Digitaliseren tekening

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Digitaliseren tekening

Bericht door keesfrees »

O, ja, dan zal ik R12 bedoelen, maar goed, de hoogste versie nemen die beiden programma's aankunnen, bij DXF nooit een probleem toch ?
Zeker als er geen blokken in zitten.
Ik krijg wel met enige regelmaat een onwillig dxf bestand, dan moet ik even een paar programma's langs tot er eentje hapt, dan weer opslaan en verder geen probleem meer.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Digitaliseren tekening

Bericht door hobbycnc23 »

Met jullie hulp kom ik er wel!!! Bedankt Hugo, net ff een overgetrokken tekening (DXF extensie) in de machine geladen....
Één vloeiende beweging! Weer wat geleerd. Eerst overtrekken en niet direct de bipmap vectoriseren want dat gaat helemaal fout, zoals Kees al memoreerde!
Ga nu de zaak schalen en dan frezen met die hap en als tweede stap de "gording hapjes" eruit ( 3X4 mm) met een 4mm frees en daarna met een vijltje de hoekjes vijlen.
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Digitaliseren tekening

Bericht door Palmerlivesteam »

keesfrees schreef: 15 feb 2020 13:56 O, ja, dan zal ik R12 bedoelen, maar goed, de hoogste versie nemen die beiden programma's aankunnen, bij DXF nooit een probleem toch ?
Zeker als er geen blokken in zitten.
Ik krijg wel met enige regelmaat een onwillig dxf bestand, dan moet ik even een paar programma's langs tot er eentje hapt, dan weer opslaan en verder geen probleem meer.
Idd DXF's gegenereerd met Coreldraw gaf nog wel eens vreemde resultaten. Bij de klant was uiteraard alles in orde!?
hobbycnc23 schreef: 15 feb 2020 14:48 Met jullie hulp kom ik er wel!!! Bedankt Hugo, net ff een overgetrokken tekening (DXF extensie) in de machine geladen....
Één vloeiende beweging! Weer wat geleerd. Eerst overtrekken en niet direct de bipmap vectoriseren want dat gaat helemaal fout, zoals Kees al memoreerde!
Ga nu de zaak schalen en dan frezen met die hap en als tweede stap de "gording hapjes" eruit ( 3X4 mm) met een 4mm frees en daarna met een vijltje de hoekjes vijlen.
En de kiel dan?
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:27
Locatie: Scheldewindeke - België
Contacteer:

Re: Digitaliseren tekening

Bericht door Peter »

Ik zag dat de nieuwste versie (V1.0) van CamBam nu ook bitmaps kan vectoriseren.
CamBam New features
Te downloaden onder Downloads - Development version.

Deze nieuwe versie is blijkbaar naast de huidige versie (0-9-8) te installeren, dus beide versies kunnen op 1 PC.

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me het proberen waard.


Groeten en succes ermee,
Peter.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Digitaliseren tekening

Bericht door keesfrees »

Er zijn vele vectorisatie programma's, sommigen met verrassende resultaten, maar nooit zo mooi als het origineel, rommel in -> rommel uit.
En een mens is toch altijd nog slimmer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Digitaliseren tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

19923
Dit is jarenlang m'n digitaliseer gereedschap geweest. Direct als cirkels vastleggen geeft veel sneller een mooi resultaat (zie m'n avetar). Tegenwoordig doe je nette punten en een spline, komt het ook goed.
Maatvast ruitjespapier, cirkel mallen tot R400 en dan een slimme rekenmachine met eigen ontwikkelde premature CAD/CAM software. Natekenen op deze manier van orginele logo's en andere vormen heb ik echt heel veel gedaan voordat we de beschikking kregen over betere scanners en slimmere software. En daarna logo's frezen voor op beurzen en interieur bouw. Daarnaast diverse alfabetten met verschillende fonts, hele bibliotheken voor belettering, die snijplotters waren ook nog geen gemeen goed volgens mij als het al bestond. De letters voor standbouw waren spuitgietproducten, ook niet goedkoop.
Je wordt er wel handig in als je het een paar keer gedaan hebt. (maar je moet wel een beetje van monniken werk houden :lol: )
Heel veel van deze modellen heb ik de outline contouren voor geprogrammeerd en gefreest. https://www.bel-air-models.com/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Digitaliseren tekening

Bericht door keesfrees »

Bij toekomstige vragen over dit onderwerp kunnen we nu volstaan met een verwijzing naar deze conversatie. :-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Digitaliseren tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 15 feb 2020 15:36 Bij toekomstige vragen over dit onderwerp kunnen we nu volstaan met een verwijzing naar deze conversatie. :-)
Nou het onderwerp is in ieder geval éénduidig en misschien terug te vinden als het zover is. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Digitaliseren tekening

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Afgelopen zomer nog een onderdeel gemaakt waarvan ik geeneens een tekening had.. een derailleurhaak voor mijn Vintage racefiets.

Afbeelding

Ik het gewoon een foto genomen van het achterframe, zo haaks mogelijk, met de vork in het midden van de foto.
Die foto geimporteerd in QCad, even wat referentie cirkels getekend, en de boel verschaald tot 1:1, daarna de rest over getrokken, en daar de haak op getekend.
Die Layer gekopiëerd naar een andere tekening, Door CAMBAM getrokken, en een plaat Alu op de Beagle geknupt.. grote groene knop een optater gegeven, en lekker gaan lunchen.. na de lunch kon ik een passende derailleurhaak uit de machine halen.. Draad erin getapt voor de bevestiging van de derailleur, en het ding aan mijn fiets geschroefd..

Afbeelding

en nu kan ik lekker kilometers maken... Jan Janssen is de enige fabrikant die frames in mijn maat maakt..(er moeten alleen nog pedalen met Toe-clips op, en een bidonhouder)
Plaats reactie