G-code voor Printplaat maken via print layout 5.0

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

G-code voor Printplaat maken via print layout 5.0

Bericht door seldom »

Ok, uit het topic over printplaatjes maken blijkt wel dat er al heel wat mensen mee bezig zijn geweest. Ik heb inmiddels sprint layout 5.0 gedownload en kan een printje tekenen, inclusief autoroute. Het lijkt een goed stukje software met duidelijke handleiding en databases.

Ik heb een testprintje gemaakt, en het exporteren van de tracks en tekst naar HPGL -> lazycam -> G-code lijkt te lukken (al ben ik geen fan van lazycam).

Maar nu de gaatjes; In de HPGL file staan wel coordinaten maar bij importeren in Lazycam geen drilling operations. (Layout 5.0 geeft wel 12 gaatjes)

Wie zou me een beetje op weg willen helpen om van sprint layout naar een goede G-code te komen. Wat gebruik je als conversie software, freesbaan instellingen en misschien andere tips and tricks.

Zo vraag ik me af of het gebruikelijk is om verbindingen te maken tussen bovenkant (C1) de onderkant (C2) van je printplaat, (als je PCB gebruikt met aan twee kanten koper).

Ik post vanavond wel even mijn test bestandje.
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: G-code voor Printplaat maken via print layout 5.0

Bericht door snookie1971 »

Die verbindingen hoef je alleen te maken als je met het "routen" op 1 layer niet meer uitkomt.

Tenminste dat geldt voor de eenvoudigere schakelingen.

Je kan een 2e layer ook gebruiken om er voor te zorgen dat simmige signalen die je niet langs elkaar wilt laten lopen (om geen overspraak te krijgen) een beetje te scheiden.

Voor het boren maak ik een aparte drill-file aan voor elke maat gat.
Die haal ik door hpgl2dxf.exe (google even), en die files gebruik ik dan om de gaten te boren.

Ik heb al diverse printjes gefreesd met sprintlayout, je staat er versteld van hoe klein je de spoortjes kunt krijgen :)

Ik raad je aan een klein vacuumtafeltje te maken van mdf, en een bouwstofzuiger.
Ik gebruik mijn vacuumtafel al vanaf het begin (1000mmx700mm) en dat werkt echt perfect.
Het ongebruikte oppervlakte dek ik natuurlijk goed af !!
Tafeltje even nafrezen.
En als je dan je print erop legt en even stevig aandrukt, dan zuigt hij hem echt lekker vlak.

Ik heb tot nu toe no geen afwijkingen kunnen constateren in de freesdiepte van mijn printje.

Grtz,

Rob.
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: G-code voor Printplaat maken via print layout 5.0

Bericht door seldom »

Snookie, Bedankt voor je reactie,

Ik heb hpgl2todxf.exe opgehaald en ik krijg inderdaad keurig de punten in Acad. Als je het nu in Cambam opent zijn het alleen " lines " met een enkel punt ipv "points". Dit is of kopieren en plakken of een heeft iemand iets gevonden?

De freesbanen krijg ik keurig op cambam als lines > convert to polylines > convert to regions > insert 2.5 D profile of beter engraving te nemen?

Met welk programma maak jij je G-code?

Vacuumtafel is een goed idee, ik heb nog een vacuumset staan voor het bouwen van kiteboards. Met een koelkastmotor en een buffervat.

morgen weer verder. dit is het schema in tinicad
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: G-code voor Printplaat maken via print layout 5.0

Bericht door snookie1971 »

De gcode voor de sporen maak ik gewoon in sprintlayout.

Exporteren naar milling file.
Include milling with ( ik doe meestal 0.2)
En een extra drill-file voor elke gatmaat.

deze bestanden lees ik meteen in USBCNC.
Dit werkt alleen in engrave mode.
De lijnen laat hij niet meteen zien, je moet eerst het toolpath laten berekenen.

Ik zal nog even een keer wat drillgaten exporteren, ik doe dat wel vaker maar zo uit mijn hoofd weet ik het niet.

Grtz,

Rob.
Plaats reactie