Ligt het aan het computergeheugen?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door Ballegooijen »

Goede tip bij laptops, ik blaas om de paar maanden altijd wat perslucht door de ventilator heen.
Ik weet niet of dat zo'n goede tip is?? Ik heb het bij mijn vorige laptop ook gedaan maar ik heb daarmee waarschijnlijk toch de processor opgeblazen. Ik las tater ergens dat de ventilator dan zo hard gaat draaien dat hij een spanning opwekt en hiermee de processor opblaast!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 19 mar 2020 11:53Ik blaas ook af en toe via de ventilatorkanalen rustig door. Bij mijn laptop is dat een min of meer gesloten pad en daar komt een stofwolk uit.
Zo heb ik al menig computer gerepareerd. Goed dat je het zegt, de laptop hier thuis draait overuren bij m'n echtgenote momenteel.
DaBit schreef: 19 mar 2020 10:56Bij 'performance' in de task manager kun je wat meer zien, of in de 'resource monitor'.
Bij mij heet dat top :-)

(ten overvloede)
Van thermische pasta zo weinig mogelijk gebruiken, alleen om de oneffenheid tussen de 2 oppervlakten op te vullen.
Kjelt schreef: 19 mar 2020 12:00. . . dan is er een probleem maar dat merk je automatisch.
Ja, nou, het zou fijn als het eenvoudig te achter halen is wat er aan de hand is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 19 mar 2020 12:53
Goede tip bij laptops, ik blaas om de paar maanden altijd wat perslucht door de ventilator heen.
Ik weet niet of dat zo'n goede tip is?? Ik heb het bij mijn vorige laptop ook gedaan maar ik heb daarmee waarschijnlijk toch de processor opgeblazen. Ik las tater ergens dat de ventilator dan zo hard gaat draaien dat hij een spanning opwekt en hiermee de processor opblaast!!
Dat is heel knap want de ventilator zit op een hele andere voeding dan de processor.
De processor heeft meestal een flink aantal eigen spanningsstabilisatoren.
Maar goed om er extra bij te vermelden dat je het niet moet overdrijven en een aantal losse luchtpulsen van 2 bar moet geven en niet continu langere tijd er 6 bar op moet zetten :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door Kjelt »

keesfrees schreef: 19 mar 2020 12:53 Ja, nou, het zou fijn als het eenvoudig te achter halen is wat er aan de hand is.
Dan wil je een hulpprogrammaatje installeren dat de temperatuur van de processor CPU en grafische kaart processor GPU laat zien.
Als je dat doet als ie het nog doet weet je wat je kunt verwachten, want ze worden zowiezo altijd wel vrij warm, maar dan weet je het zo.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: 19 mar 2020 12:53 Bij mij heet dat top :-)
Maar niet als je Alibre draait :mrgreen:
Kjelt schreef: 19 mar 2020 13:16 Dat is heel knap want de ventilator zit op een hele andere voeding dan de processor.
Ja, en als die ventilator veel spanning opwekt dan help je die 'processorvoeding' ook vrolijk om zeep, want dan lopen er allerlei stromen de verkeerde kant op. Nog afgezien van alle statische electriciteit die je opwekt met de luchtstroom uit je dikke compressor. Je verhelpt er ook alleen de ergste verstopping mee, want op de lamellen van het koelblok blijft vrolijk een laagje stofpap achter. Dat doet de structureel onderbemeten koeling in een laptop geen goed.

Als je eenmaal uitgevonden hebt waar dat laatste schroefje nou precies zit waar alles mee aan elkaar hangt is een laptop uit elkaar halen een klusje van 5-10 minuten, en dan kun je de boel fatsoenlijk schoonmaken.
Bij mij 'oude' Alienware haal ik braaf de ventilatortjes even los en maak ik ze op de werkbank schoon, en dan heb ik ook ruimte genoeg om even de vinnetjes van de koelblokken door te spoelen. Scheelt aardig in opstijgende-straaljager effect als het beestje laat werken, en de CPU-cores klokken beduidend hoger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 19 mar 2020 17:39 Ja, en als die ventilator veel spanning opwekt dan help je die 'processorvoeding' ook vrolijk om zeep, want dan lopen er allerlei stromen de verkeerde kant op.
Hier volcontinu 8 bar op een papst 12V fan en ONBELAST met 10Gohm impedantie kom ik niet boven de 2,4 V
laat staan als ik er een weerstand van 1k ofzo aanhang zoals bij een normale voeding het geval is.

Maar leuke challenge, blaas thuis alle fans en meet de spanning en post de fotos :)

20151
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door benkr »

Mmmmm..... dat ligt natuurlijk aan dat waardeloze prulding van een Voltmeter. Hahahahaha.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door Kjelt »

:lol: ben er anders heel blij mee Ben ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door Ballegooijen »

`Heb je de ven ook nog de andere kant op laten draaien? en wat voor resultaat geeft dan dan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 19 mar 2020 21:11 `Heb je de ven ook nog de andere kant op laten draaien? en wat voor resultaat geeft dan dan?
2,45 Volt :)
Ook op AC stand gezet 0,8V
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door keesfrees »

Is die voltmeter wel geijkt ? :->

Het circuit waar de ventilator normaal op aangesloten is kan wellicht een voltpomp geven oid.

Maar, ik blaas al jaren computers schoon, geen probleem, tot nu toe.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 19 mar 2020 19:23 Mmmmm..... dat ligt natuurlijk aan dat waardeloze prulding van een Voltmeter. Hahahahaha.
Zitten anders wel erg veel knopjes op om alleen maar een paar volten te meten. Die ruimte hadden ze misschien beter aan een langer display kunnen besteden voor nog meer nullen. :lol:

Zal straks eens kijken of ik nog een leuke ventilator ergens heb slingeren.

Zou het kunnen zijn dat zo'n borstelloze motor regeling niet zo lekker als generator werkt?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 19 mar 2020 18:11 Hier volcontinu 8 bar op een papst 12V fan en ONBELAST met 10Gohm impedantie kom ik niet boven de 2,4 V
Ja, tegen dat soort metingen kan ik niet op :lol:

Maar dan nog is simpelweg 8 bar vanaf de buitenkant op de koeltunnel van de laptop zetten ongeveer hetzelfde als vet op je kogelomloop blubberen en hopen dat het in de moer terecht komt. Het doet meer dan niks, maar het kan beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 20 mar 2020 09:20
Kjelt schreef: 19 mar 2020 18:11 Hier volcontinu 8 bar op een papst 12V fan en ONBELAST met 10Gohm impedantie kom ik niet boven de 2,4 V
Ja, tegen dat soort metingen kan ik niet op :lol:

Maar dan nog is simpelweg 8 bar vanaf de buitenkant op de koeltunnel van de laptop zetten ongeveer hetzelfde als vet op je kogelomloop blubberen en hopen dat het in de moer terecht komt. Het doet meer dan niks, maar het kan beter.
We zijn toch mensen van de praktijk? :lol:
Zie hier regelmatig allerlei verspaningsberekeningen uitgevoerd worden om uiteindelijk iemand te horen zeggen, gewoon proberen tot er spanen vanaf vliegen geen stofdeeltjes :lol:

Ben het met je eens dat het uit elkaar halen en grondig schoonmaken veel beter is.
Zul je net zien dat er dan bij sommigen door ESD iets kapot gaat :oops:

PS: @Sven sorrie voor het ver offtopic gaan maar jouw initiele probleem is opgelost?
Plaats reactie