Estlcam ondermaats

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Estlcam ondermaats

Bericht door wimverbe »

een kennis van mij doceert aan een school voor beroepsopleidingen en gebruikt momenteel Estlcam in de klas. 3 maand geleden stopte het programma plots met werken. de man gaat informeren op de Estlcam website, blijkt dat hij gratis kan updaten naar de huidige versie (onderwijs licentie). Hij haalt de nieuwe versie binnen, maar daar blijkt zijn licentie code niet meer op te werken. hij schrijft een e-mail naar de heer Knüll, het duurt een maand eer hij antwoord krijgt, en na nog ettelijke e-mails krijgt hij de vraag om een screendump van het probleem op te sturen. daarna geen geluid meer, niets van reactie, zelfs na 5 heel beleefde mails om er even naar te kijken. iets wat voor de heer Knüll amper een paar minuutjes in beslag zou nemen, duurt 3 maand. Ondertussen worden de cursisten geplaagd met een minuten durend aftelraampje dat gebruikers van de demoversie ertoe moet aanzetten om te betalen. Zelfs een mail met de vraag hoeveel het moet kosten om terug normaal te kunnen werken wordt genegeerd.

Zijn er Estlcam gebruikers die wel snelle communicatie hebben met dhr. Knüll? me dunkt dat het daar niet al te vlot draait in huize EstlCam. Ikzelf schreef ooit eens een mail naar hem met het aanbod om gratis te helpen zijn interface te optimaliseren (interface ergonomics design heb ik 15 jaar lang gedaan voor een grote software firma) maar ik kreeg daar ook nooit een antwoord op. een kado van 2 a 5000 euro afslaan? of het nooit echt gelezen hebben... (waarom ben ik zo onnozel vraag je je af? ik ben ook gebaat bij een betere interface, en er kan wat geoptimaliseerd worden bij Estlcam op dat vlak, bijvoorbeeld multiple undo's, en nog andere snel implementeerbare features). Daarom mijn vraag een paar weken geleden voor een alternatief voor Estlcam. ik begin volgende week Cambam te testen...
Laatst gewijzigd door wimverbe op 02 feb 2020 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door andrefc101 »

Ik zou lekker die 5000 euro in mijn zak houden, en voor nog geen 300 euro een licentie van Fusion 360 nemen. Prima CAM!
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door wimverbe »

ik heb geen internet access in mijn atelier, dus fusion 360 valt uit de boot, plus ik heb enkel het G-code genereren nodig, CAD doe ik in mijn vertrouwde programma.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door Portje »

maar waarom stopte dat programma?
was dat omdat de licentie tijd verstreken was of was het ergens anders door veroorzaakt?
er is dus software met een key, werkt het als je die op een "schone" machine installeert?

en voor wie is het?
voor die kennis op school of voor jou
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door seense »

Gaat het hierbij om alleen het CAM gedeelte of ook de besturing icm arduino? Het kan natuurlijk op allerlei vlakken mis gaan. Ik gebruik het zelf als besturing en ben zeer tevreden. Ik heb binnen een paar dagen reactie gehad op een aantal vragen die ik had. Ik gebruik Fusion360 voor de 3D toolpaths en die werkstukjes zijn keurig op maat. Het CAM gedeelte ben ik nu aan het ontdekken en ga er zeker die 50EU voor betalen (als het op maat blijkt te zijn). Alleen al voor de functie om een werkstukje simpel trochoidaal uit te snijden is die 50 EU waard en er zitten nog wat handige dingetjes in.

De vraag is ook, mag je voor die 50EU een super ondersteuning verwachten? Er zijn volgens mij meerdere CAM pakketten die educatieve licenties verkopen? Meshcam is ook best aardig en niet zo duur.
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door wimverbe »

@Portje: de tijd was verstreken, en daardoor genereerde hij files die niet meer leesbaar waren door het besturingsprogramma. ook de extensie veranderde van naam, maar een rename deed daar niets aan, de code was gewoon niet meer leesbaar.

het is voor de kennis op school. maar ik wil een betere interface, dus ben ik op zoek naar wat anders. ik heb cambam gedownload, en begin volgende week te testen, als de huidige job afgewerkt is.

@seense: enkel genereren van G code. en ik wil geen super ondersteuning, maar een nieuw licentienummer doorgeven kost geen uren, dat is basic ondersteuning naar mijn bescheiden mening en duurt 2 minuten. dat hoeft dus geen 3 maand te duren. en als iemand je een aanbod doet om zonder vergoeding je wil helpen om je product beter te maken, en je hebt daar geen zin in, kan je ten minste beleefd antwoorden dat je alles liever zelf in handen houdt. Elementary, my dear Watson...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door mjeuring »

wimverbe schreef: 02 feb 2020 20:06 ik heb geen internet access in mijn atelier, dus fusion 360 valt uit de boot, plus ik heb enkel het G-code genereren nodig, CAD doe ik in mijn vertrouwde programma.
Ging toch om het probleem van je kennis op school? Die kan toch Fusion gaan gebruiken?
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door wimverbe »

@mjeuring: initieel ging het om een probleem voor mijn kennis op school, maar bij wijze van illustratie schreef ik er bij dat ik niet zo happy ben met de interface van estlcam, en bijgevolg zelf naar iets anders op zoek ben. toen stelde iemand voor om Fusion te gebruiken, maar in mijn atelier lukt dat niet.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door seense »

Ik gebruik Fusion ook alleen voor Gcode en Rhino voor het ontwerp. CamBam geprobeerd maar ik vond juist dat programma niet fijn. Niet zo intuitief en dat vind ik juist van ESTLcam wel (voor 2,5D jobs tenminste). Maar goed iedereen zo zijn mening. Ik zou Meshcam ook eens proberen. Uiteindelijk word je echt blijer van Fusion360. Met adaptive clearing loopt de frees zoveel mooier dan. Wellicht kan je de computer aansluiten op mobiel internet?
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door wimverbe »

Bedankt iedereen voor de tips!
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door Portje »

het wilde vroeger bij bepaalde programma's nog wel eens lukken door de systeemklok een jaar terug te zetten.
de ene keer werkte het weer, de andere keer moest je opnieuw installeren.
je moest dan wel de klok auto update blokkeren.

@wimverbe: ik heb geen internet access in mijn atelier

hebben ze daar wifi niet voor uitgevonden?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door wimverbe »

ik ken de truuk met het terugzetten van de klok, maar hier werkt het niet.

er is wifi in het atelier, maar ik heb er een ouwe laptop, van voor het wifi tijdperk ;-)
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door Portje »

Sommige wifi-repeaters beschikken over één of meer ethernetpoorten waarop je een netwerkapparaat met een netwerkkabel aansluit. Het wifi-signaal wordt omgezet in bedraad internet, waardoor je op elke gewenste plek in huis, naast de repeater-functie, ook gebruik kunt maken van internet via de kabel.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Estlcam ondermaats

Bericht door hfjbuis »

Zo'n WiFi repeater met netwerkaansluiting heet "Access Point". Voor een paar euro ben je klaar.

Een voorbeeld: https://www.kabeldirect.nl/gembird-wifi ... s-wit.html
Plaats reactie