bepalen waar de touchprobe moet gaan meten.

Hun claim dat het sneller is: dat gebruikers die koud achter het systeem gezet worden sneller zijn met die camera geloof ik wel. Interessant voor 'ons soort mensen' word het pas als je het iemand laat doen die een maandje met de machine gewerkt heeft en z'n apparaat kent. Ik denk dat ik met ruwweg naar de plek joggen en de juiste probe-knop op het scherm meppen niet veel trager ga zijn.
Dan lijkt het me toch handiger dat de CAM module de boel al goed voorbereid heeft, en een werkstuk 'zomaar' op de tafel gooien komt natuurlijk nooit voor.
Ik denk dat ik 2 of 3 x zoiets bij de hand gehad heb, frezen aan een oud machine onderdeel (gietstuk) of antiek motorblok, dan ben je al lang blij dat je het opgespannen hebt, laat staan dat je de illusie moet hebben dat je de boel recht kunt leggen.
Dan is het handig als je met 2 punten de hoek kunt bepalen, en met een 3e punt een nulpunt kunt vastleggen.
Maar eigenlijk ben je er dan nog niet, dat onderdeel ligt natuurlijk ook scheef (hoogte), dan moet je dat geintje ook voor Z doen, en als je dan een gat loodrecht moet boren, heb je toch een 5 assige machine nodig.

Ik denk dat de energie die in de oplossing gestopt wordt niet opweegt tegen de toepassing er van. (maar dat is met veel hobby projecten, 'gewoon omdat het kan')
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CaMea

Bericht door DaBit »

Och, ik heb het wel eens gedaan, plaat hout op de machine met 1 rechte kant, vastzetten waar het uitkomt, tasten hoe ver die uit het lood ligt, assenkruis roteren, en frezen. Het rekenwerk hoef ik niet eens zelf te doen, dat is een kwestie van op het juiste knopje drukken. Idem met nulpunt instellen, keertje een kant in +X tasten en een keer in +Y, dan heb ik de linkeronderhoek wel te pakken, bijvoorbeeld. Ik denk niet dat een camera dat makkelijker maakt voor me.

Dit lijkt ook meer bedoeld voor de fablabs & co om het frezen makkelijker te maken voor mensen die er maar heel incidenteel wat mee doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door skillalot »

Werkstuk zomaar op de tafel komt best nog wel eens voor, zeker bij snijmachines.
Heb op werk voor onze mach3 machines een screenset gebouwd waar een functie in zit waar je met een paar knoppen en over je contour joggen een programma kan maken.
Van ene punt naar andere in rechte lijn klik je op straight line knop, halverwege een bocht op arc middle knop, en aan einde bocht op arc end knop.
Wordt vooral gebruikt door de kleine boerenbedrijfjes. Waar klanten met een stuk plaat of karton on de meest onmogelijke vormen aan komen zetten. Met deze functie scan je m eenvoudig in met laserpointer. Voor gaten of cirkels kun je t midden of drie punten op de cirkel aangeven.
Hebben er geen camera op zitten, maar daarmee zou t nog nauwkeuriger kunnen.
Zodra je op finish program klikt wordt de file opgeslagen als gcode voor de machine, en kun je m gelijk snijden.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: CaMea

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef: 22 dec 2018 11:12 Werkstuk zomaar op de tafel komt best nog wel eens voor, zeker bij snijmachines.
Heb op werk voor onze mach3 machines een screenset gebouwd waar een functie in zit waar je met een paar knoppen en over je contour joggen een programma kan maken.
Van ene punt naar andere in rechte lijn klik je op straight line knop, halverwege een bocht op arc middle knop, en aan einde bocht op arc end knop.
Wordt vooral gebruikt door de kleine boerenbedrijfjes. Waar klanten met een stuk plaat of karton on de meest onmogelijke vormen aan komen zetten. Met deze functie scan je m eenvoudig in met laserpointer. Voor gaten of cirkels kun je t midden of drie punten op de cirkel aangeven.
Hebben er geen camera op zitten, maar daarmee zou t nog nauwkeuriger kunnen.
Zodra je op finish program klikt wordt de file opgeslagen als gcode voor de machine, en kun je m gelijk snijden.

Idd ik gebruik:
https://sheetcam.com/Scanything/index
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door janplastiek »

Ik krijg vormdelen van verpakkingsmachines binnen waar radia en schuine vlakken etc aan zitten, om dit op te meten ben ik snel een uur of meer kwijt en de center van de radia is ook moeilijk te bepalen.
Als ik hier de omtrek mee kan inmeten, begin, midden en einde van een boog, kan ik het begin en eindpunt in mijn teken programma verder laten lopen door de hoek van de boog aan te passen, ik wil zeker niet enkel weten waar mijn nulpunt is. Ik wil er de contouren mee opmeten zodat ik deze in tekeningen kan omzetten.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vroeger hadden we daar digitisers voor, maar tegenwoordig heb je 3D meet armen. Klik je elk punt aan wat je wilt meten, en je hebt een puntenwolk voor in je CAD pakket.
Over welke afmetingen heb je het dan ?
En is het alleen een 2D contour ?
Zou je het over kunnen trekken op papier ?

(hebben we het natuurlijk al eens eerder over gehad, maar soms is opnieuw niet zo erg, je weet nooit)

Ik vermoed dat dit https://www.prodim-systems.com/ een beetje te groot voor jouw is ?
Maar er is meer, bv. http://www.3d-microscribe.com/MX%20and% ... 20Page.htm
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door janplastiek »

3d is een overkill aan data bvb links rechts en bovenkant een radius van 100, 80 en 95 mm.
Met een 20 tal punten opmeten zou ik al voldoende hebben.
Het gaat enkel om binnen en buiten omtrekken
Momenteel maximum afmetingen 500 x 1000 mm

zoals john en skillalot eerder schreven met scanyting, dit is wat ik zou willen doen

https://www.youtube.com/watch?v=PNXWFEWDgTY
Breek de dag, frees een lijntje.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door skillalot »

Ik gebruik geen scanything he, of en hoe goed dat werkt weet ik ook niet.
Ik beweeg simpel de machine naar een punt dat ik wil gebruiken, en druk op een knop.
Bij mij komt daar dan een cnc programma uit, maar een textfile met wat punten zou ook geen probleem zijn.
Enige nadeel voor jou is dat dat met mach3 is, en of dat mogelijk is en hoe dat in edingcnc zou moeten geen idee, geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat wordt dan een 2e machine voor het kleine werk, daar moet dan wel mach3 op als besturing, en je kunt aan de gang.
(of edingcnc, daar schijnt ook zo iets mee te kunnen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CaMea

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 22 dec 2018 20:43 youtube link verwijderd
Mooi, alleen $4200.- :shock:

http://www.centroidcnc.com/digitizing.htm
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CaMea

Bericht door Ballegooijen »

Ja, voor een hobbyist is het onbetaalbaar. Maar het werkt wel mooi. Zo iets zou er ook voor de hobby moeten zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie