Fusion 360: Mesh "doordrukken" in een solid? Of hoe anders....

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Fusion 360: Mesh "doordrukken" in een solid? Of hoe anders....

Bericht door Tadango »

Ik heb een mesh van terrein zeg maar. Het doel is om een solid blok / schijf te maken waarbij 1 face het oppervlakte krijgt van de mesh. Ik heb gisteren wat lopen proberen maar ik kan niet vinden wat de juiste stappen zijn. ook zoeken levert weinig resultaat omdat ze vaak van een mesh een solid maken, maar ik wil alleen 1 face ermee bewerken. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Juist met het carven van hout edg (vanaf een foto) lijkt me dit vaak gebruikt. Gezien ik nog meer wil met het item wil ik alles win Fusion houden, want dat kan ik verder.... een beetje ;)
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Fusion 360: Mesh "doordrukken" in een solid? Of hoe anders....

Bericht door XL500SZ »

Het is niet helemaal duidelijk wat je wilt doen, maar misschien helpt dit.

Ik heb een paar keer met meshes gewerkt in Fusion (photogrammetry scnas) en Fusion kan beter overweg met quad meshes.
Ik weet niet of je nu een triangle mesh hebt maar het kan de moeite waard zijn om deze om te zetten naar quad mesh met bijvoorbeeld het programma "instant meshes".

Ook gissen, maar een manier om van 1 kant van een solid het oppervlakte van de mesh te maken kan ik me voorstellen dat je een solid modelleert, en de mesh positioneert op de plek waar je deze wilt
en dan het 'split body' commando gebruikt met de mesh als 'tool'.

Je mag de files wel sturen, wil het wel even proberen.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Fusion 360: Mesh "doordrukken" in een solid? Of hoe anders....

Bericht door Tadango »

XL500SZ schreef: 04 mar 2020 10:09 Het is niet helemaal duidelijk wat je wilt doen, maar misschien helpt dit.

Ik heb een paar keer met meshes gewerkt in Fusion (photogrammetry scnas) en Fusion kan beter overweg met quad meshes.
Ik weet niet of je nu een triangle mesh hebt maar het kan de moeite waard zijn om deze om te zetten naar quad mesh met bijvoorbeeld het programma "instant meshes".

Ook gissen, maar een manier om van 1 kant van een solid het oppervlakte van de mesh te maken kan ik me voorstellen dat je een solid modelleert, en de mesh positioneert op de plek waar je deze wilt
en dan het 'split body' commando gebruikt met de mesh als 'tool'.

Je mag de files wel sturen, wil het wel even proberen.
Het zijn quad meshes, gemaakt in fusion via een plugin. Dat splitten was ook mijn idee maar ik kan de mesh niet selecteren als tool. Wellicht moet deze is nog geconverteerd worden?
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Fusion 360: Mesh "doordrukken" in een solid? Of hoe anders....

Bericht door XL500SZ »

dan ga ik ervan uit dat je image2surf of iets dergelijks gebruikt.

De converteer functie zit tegenwoordig verstopt in de 'sculpt'/'form' omgeving van Fusion.
In deze omgeving (kun je komen via die paarse kubus klikken en dan onder de 'utilities' zit de convert functie.

En fingers crossed want converteren gaat niet altijd even lekker in Fusion.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Fusion 360: Mesh "doordrukken" in een solid? Of hoe anders....

Bericht door XL500SZ »

en even proof of concept, dit werkt. (maar is erg traag op mijn oude pc-tje)

20081
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Fusion 360: Mesh "doordrukken" in een solid? Of hoe anders....

Bericht door Tadango »

Top, dat ga ik eens proberen. Ik kreeg gisteren ook ruzie met fusion, welke stopte met reageren voor 20 minuten.... Mijn PC is krachtig genoeg (8 cores op 4Ghz) maar Fusion deed gewoon een hele tijd niets.... Als het werkt is het wel super, maar soms :evil:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fusion 360: Mesh "doordrukken" in een solid? Of hoe anders....

Bericht door DaBit »

Een waarschuwinkje: als je in Fusion met meshes solids gaat bewerken of gebruikt als basis voor BRep solids dan is het resultaat vaak maar erg matig. Bij grotere meshes gaat Fusion over op standje slak, en de resultaten van de bewerkingen zijn vaak ook net niet wat je hebben wil omdat die onderliggende driehoekjes/quads met al hun duizenden edges er nog steeds zijn.

Net zoals bij bitmaps digitaal maken is het vaak handiger om het proces zelf in de hand te houden. En meestal lukt dat prima door een paar doorsnedes te maken van je mesh en met extrude/loft/etc. de vorm te hercreeren met een interne representatie die Fusion lekker vind.

Opties die je verder nog hebt:
- FreeCAD gebruiken om een STEP te maken van je STL. Zelfde nadeel als hierboven genoemd, maar je hebt dan een STEP waar je gewoon je solid-dingetjes mee kunt doen.
- Een T-spline shape 'fitten' op de mesh. Moet voor terrein best wel goed kunnen. https://www.instructables.com/id/Fusion ... o-3D-Mesh/
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Fusion 360: Mesh "doordrukken" in een solid? Of hoe anders....

Bericht door Tadango »

XL500SZ schreef: 04 mar 2020 11:06 en even proof of concept, dit werkt. (maar is erg traag op mijn oude pc-tje)

20081
Bedankt, zo is het gelukt :) PC lijkt er weinig moeite mee te hebben, niet meer dan met andere grotere dingen.
Plaats reactie